כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

הפגישה הסודית • הדרמה שמאחורי 'חוק המשכנתאות'

חשיפה בלעדית • מושב הקיץ נפתח בסימן סערת 'חוק המשכנתאות' של ש"ס • מדוע נעמדה ש"ס על רגליה האחוריות למענו? • מה אירע בפגישה הסודית עם הגר"ע, מה נאמר בה ומי חוגג מההדלפות? • כל הפרטים על מה שבאמת מתחולל מאחורי הקלעים של החוק המאיים להפיל את ממשלת נתניהו

הגר"ע יוסף, אלי ישי, יובל שטייניץ, אמנון אברומביץ ואריאל אטיאס
הגר"ע יוסף, אלי ישי, יובל שטייניץ, אמנון אברומביץ ואריאל אטיאס



התאריך היה ידוע מראש: יום שני, י"ב באייר, יום פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. לקראת תאריך זה, כך ידעו המפלגות החרדיות, עליהן לעשות מעשה ולהביא ניצחון בתחום הדיור.

אין זה סוד כי מושב החורף הסתיים בכישלון גדול ומביך סביב חוק המשכנתאות. התרגילים היפים של זאב אלקין, יו"ר הקואליציה, הוויכוחים העדינים בין ש"ס ל'יהדות התורה' בשאלה איזה חוק להכליל (ואיזה לא), והאיומים על פירוק הממשלה, שהתבררו כסערה בכוס מים חד-פעמית קטנטנה.

ב'יהדות התורה' שלח אותם יו"ר הסיעה, ישראל איכלר "להכין ש.ב." ולהתייעץ, כל אחד, עם רבותיו. ישנם כ-50 'רבותיו' לחמשת חברי הסיעה, כך שלא פשוט להגיע חזרה עם תשובה.

עד כה, איש לא אמר שם את דברו והיו"ר עדיין ממתין.

צפו מחר לראיונות והתבטאויות בסגנון ה"לא נהסס להפיל את הממשלה", אבל נתניהו קורא את המשפטים הללו בקוד מורס מיוחד, ואצלו הם מפוענחים כ"לא נעשה דבר, תן לנו רק להתראיין כדי להרגיע את שולחינו".

השאלה הגדולה היא מה יהא על הסיעה החרדית הגדולה, ש"ס.

לכאורה, מדובר ב'בעייה' של שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס. אלא שיו"ר התנועה, אלי ישי, חש אף הוא רגש אחריות כלפי הנושא שהפך לאחד מהיותר בוערים במגזר החרדי, ונוהג להשתתף בכל פגישה משמעותית בתחום.

עד ליום שישי האחרון ניסו במשרד האוצר לשלוח שליחים עם הצעות כאלו ואחרות, כולן נושאות בכנפיהן בשורה של פשרה, כזו או אחרת. הסכומים פחותים מאלו שנדרשו ב'חוק המשכנתאות', התשלומים הומרו במענקים חד-פעמיים (נתניהו לא אוהב, כנראה, את שיטת התשלומים), וחלק מהסכומים הומרו במענקי פיתוח מוגדלים לאזורים כאלו ואחרים.

כל המדליפים למיניהם, שסיפרו לי במהלך השבוע הקודם על הצעות הפשרה, הזהירו חזור והדגש כי הם מבקשים, אפילו מתחננים, לשמור על איפול תקשורתי מלא כדי שלא לחבל ביוזמות הפשרה. "פרסום תקשורתי רק יזיק", שבו והדגישו באוזני.

שר האוצר הגדול ושר האוצר הקטן. נתניהו ושטייניץצילום: שר האוצר הגדול ושר האוצר הקטן. נתניהו ושטייניץ
שר האוצר הגדול ושר האוצר הקטן. נתניהו ושטייניץ


מישהו רץ לספר לחבר'ה

לקראת סוף השבוע, כאשר החל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להבין לאיזו דליקה הוא עלול להיקלע עם פתיחת מושב הקיץ, כינס ישיבה בה השתתפו שטייניץ, אטיאס, ישי וגם הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן.

הפגישה הסתיימה ללא תוצאות.

שטייניץ, שראה כי כלתה אליו הרעה, החליט בניסיון של הרגע האחרון, להיפגש עם הגר"ע יוסף עצמו, ולנסות לשכנעו. יו"ר ש"ס, אלי ישי, ארגן את הפגישה, שנועדה להתנהל תחת איפול תקשורתי מוחלט.

