כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

י"ב באייר: מלחמת העולם השניה מסתיימת

ישראל מתקבלת כחברה באו"ם, רבין מתמוטט, בן גוריון מחליט על שורת צעדי מחאה והתנגדות נגד פרסום הספר הלבן. שורה ארוכה של אירועים עולמיים התרחשו היום

י"ב באייר: מלחמת העולם השניה מסתיימת

ה' תקמ"ו: נפטר הג"מ רבי אברהם משה זרח איידליץ מפראג זצ"ל, (ב"ר מאיר) בעל 'אור לישרים'.

ה' תרס"ח: נפטר הרה"ק רבי מסעוד אבוחצירא זצוק"ל (ב"ר יעקב).

ה' תרס"ט: נפטר הרה"ק רבי יהדה צבי מדאלינא זצוק"ל (ב"ר ישככר בעריש)

ה' תר"ע: נפטר הרה"ק רבי בעריש מדאלינא זצוק"ל.

ה' תרע"ו: נחתם הסכם סייקס פיקו. היה זה הסכם מדיני סודי בין צרפת ובין בריטניה, שנחתם על ידי נציגי שתי הממשלות: מארק סייקס, נציג משרד החוץ הבריטי, ושארל פרנסואה ז'ורז'-פיקו, נציג משרד החוץ הצרפתי. מטרת ההסכם הייתה לקבוע את אזורי השליטה של שתי המעצמות צרפת ובריטניה, בשטחי האימפריה העות'מאנית במזרח התיכון לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה.

ה' תרע"ט: נפתח משפט הדיבה של תעשיין המכוניות הנרי פורד נגד העיתון "שיאקגו טריביון" שכינה אותו "אנרכיסט". פורד תובע מיליון דולר ואמנם זכה במשפט, אך מפוצה ב-6 סנט בלבד.

ה' תרצ"ט: דוד בן גוריון וחבריו מתכנסים ומחליטים על שורת צעדי מחאה והתנגדות, נגד פרסום הספר הלבן. את הספר כתב שר המושבות של בריטניה, מלקולם מקדונלד, והוא קבע שבשטחי ארץ ישראל המנדטורית תוקם מדינה דו-לאומית, והגביל את עליית היהודים ורכישת קרקעות על ידי יהודים.

ה' ת"ש: מתחילה בניית מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ בדרום פולין, שהייתה הגדולה במחנות ההשמדה שהקימה גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, ובה נרצחו יותר יהודים מבכל מקום אחר במהלך המלחמה. היה זה מחנה ההשמדה שבו הגיע לשיאו תיעושו של רצח ההמונים יותר מכל מחנה השמדה אחר.

ה' תש"ה: מלחמת העולם השנייה: כוחות ברית המועצות שעשו את הדרך מרוסיה, וארצות הברית שעשו את הדרך מצרפת נפגשים על נהר האלבה, ובכך חוצים את גרמניה לשניים. למעשה, היה זה סוף המלחמה באירופה.

ה' תש"ה: החל הפינוי הסופי של מחנה הריכוז הראשי ב'שטוטהוף' שבגרמניה. היה זה המשך של צעדות המוות מרשת מחנות שטוטהוף שהתקיימו בינואר. באותה עת נותרו במחנה כ-4,500 אסירים, ביניהם 1,700 יהודים. מכיוון שהמחנה נמצא באזור שכותר בידי הצבא האדום, הוצאו האסירים דרך הים, במעבורות. עוד לפני-כן הוציאו הגרמנים מן המחנה כ-200 אסירות יהודיות, הריצו אותן אל חוף הים הבלטי ושם נורו כולן למוות. אסירים שניסו להסתתר בצריפים הוצאו מהם והצריפים הוצתו. מבין כ-4,000 אסירים שהוצאו בחמש מעבורות, טובעו כ-2,000 בים הפתוח או נורו למוות בידי הגרמנים בלב הים. בסך-הכול נספו כ-26,000 אסירים בשתי תקופות הפינוי ובצעדות המוות..

ה' תש"ה: הגנרל פלדמרשל פרדיננד שרנר שהיה המפקד האחרון של הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה, מוזמן לבונקר של הצורר אדולף היטלר ימ"ש בברלין. היטלר הטיל עליו לארגן את המבצר הלאומי באזור הרי טירול שבאסטריה. הייתה זו תוכנית יומרנית של הנאצים שנועדה לצרכי מיתוס ולא בוצעה למעשה.

ה' תש"ה: הבריגדה היהודית הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה, מסיימת את נוכחותה בחזית המלחמה מול הגרמנים בצפון איטליה, בו שהתה כחמישים יום. בתום הקרבות, נפגשים חיילי הבריגדה עם פליטי השואה, מעודדים אותם, ומגבירים את זיקתם לארץ ישראל. הם מבצעים הכשרות ומסייעים בידם לעליה, תוך שהם ממלאים תפקיד מרכזי בארגון "הבריחה" ו"העפלה".

ה' תש"ה: בהתקפות שמבצעים כוחות הברית, נהרסים כמעט כל המיבנים והבונקרים במתחם האירוח והשליטה ההררי של אדולף היטלר באוברזלצברג, השוכן בסמוך לעיירה ברכטסגאדן שבמדינת בוואריה בדרום-מזרח גרמניה. רק בית הנופש עצמו שזכה מפי האמריקנים לכינוי "קן הנשרים" שלמרות שמו המאיים מעולם לא שימש מיתקן צבאי, נותר על מכונו והוא משמש היום אכסניה הררית.

ה' תש"ח: ספינת המלחמה הראשונה אח"י 'אילת' א-16, ששמשה לשעבר כשוברת קרח ואוניית המעפילים 'מדינת היהודים', הוכנסה לשרות בחיל הים לאחר שיפוץ והכנה. הייתה זו 'ספינת המלחמה' הראשונה בצי.

ה' תש"ט: מדינת ישראל מתקבלת כחברה באו"ם- ארגון האומות המאוחדות.

ה'תשי"א: נפטר מר דוד רמז ז"ל, מדינאי ישראלי, ממנהיגי היישוב, יו"ר הוועד הלאומי, מזכ"ל ההסתדרות, חבר כנסת ושר בממשלת ישראל. היה חבר 'ועד הלשון' (שהפכה בהמשך לאקדמיה ללשון העברית), והמציא מילים רבות בשפה העברית המתחדשת.

ה' תשי"ב: בישראל נערך הכינוס הבין לאומי הראשון, שהיה לסימפוזיון למחקר אזורים צחיחים.

ה' תשכ"ז: מצרים סוגרת את מיצרי טיראן בסיני השוכנים בפתחו של מפרץ אילת ומקשרים בינו לבין ים סוף לתנועה ימית של ישראל, פעולה זו הייתה העילה לפריצת מלחמת ששת הימים.

ה' תשכ"ז: הרמטכ"ל יצחק רבין ז"ל מתמוטט בתקופת ההמתנה שלפני מלחמת ששת הימים, וראש אג"ם עזר ויצמן ממלא בפועל את מקומו במשך יומיים.

ה' תשל"ה: נפטר הג"מ רבי מאיר פייסט זצ"ל (ב"ר יהודה אריה)

ה' תשנ"ז: ספינת דבורה של חיל הים, סיכלה ניסיון פיגוע באמצעות סירת דיג תופת, מערבית לראס חמרה דרומית לצור. הסירה התפוצצה לא הרחק מהדבורה. בעקבות האירוע נאסרה פעילות ימית בין צור לראס ביאדה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}