כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

החרדים רצים ללשכה • "נפעל לייצג כראוי את היהדות"

לראשונה מתמודדות רשימות חרדיות בבחירות ללשכת עורכי הדין • עו"ד מרדכי איזנברג, ראש רשימת 'מאזני צדק', ל'בחדרי חרדים': "הגיע הזמן שיהיו חרדים בלשכה"

עו"ד איזנברג בכנס רבני ישראל
עו"ד איזנברג בכנס רבני ישראל



הבחירות ללשכת עורכי הדין קרבות והולכות, והפעם לראשונה גם רשימות חרדיות-מתמודדות בהן.

עורך הדין ר' מרדכי איזנברג מוכר לרבים מפעילותו כיו"ר התנועה להגינות שלטונית. אלא שאיזנברג אינו שוקט על השמרים, ולקראת הבחירות הקרבות הוא עומד בראש רשימה הרצה לוועד מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין תחת השם 'מאזני צדק'.

רשימה חרדית נוספת בשם 'טוב ללשכה' רצה ללשכה הארצית. כך גם רשימה חרדית רצה יחד עם עו"ד דורון ברזילאי לוועד מחוז ירושלים, תחת השם: 'עתיד'.

"חסרונה של רשימה כזו היה מורגש"

שוחחנו עם הרב אייזנברג במטרה לשמוע על המניעים להקמת רשימתו, הציפיות והתוכניות.

• מהי בעצם מטרת הקמת הרשימה?

עד היום לא הייתה שום רשימה דתית בלשכת עורכי הדין, נכון שגם בין עורכי הדין הדתיים קיימים חילוקי דעות במגוון נושאים, אבל יש נושאים שהם בקונצנזוס כמו נושאי דת ומדינה או דעות.

חסרונה של רשימה כזו הורגש מאוד וביתר שאת בקדנציה האחרונה, כאשר לשכת עורכי הדין נקטה קו שהוא במוצהר פוגע בעורכי הדין הדתיים, המסורתיים והימניים.

ללשכת עורכי הדין יש לה קול בתוקף מעמדה הציבורי בבעיות שנויות במחלוקת, קח לדוגמא את ועדות הכנסת השונות ובעיקר בועדת חוקה ומשפט: כל אימת שעולה לדיון סוגיה כבדת משקל נשלח נציג של הלשכה להביע את עמדתה והיא בעלת משקל ציבורי רב ולעיתים משפיעה באופן מכריע על ההחלטה הסופית, אנחנו רוצים ומצפים להשפיע על עמדות אלו בפורומים השונים, ולייצג נאמנה את הדעה ה'יהודית' בנושאים אלו.

• האם האם תוכל להצביע על אירועים בהם בא לידי ביטוי חסרונה של תנועה כזאת?

בדיון הציבורי אודות הגיור הרפורמי: הלשכה הביעה עמדה פומבית בעתירה שהוגשה לבג"ץ להכיר בגיורי הקפיצה הרפורמיים, כך גם נטייה בצד השמאלי של המפה הפוליטית.

לדעתנו על הלשכה להימנע מלעסוק בנושאים כאלה, עליה לעסוק יותר בסוגיות הקשורות לעורכי הדין עצמם ולהתמקד בנושאים מקצועיים כאיגוד מקצועי ולא בנושאים פופוליסטיים שנויים במחלוקת.

"צריך לטפל בעינויי הדין והשפעת הרחוב והתקשורת על בתי המשפט"

• מה היית מצפה מהלשכה כעורך דין?

כאיגוד מקצועי, הלשכה צריכה לטפל בבעיית ההצפה של המקצוע, בבעיית הרמה של עורכי הדין כגון תרבות הדיבור וההתנהגות. לנסות ולשפר את היחס הלא תקין בין בתי המשפט ועורכי הדין, ולעסוק ביחסים הלא תקינים - ככל שהם קיימים בין עורכי הדין לבין עצמם.

מטרות נוספות שעל הלשכה לעסוק בהם: להתאמץ ולסייע בפיתרון בעיות בבתי המשפט כמו עינוי דין, השפעת הרחוב והתקשורת על בתי המשפט והחלטותיו, חתירה למשפט צודק יותר, סבלני יותר.

בנוסף, יש נקודה שחשובה מאוד הנוגעת לעורכי הדין הדתיים והמסורתיים. על הלשכה לבוא לקראתם בהנגשת שירותי הלשכה, כגון עריכת ימי עיון לאו דווקא בסופי שבוע – אז נאלצים עורכי הדין שומרי תורה ומצוות להימנע מהשתתפות אלא גם באמצע שבוע.

נושא נוסף הדורש טיפול משמעותי של הלשכה הוא קיומם של קורסי התמחות ותוארי מומחה שינתנו בתחומים השונים של המשפט לכלל עורכי הדין, זאת בכדי להביא למומחיות והתמקצעות של עורכי דין בכירים בענפי משפט ספציפיים כמו נזיקין, אזרחי, מנהלי ובג"צים וכד'. היום כל עו"ד יכול לעסוק בכל תחום ואין הבחנה אופיינית לתחום העיסוק בפועל.

הרי כולם מבינים שלא הגיוני שרופא אורתופד יבוא לבצע ניתוח לב, כך גם במשפט, כל עו"ד זקוק להשכלה ייעודית בתחום הספציפי בו הוא מתמחה, ולתעודה שתוכיח את מומחיותו והשכלתו בתחום זה.

• האם הנכם מציגים מועמד גם לראשות הלשכה?

בשלב זה אנחנו מתרכזים רק בבחירות לוועד מחוז ת"א, שהוא הוועד המרכזי של עורכי הדין המכיל כ-60% מעו"ד במדינה, להערכתי מדובר ביותר מ-30 אלף עורכי דין מתוך כ-45 אלף עורכי דין בארץ.

"יש לנו פוטנציאל"

• האם יש לכם הערכות לגבי הפוטנציאל? או צפי כלשהו להצלחת הרשימה?

הרשימה שלנו פונה לכלל עורכי הדין שומרי המסורת והדתיים, אנחנו מניחים שיש כרבע עד 30% עו"ד דתיים ומסורתיים, כך שזה בעצם הפוטנציאל, ברור שבהתמודדות ראשונה לא נמצה את הפוטנציאל עדיין, מה גם שישנם עו"ד דתיים רבים שתומכים במועמדים כלליים בשל אג'נדה כזאת או אחרת. בסך הכל יש בוועד המדובר 20 נציגים, ואנחנו מקוים להכניס כמה שיותר בעז"ה.

• קיבלת פידבק מעו"ד דתיים מאז הפרסום על הקמת התנועה?

כן, אנו מארגנים רשימה של עורכי דין ותיקים ומוערכים שיביעו תמיכה פומבית ברשימה, נכון לעכשיו אנחנו מקבלים כל העת תגובות חיוביות מאוד.

• האם יש קשר בין התפקיד אותו אתה ממלא בתנועה להגינות שלטונית לנושא זה?

בתפקידי הנוכחי אני עוסק רבות בבעיות ציבוריות, וממילא באופן טבעי רציתי להשפיע גם בכיוון הזה ולדאוג לכלל עורכי הדין שומרי הדת ולייצוג בלשכה של עמדתם ודעותיהם.





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}