עיתונאים אחראיים ששמעו על דבר הביקור כיבדו את הבקשה שלא לכתוב עליו מילה וחצי מילה.

אבל אז הגיעה ההפתעה, בדמות תוכניתו השבועית של יאיר לפיד, תוכנית רצינית, עשירה בסקופים, אבל, ה' ישמור, משודרת בשבת. במוצאי-שבת נודע לכל הנוגעים בדבר, כי מישהו הפר את ההוראה לשמור על דממה תקשורתית ו'רץ' לספר לחבר'ה.

הפעם, החבר'ה היו אמנון אברמוביץ, פרשן נכבד. פתח את התוכנית יאיר לפיד, המגיש, שסיפר כי נתניהו, שנוסע לקראת סוף השבוע הבא לארה"ב, בהחלט לא משאיר פה בישראל קואליציה יציבה.

"טוען לי בכיר בממשלה שאלי ישי הוא זה שיפיל בקרוב את הממשלה, לא ליברמן בגלל הכתב אישום. כי אלי ישי מוכרח להגיע לבחירות הבאות כשהרב עובדיה עדיין בריא, מתפקד ויכול לעזור בקמפיין. כי בלי הרב עובדיה, אריה דרעי יאכל לו את המפלגה", אמר לפיד.

מניין יודע אותו 'בכיר בממשלה' מה מתחולל בליבו של אלי ישי? – לבכיר הפתרונים. מה גם, שיש הרבה נשמות טובות שדואגות 'להאכיל' את מוחותיהם של בכירים ממשלתיים כאלו ואחרים.

יש לי סיפורים בשפע כדי להדגים, אבל הרשו לי לדלג על הפסקה הזו.

זה בנפשנו. הגר"ע יוסףצילום: זה בנפשנו. הגר"ע יוסף
זה בנפשנו. הגר"ע יוסף


ממשבר חברתי - למשבר פוליטי

ואז הצטרף אל החגיגה גם אברמוביץ, שבישר בהתלהבות: "אז יש לי סקופ בשבילך, להלן הסיפור".

"אני שמח", אמר לו לפיד.

מיהו המגיש/עורך שאינו שש על סקופ כמוצא שלל רב? מי שראה פעם את פניו של דוד (רוטנברג) עורכנו הדגול, כשהוא שומע מפי כתב שלו על סקופ צפוי, מבין על מה אני מדברת.

והנה הסיפור, כפי שדווח לאברמוביץ', שלמען הגילוי הנאות לא נכח באותה פגישה בבית הגר"ע.

"הבוקר, שר האוצר יובל שטייניץ, נלקח אל ביתו של הרב עובדיה יוסף שם הוא ישב מול האדמו"ר עובדיה יוסף, מצידו האחד אלי ישי, מצידו השני אריאל אטיאס".

עכשיו באה התוספת ההומוריסטית, שמתבלת את הסיפור. "זה כמו בסיטואציה שאתה בא, הולך מתי שאתה רוצה וחותך".

צחוק באולפן. סחורה טובה סיפק להם הכתב הנכבד.

"ואז אמר לו הרב עובדיה כך: 'חביבי, ילד תשמע, המשכנתאות לפריפריה יותר חשובות לנו מאשר קצבאות הילדים בזמנו. על קצבאות הילדים הפלנו ממשלה, זה בנפשנו, לכן אתה מאשר את המשכנתאות'".

ממשיך הפרשן ומפרשן. "ש"ס בתוכה קוראת ליובל שטייניץ שר אוצר קטן, והם אומרים לו לך תגיד לשר אוצר גדול ביבי, אם אין משכנתאות לפריפריה - אין ממשלה. ואלי ישי אמר לו: 'תקשיב, בשבוע הבא הכנסת מתחדשת. כרגע זה משבר חברתי, זה יהפוך למשבר פוליטי'.

"זה יעלה מיליארדים. האוצר מתנגד כי בפריפריה נבנות כ-60 אלף דירות והיא רוצה משכנתאות מסובסדות לכל הדירוות הללו וזה הולך להיות המשבר הפוליטי הבא.

