כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ש"ס מברכת • אמסלם תוקף • 'יהדות התורה'? עדיין שותקת

מבוכה ב'יהדות התורה' מדו"ח המבקר הקטלני • ש"ס מברכת ומצהירה, "אנו נלחם נגד התופעה" • ללום חוגג ואמסלם תוקף את כלל הפוליטיקאים החרדים • סיכום פוליטי

ש"ס מברכת • אמסלם תוקף • 'יהדות התורה'? עדיין שותקת



רק בשעה ארבע אחה"צ הורשו כלי התקשורת לחשוף את ה'בום' התקשורתי של דו"ח מבקר המדינה.

אבל כבר שעתיים קודם לכן הם הוזמנו כלאחר כבוד אל חדרו של יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, לטקס רשמי בו העניק מבקר המדינה, השופט מיכה לינדנשטראוס, את הדו"ח עב הכרס (שלושה כרכים) לידיו של ריבלין. לקול תקתוקי המצלמות.

"תתחיל ב'בומים'", ניסו עיתונאים ציניקנים לבקש. אבל לינדנשטראוס העדיף טקס ממלכתי ומסודר, כשאת ה'בומים' הוא משאיר לעיתונאים למצוא בין דפי הכרכים העבים.

"עד כמה הדו"ח הזה מעורר עניין, בא לידי ביטוי בעיתונות הבוקר", אמר ריבלין, והוסיף כי "דומה שלא היה כלי תקשורת שלא נגע בדו"ח. וכידוע, העיתונים לא מפרסמים דבר שלא מעניין את הציבור".

ואז, כשהוא מעלעל באחד הכרכים, מלמל "שמתי לב, אדוני המבקר, שהדו"חות הולכים ותופחים משנה לשנה".

לינדנשטראוס פתח ואמר: "אני רואה את יום הגשת הדו"ח כיום חג לדמוקרטיה הישראלית". אחר כך עבר על נושאי הדו"ח: ביקורת על משרדי הממשלה, חוות דעת על התאבדויות בבתי הכלא, העברת המניות של שר הביטחון לילדיו שלושה ימים לפני מינויו לתפקיד, המחלוקות בין משרדי הממשלה, מצוקת האשפוז ועוד.

"יש לך פה עבודה לשלוש שנים", לחש ריבלין באוזנו של יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, יואל חסון, שהוועדה שלו אמורה לדון בכל פרטי הדו"ח.

חסון הודה למשרד המבקר, "על החריצות ועל הדו"ח", והוסיף :"העבודה שלנו היא לקחת את הדו"חות ולשנות את המציאות הקלוקלת שנחשפה בהם".

בלבול ביהדות התורה

הסערה בעקבות הדו"ח על הסמינרים מביאה גל של תגובות מעניינות. רובן, מזדהות. דומה כי הכול מבינים כי המצב הקיים אינו יכול להימשך ומעשה צריך להיעשות. אם אנחנו לא עושים דבר, אולי יצליח לנער אותנו מבקר המדינה.

ב'יהדות התורה' עדיין מתחבטים בדבר התגובה ההולמת, שלא תכעיס איש, אבל מצד שני תבטא הערכה לפועלו של המבקר.

אבל בש"ס כבר מיהרו להגיב, ובברכה. בדיקת המבקר חשובה ונדרשת", הם אומרים, ומוסיפים כי "תנועת ש"ס מודיעה כי תלחם כנגד כל ניסיון לאפשר מערכת חינוך חרדית המבוססת על עקרונות אנטי יהודיים ואנטי חינוכיים".

הם מזכירים לכולנו כי כבר אתמול, בפתח מושב הקיץ של הכנסת, הניח יו"ר סיעתם, אברהם מיכאלי, שתי הצעות חוק לבלימת האפליה והוקעתה. ההצעה הראשונה היא איסור אפליה המטילה את האחריות על מנהל המוסד שאם יפלה יסתכן באובדן סמל מוסד וההצעה השנייה היא אזורי רישום. "המציאות בה תלמידים נדחים מבתי ספר מנימוקים לא ענייניים אין לה קיום", אומרים בש"ס.

גם ח"כ חיים אמסלם הגיב באופן רשמי, והביע תקווה כי "ממצאיו החמורים של הדו"ח יעשו סוף לתופעת הכחשת האפליה ו'יפילו את האסימון' לכל אלו שבטוחים שהנציגים החרדים בכנסת באמת דואגים לתלמידים שלהם.

"לצערי", מוסיף אמסלם ואומר, "התגלה בדו"ח שגם משרד החינוך עצמו, שתפקידו לפקח ולבקר, נותן אמון עיוור בנתונים שמנפקים לו מנהלי המוסדות והוא לא טורח לבדוק לעומק נתוני אפליה אמיתיים שהגשתי בשאילתא. בירושלים בלבד ישנן כעת 180 בנות ספרדיות שלא התקבלו לסמינר. רק היום התפרסם, כי חודש וחצי לפני סיומה, החליטו מנהלי הסמינרים, בגלל הפחד מדו"ח המבקר, לקבל 11 בנות שישבו בביתן כמעט כל השנה".

