כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

"הבת ביקשה ממני: אני לא רוצה להתבזות" • ראיון

חיים חוברה, נציג 'גני מודיעין' ואב מתוסכל לבנות שלא התקבלו לסמינרים, מדבר על הדו"ח: "לא מבין למה האשכנזים שונאים אותי?" • "איך יעזור הדו"ח לדמעות הילדה?"

הספרדיות נשארות בחוץ. סמינר אשכנזי
הספרדיות נשארות בחוץ. סמינר אשכנזי



דקות ספורות לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה על הכשלים והליקויים במערכת החינוך החרדי, מגיבים ההורים שילדיהם יושבים חודשים ארוכים בבית וממלאים כריות בדמעות של ילדים שטרם טעמו טעם חטא: "מדובר בעוד דו"ח שוודאי לא יעזור. חייבים לשנות את השיטה המכוערת הזאת".

מנהלי סמינרים אומרים ל'בחדרי חרדים': "אנחנו ניאלץ ללמוד את הדו"ח. הוא לא פשוט, ואנחנו לא יודעים מה נעשה איתו".

אלא שלעומת המנהלים השאננים, ההורים הבוכיים אינם יודעים את נפשם מצער.

חיים חוברה, תושב גני מודיעין, התמודד בשנים האחרונות מול מערכת החינוך החרדית כשסמינרים בעיר מודיעין-עילית לא רצו לקבל את הילדות שלו לסמינרים בעיר. בנוסף, מייצג חוברה את השכונה בה הוא מתגורר, שם לטענתו, עשרות משפחות מתמודדות עם אותה הבעיה.

לפני-4 שנים ניסה חיים להכניס את בתו הראשונה לסמינר בעיר. למותר לציין, ששם משפחתו הבעייתי הביא לכך שהבנות שלו נשארו בבית. "לא רצו להגיד לי שזה בגלל שהיא ספרדית", הוא אומר ל'בחדרי חרדים. "ראיתי שהזמן מתבזבז ורשמתי אותה לסמינר אשכנזי בבני ברק".

אחרי מספר שנים, היה צריך חיים להכניס את בתו השנייה לסמינר. "היא ביקשה ממני שהיא אפילו לא רוצה ללכת לראיון במודיעין עילית. היא אמרה לי: "אני לא רוצה לעבור את הבושות האלו".

חיים החליט לשלוח את בתו השנייה בירושלים שם התקבלה בסמינר מכובד.

"למה האשכנזים שונאים אותי?"

• אתה חושב שהדו"ח ישנה את המציאות?

"אני לא יכול לגרום לאף אחד לאהוב אותי אם הוא לא אוהב. בהחלט ניתן לשנות את השיטה בה מנהלי סמינרים יצטרכו לעבוד בצורה שונה".

לטענתו, ישנו פתרון שאם ייאמצו אותו בסמינרים החרדים ברחבי הארץ, בעית האפליה תיפתר. "צריך להקים וועדה בכל עיר או סמינר בה יישבו רבנים משני העדות והורים מכל סמינר והם אלו שיקבעו מי צריכה להיכנס. אלו צריכות להיות וועדות שההחלטות שלהן יהיו אובייקטיביות".

• הליקויים והכשלים הם חמורים והמבקר מפרט אותם בצורה ארוכה מאד, אתה חושב שבעיית האפליה אולי תיפול בין הכסאות?

"כולי תקווה שהפעם הכתובת נכתבה על הקיר בצורה הכי ברורה. זה יהיה לעג לרש אם לא יפתרו את בעיית האפליה אחרי הדו"ח הזה. צריכים להשים את הדברים על השולחן ומנהלי המוסדות והסמינרים צריכים להחזיר את המפתחות הדורסניות חזרה לבעליהן".

• כנציג השכונה, שוחחת עם הורים אחרי פרסום הדו"ח, מה תחושתם?

"הם אומרים: "עוד דו"ח! איך הוא יעזור לי שבתי יושבת בבית כבר מתחילת שנה ובוכה?".

חיים מספר כי מרביתם של ההורים מפחדים להיחשףאו לדבר: "אמרתי להם שזאת ההדמנות שלנו לבוא ולומר את האמת. המצב הוא כואב מאד. צריכים לשנות את מהשורשים שלה וליצור מציאות שתהיה טובה לכולנו. אנחנו אמורים להיות דגל החינוך בישראל.

"אם אני לא שונא אשכנזים, אז למה הם צריכים לשנוא אותי?".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}