"אז אומר כך: נתניהו רצה ממשלה עם השותפים הטבעיים, עכשיו הוא צריך להילחם בטבע של השותפים".

עד כאן הסיפור.

נחמד, לא?

מי יוצא 'טוב' בסיפור? להערכתי, אף לא אחד. מי יוצא 'רע' בסיפור? כמעט כולם:

הרב, שכביכול בא לגזור קופונים לקהל מרעיתו. לא צריך לספר כמה הציבור החילוני והתקשורת לא אוהבים זאת. עיין ערך חוק קצבאות הילדים של הלפרט, והרושם הרע שהותיר.

אלי ישי, שמנסה, כביכול, למצוא תירוץ להפיל את הממשלה, רק כדי להינצל מאריה דרעי הנושף בעורפו.

אריאל אטיאס, שצריך את עזרתו של ישי כדי לדבר עם שטייניץ ולשכנע אותו שחוק המשכנתאות חשוב לרב.

ומי יצא טוב? תוכניתו של יאיר לפיד, גם מביא הסקופ, אברמוביץ'.

מי הדליף את הסיפור? - בכל צד ממהרים להכחיש ולחפש אשמים אחרים. כך או כך, טוב לא יצא לאיש מההדלפה הזו, אולי כי מחילול שבת, ישיר או עקיף, לא יכולה לצאת ברכה.

חושף הסיפור, אמנון אברומוביץצילום: חושף הסיפור, אמנון אברומוביץ
חושף הסיפור, אמנון אברומוביץ


שלושה סוגי עיתונאים

נעבור על הצד האחר של הסיפור: הצד העיתונאי.

שלושה סוגים של עיתונאים היו קשורים לסיפור הזה.

הסוג הראשון: מי שידע - ושתק, מתוך רצון שלא להרוס את תוצאות הפגישה.

הסוג השני: מי ששמע על הסקופ בתוכניתו של לפיד וציטט אותו, תוך מתן קרדיט. שכן, אחרי שכבר פורסם הסיפור, אין בעיה להמשיך ולפרסם אותו. מתוך הגינות עיתונאית, כמובן, ומתוך חשיפת המקור הראשון.

כך עושה אני בכתבה זו, כך עשו גם כותבי דה-מרקר, כך עשו גם ב'ישראל היום', הבוקר. "ביום שישי דווח בערוץ 2", הם היו מספיק הגונים.

והיה גם הסוג השלישי, זה הסוג ששמע על התוכנית, ורץ וניכס את הסקופ לעצמו. "אנו חושפים כאן לראשונה".

הגדיל לעשות אחד מכלי התקשורת החרדיים, שדיווח רק במוצ"ש על הפגישה, שנחשפה ערב קודם לכן. בהמשך הופיע הכתב ה'חושף' שוב ושוב בקווי הנייעס, כשהוא שב ומספר על תגליתו המרעישה.

אם הייתי אמנון אברמוביץ', הייתי כועסת.

מכאן נעבור לגופו של עניין: חוק המשכנתאות, מה יהא עליו?

אם לשפוט על פי מה שהסיעות החרדיות מספרות לנו, הן עתידות להעלות אותו מחר לדיון במליאה, ולו רק כדי לראות במבוכת הקואליציה. "יש לנו רוב", הן שבות ואומרות.

נקווה בשבילן.

אני, שמכירה היטב את זאב אלקין, לא בטוחה שמישהו יצליח להביך אותו, אבל נחכה, ונראה.

האם יחזרו ימי הלפרט? צילום: האם יחזרו ימי הלפרט?
האם יחזרו ימי הלפרט?


"אני מייצג את כל המגזרים"

הבעיה הגדולה היא שהחוק הזה הפך בשבועות האחרונים לעילה להסתה נגד הציבור החרדי. כאילו רק אנחנו נהנה ממנו, כאילו זוגות חילוניים לא יטעמו מהעוגה התקציבית, כאילו אטיאס עושה לביתו הפנים-מפלגתי.

"אטיאס שופך נפט למדורת הנדל"ן", הייתה הכותרת בדה-מרקר ביום שישי האחרון.

'מעריב', היה ספציפי יותר: "הח"כים חוזרים מהפגרה עם תיאבון: יקדמו הצעות חוק בשווי מיליארדי שקלים", הייתה כותרתו, כשאחד מהסעיפים מדבר על המשכנתאות.