אמסלם תוקף את ש"ס, שעל אף ששתי הצעות החוק שלהן קיימות כבר מינואר השנה, החליטו "בצעד ציני ומביש", להגיש אותן רק אתמול.

"לצערי, ש"ס מונעת ממני להגיש הצעת חוק, שתעשה אחת ולתמיד, סוף לעניין הנורא והמשפיל הזה ותעצור את תקציביו של מוסד מפלה. על הצעת החוק שלי חתומים כ- 30 ח"כים וכמה מהם הביעו רצון עז לסייע בקידומה וכך נעשה. בנוסף ביקשתי מיו"ר הועדה לביקורת המדינה חה"כ יואל חסון לקיים דיון דחוף בנושא.

"אי אפשר לעצום עיניים ולאטום אוזניים אל מול העוול הנורא המתרחש מול עינינו. זעקת הבנות המופלות עולה השמימה וחובה עלינו למגר את האפליה הזו באמת".

עו"ד יואב ללום מעמותת "נוער כהלכה" מסר בתגובה כי "דו"ח מבקר המדינה שפורסם זה עתה, הוא לא פחות מכתב אישום חמור ביותר. הדו"ח מוכיח ללא כל צל של ספק, כי תמונת האפלייה העדתית הנוראה שאנו זועקים עליה מזה מספר שנים, היא אכן מציאות חיה ונושמת הפוגעת ברבים.

"אנו קוראים למשרד החינוך להקים צוות עבודה שיפעל ליישום ותיקון הליקויים באופן מיידי. לא יתכן שמיון התלמידות על רקע עדתי יעשה על חשבון הקופה הציבורית. המצב הנוכחי הינו גן לעדן לגזענים. הם גם מקבלים תקציבים, גם לוקחים את הבנות הספרדיות המובחרות (ובכך מחזקים את מוסדותיהם וממלאים כיתות ותקנים), גם שולטים בעזרת המכסות בכל הספרדים שנותרו ובשיא החוצפה מבקשים מהספרדים שנותרים ללא העילית שלהם להקים סמינרים איכותיים".

לשמור על עקרון האחיות

גם במשרד ראש הממשלה הגיבו לדו"ח, שהועבר אליהם לפני זמן מה. התגובה שלהם מופיעה בכרך שלם והיא נעשתה תוך עבודה קפדנית ביותר. תוך קבלת תגובות מכל המשרדים הרלוונטיים ריכזו את הליקויים ואת דרכי ההתמודדות עמם.

בין התגובות המעניינות בחרתי בכמה.

אחד מהם עוסק בנושא ה'תקנונים'. "בעקבות פסק הדין בפרשת עמנואל יש להימנע מהכנסת הוראות הקשורות בנוסח התפילה", הם אומרים, בין השאר, ומבטיחים לבדוק שוב את התקנונים. בנוסף, הם מביחים לפרסם הנחיות לגבי מיון תלמידים. "יקבע כי על מוסדות החינוך לשמור על שקיפות ושוויוניות בקבלת התלמידים", הם מדגישים.

משרד ראש הממשלה ממליץ לבדוק את "התבחין לקדימות אחיות גם במוסדות העל יסודיים", באשר "קיומו של הקריטריון מקדם את הוודאות בתוך משפחות, ומשמש פתרון במקרים רבים". "עקרון 'האחיות' מבטיח כי תלמידה שאינה מצטיינת באותה משפחה מתקבלת למוסד החינוכי לא על בסיס הישגיה בלימודים אלא על בסיס אורח החיים במשפחה".

המשרד מאשר את הליקוי אותו תיאר המבקר לגבי בדיקת האגף את ערכות הקבלה של שני בתי ספר על-יסודיים במודיעין עילית:

"הנתונים שהיו בידי האגף, על יסוד תיעוד חלקי בלבד שקיבל, היו אמורים לכל הפחות לעורר שאלות בדבר דרכי קבלת ההחלטות בשני בתי הספר. קודם להסקת המסקנות היה על האגף לקבל מבתי הספר את סיכומי הראיונות ולבדוק אם הם היו מפורטים ומדידים ואם קבלת ההחלטות על פי המסמכים שבידיהם הייתה הוגנת. אולם האגף לא עשה כל זאת...למרות זאת הוא קבע שבתי הספר לא פעלו בניגוד להנחיות".

המשרד מבטיח ליידע את ההורים לגבי קיומן של וועדות ערער, אליהן יוכלו הורים לפנות במקרה שבו נדחו ילדיהם מתהליך הרישום. המשרד מבטיח לבחון במהלך שנת תשע"א "באמצעות ספירת התלמידות בכל מוסד חינוך" את מספר הנרשמות ואת מספר הנדחות. "במידה וימצא שאכן יש ממש בקביעת המבקר, או נעשה שימוש לרעה במכסה, ינקוט המשרד בסנקציות על פי חוק הפיקוח".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}