כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

י"ג באייר • הרמטכ"ל מתמוטט, ראש אג"מ מחליף

יצחק רבין מתמוטט, מצרים סוגרת את מיצרי טיראן, מתקפת טנקים אחרונה של גרמניה הנאצית, נחתם חוזה סייקס-פיקו, וחיל הים לכד את 'סנטוריני'

י"ג באייר • הרמטכ"ל מתמוטט, ראש אג"מ מחליף

ה' תכ"ד: נפטר הג"מ רבי אהרן הי"ד (ב"ר לפידות) הדיין מלבוב.

ה' תפ"ג: נפטר הג"מ רבי ישראל ישעיה הלוי זצ"ל (ב"ר אברהם) בעל 'באר היטב' הראשון.

ה' תרע"ו: חתימת חוזה סייקס-פיקו. היה זה הסכם מדיני סודי בין צרפת ובין בריטניה, שנחתם על ידי נציגי שתי הממשלות: מארק סייקס, נציג משרד החוץ הבריטי, ושארל פרנסואה ז'ורז'-פיקו, נציג משרד החוץ הצרפתי. מטרת ההסכם הייתה לקבוע את אזורי השליטה של שתי המעצמות צרפת ובריטניה, בשטחי האימפריה העות'מאנית במזרח התיכון שבין בריטניה לצרפת לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה. לבנון וסוריה יועדו לצרפת בעוד עיראק ועבר הירדן לבריטניה. שטחה של ארץ ישראל, נועד להיות אינטרנציונלי חוץ מהגליל שהיה אמור לעבור לשליטה צרפתית, וחיפה לשליטת הבריטים.

ה' תש"ה: מלחמת העולם השנייה: קרב באוצן, מתקפת הטנקים האחרונה של גרמניה הנאצית שהצליחה.

ה'תשי"א: נפטר מר דוד רמז ז"ל, מדינאי ישראלי, ממנהיגי היישוב, יו"ר הוועד הלאומי, מזכ"ל ההסתדרות, חבר כנסת ושר בממשלת ישראל. היה חבר 'ועד הלשון' (שהפכה בהמשך לאקדמיה ללשון העברית), והמציא מילים רבות בשפה העברית המתחדשת.

ה' תשי"ב: נפטר הרה"צ רבי ישראל אריה לייב שניאורסון זצ"ל (בן הג"מ רבי לוי יצחק ואחיו של כ"ק הרבי הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע) לאחר פטירתו, העלים הרבי מידיעת אמו הרבנית חנה ע"ה את עובדת פטירת בנה, ובימי השבעה אף המשיך לבקרה מידי יום לדקות קצרות, כדי שמצב בריאותה לא יושפע לרעה אם ייוודע לה מכך. כמו כן הרבי נהג לשגר לה מכתבים בשם אחיו, עד פטירתה.

ה' תשכ"ז: מצרים סוגרת את מיצרי טיראן בסיני השוכנים בפתחו של מפרץ אילת ומקשרים בינו לבין ים סוף לתנועה ימית של ישראל, פעולה זו הייתה העילה לפריצת מלחמת ששת הימים.

ה' תשכ"ז: הרמטכ"ל יצחק רבין ז"ל מתמוטט בתקופת ההמתנה שלפני מלחמת ששת הימים, וראש אג"ם עזר ויצמן ממלא בפועל את מקומו במשך יומיים.

ה' תש"מ: נפטר הג"מ רבי יעקב מאיר שכטר זצ"ל בעל 'זמרת ישע'.

ה' תשמ"ג: נפטר הג"מ שמעון לנגברט זצ"ל (ב"ר אריה) ר"י וולוז'ין ב"ב.

ה'תשס"א: לחימה במחבלים: כוחות חיל הים לכדו את הספינה 'סנטוריני' שהובילה אמצעי לחימה רב ומתוחכם לרשות הפלסטינית . לאחר ההשתלטות הובאה הספינה ארצה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}