"שר האוצר יובל שטייניץ מתנגד להצעה בתוקף ומבהיר כי נגיד בנק ישראל שופך מים בניסיון לצנן את שוק הנדל"ן, אך השר אטיאס שופך בנזין ועלול לחדש את עליית המחירים. על רקע זה זומן שר האוצר לפגישה בביתו של מנהיג ש"ס הרב עובדיה יוסף. אמנון אברמוביץ', שחשף את הפגישה ב'יומן שישי' בערוץ 2, אמר כי הרב יוסף הדגיש שנושא המענקים לפריפריה חשוב מבחינת ש"ס אפילו יותר מתשלום הקצבאות", מספר 'מעריב'. גם הוא לא שכח למי מגיע הקרדיט, אגב.

לדה-מרקר יש גם הסבר מפורט.

"בכנסת ברור לרבים שהצעתו של ח"כ וקנין, שאליה הצטרפה גם יהדות התורה, נועדה לסייע בעיקר לאוכלוסייה החרדית. אין ספק שמדובר באוכלוסייה שזקוקה לסיוע כדי להשתלב בחיי החברה והכלכלה בישראל. אבל יצירת מושבות עוני חרדיות בדרום ובצפון היא לא הסיוע הרצוי. אם רוצים לסייע לחרדים, מוטב להשתמש בכספים האלה כדי לעודד אנשים לצאת לעבודה במקום לקנות דירות. אם כל חרדי שמבלה כיום בלימודי תורה ולא בשוק העבודה יקבל מענק של 800 שקל בחודש עבור יציאה לעבודה, התועלת של הסבסוד תהיה הרבה יותר גדולה: היא תגביר את המוטיבציה לעבוד ולהתפרנס בכבוד ותמנע ניפוח נוסף במחירי הדירות".

"נ.ב", הם מוסיפים: "בפוליטיקה הישראלית יש לפעמים הסדרים עקומים של תרמיות עצמיות. זה מה שהביא על הממשלה הזאת את התסבוכת הנוכחית עם הצעת חוק סבסוד המשכנתאות. הממשלה התנגדה להצעת החוק הזאת וגם להצעת חוק של ישראל ביתנו בעניין הגיור. אבל האילוצים הפוליטיים גרמו לכך שראש הממשלה נתן את הסכמתו לכך שישראל ביתנו תגיש את חוק הגיור לקריאה טרומית וש"ס תגיש את חוק הדיור לקריאה טרומית, בתנאי שכאן זה ייעצר והצעות החוק האלה לא יעברו למישור אופרטיבי יותר של קריאה ראשונה, שנייה ושלישית.

"קראו להסדר הזה 'גיור תמורת דיור'. הסידור הזה אומר שהממשלה לא תומכת באמת בהצעות החוק השנויות במחלוקת, אבל היא מאפשרת לשותפות הבכירות בה, ישראל ביתנו וש"ס, להצטייר כדואגות לבוחריהן.

"ואולם ש"ס הפרה את ההתחייבות שלא להגיש את הצעת חוק הדיור לקריאה ראשונה והיא מתכוונת לעשות זאת מיד עם סיום פגרת הכנסת בשבוע הבא. ועל כך נאמר שמי שעושה עסקות מפוקפקות עם ש"ס, שלא יתפלא אם מחר הוא ייאלץ לשלוף את פנקס הצ'קים ולרשום צ'ק של יותר ממיליארד שקל".

בראיון שנערך איתו הבוקר ב'דה מרקר', חושף אריאל אטיאס כי האוצר ניסה להציע לו הצעות "שהן כאילו 'בואו נגמור את המגזר הזה ויהיה שקט'. הם הבינו מהר שאני לא הכתובת. אמרתי להם 'אני מייצג את כל המגזרים, אתם טועים'. לכן עדיין לא הגענו לפשרה".

"לש"ס יש 11 אצבעות, היא לשון מאזניים, היא מחזיקה את תיקי התכנון והבנייה והחובה שלנו היא לדאוג לאזרחים", מסיים אטיאס את דבריו.

בימים הבאים, כך נראה, יהא עליו להתמודד שוב ושוב עם תקשורת עוינת, שרואה בחוק 'שלו' חוק של חרדים.

ושרק לא יעשו לו את מה שעשו להלפרט בשעתו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}