כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

המחדל • "לא היה מודיעין על כוונות הסורים להסתנן"

עשרות סורים הסתננו למג'דל שאמס • עשרה מהם נהרגו וצה"ל נתפס לא מוכן • צה”ל מודה: "לא היה מודיעין על כוונה לפרוץ הגדר בגולן" • מח"ט הגולן: "לא הופתעתי"

הההתפרעויות, היום. צילום: פלאש90
הההתפרעויות, היום. צילום: פלאש90



בשידור חי מלשכתו שבירושלים, התייחס הערב (א) ראש הממשלה בנימין נתניהו לאירועי היום בצפון.

"אלפי אנשים התקבצו היום על גדר הגבול בין סוריה לישראל באזור מג'דל שמס. חלקם פרצו את הגדר וחדרו לצד הישראלי. ניסיונות דומים התקיימו גם לאורך הגבול שלנו עם עזה ועם לבנון. הנחיתי את צה"ל לפעול באיפוק מרבי אבל לבלום פריצה לתוך גבולותינו", אמר נתניהו.

הוא הביע תקווה "שהרגיעה והשקט יחזרו במהרה", אך מיהר להדגיש: "בל יטעה איש, אנחנו נחושים להגן על גבולותינו ועל ריבונותינו. חשוב לציין שהאירועים הללו מתקיימים ביום שמציין את כינונה של מדינת ישראל".

"כפי שהם מצהירים, המנהיגים של ההפגנות האלימות הללו בעצמם, המאבק שלהם איננו על קווי 67' אלא ערעור על עצם קיומה של מדינת ישראל, אותה הם מכנים אסון שיש לתקנו. חשוב שנסתכל בעיניים פקוחות על המציאות ונדע מול מי אנחנו מתמודדים ומול מה אנחנו מתמודדים", דברי נתניהו.

דווקא לא הופתענו

בצבא התכוננו לתרחישי אימה לקראת 'יום הנכבה', ונראה כי תסריטי האימים מתחילים להתממש.

ארגון מד"א דיווח בצהריים על אירוע רב נפגעים ביישוב הדרוזי מג'דל שמס שברמת הגולן. כוחות של מד"א ומתנדבים של 'איחוד הצלה' גילו במקום נפגעים רבים.

צה"ל מודה כי לא היו הערכות מודיעיניות על כוננות המפגינים לפרוץ את הגבול. בפיקוד צפון ממשיכים לחקור את התקרית הקשה בגבול סמוך לגבעת הצעקות, אולם מקפידים לשבח את פעילות מפקד חטיבת הגולן, שהורה לחייליו לירות לרגלי המפגינים.

ברשתות דווח על כעשרה הרוגים - בשני הגבולות - סוריה ולבנון. צה"ל הכריז על האזור שטח צבאי סגור.

לעומת זאת, מפקד חטיבת הגולן, אל"מ אשכול שוקרון, שפיקד במהלך היום על כוחות צה"ל אומר כי, "החדירה שלהם לא הייתה הפתעה מוחלטת".

"התכוננו גם לתרחישים כאלה שבהם אנשים עולים על הגדרות, אולם צריך לזכור שמדובר בגזרה רחבה מאוד" – כך אמר הערב (ראשון).

שוקרון עצמו נפצע קל במהלך העימותים – והמשיך לפקד על הכוחות בשטח. "בשלב מסוים ההמון הסורי התחיל לזרוק אבנים, וחלקן היו סלעים גדולים שסיכנו את החיילים. מהר מאוד הבנו לאן הדברים הולכים. כשהבנתי כי האירוע יוצא משליטה, הבנתי שזה הזמן לעלות מדרגה ולהתחיל לירות אל עבר רגליהם של המפגינים בעיקר מי שנראו המסיתים המרכזיים של האירוע. משלב זה הם נסוגו", הסביר.

מח"ט הגולן הסביר כי "מכיוון שהיה מדובר בקהל מעורב של נשים וילדים, ההנחיה לכוחות הייתה לצמצם את הנזק כמה שיותר. השתדלנו לנהוג באיפוק ולגרום לנזק מועט".

הוא ציין כי שיתוף הפעולה עם כוחות האו"ם – הוכיח את עצמו. "כוחות הארגון הבינלאומי סייעו במהלך הטיפול באירוע, וחברו אלינו בעיקר בשלביו האחרונים. הם דאגו שהאחראי על האירוע ב"גבעת הצעקות" מטעם הסורים יעביר חזרה את המפגינים מזרחה. שיתוף הפעולה היה טוב", סיכם.

תסריט האימה

האירוע החל בשעה 13.00 בגבעת הצעקות במג'דל שאמס, שם התגודדו כ- 10,000 סורים מצדה הסורי של הגבעה, כשמצדה הישראלי השתתפו כ-50 מתושבי הכפרים הדרוזים ברמת הגולן. הם פרצו את הגדר - וניסו לרמוס אותה. צה"ל ירה בתגובה - וכעשרה מפגינים נהרגו, ככל הנראה.

המסתננים הסורים שפרצו את גדר הגבול עם ישראל שבו בתום שעות אחדות לסוריה, תודות לתיווך שניהלו צה"ל והמשטרה עם בכירי העדה הדרוזית.

לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה, אלוף פיקוד הצפון גדי אייזנקוט הכריז על כביש המערכת הצפוני כשטח צבאי סגור, הכניסה לכביש מתאפשרת רק לתושבי יישובי הגדר הנאלצים לעבד בימים אלה את אדמותיהם.

בתוך כך, מנכ"ל מד"א הודיע כי הוא מעלה את רמת הכוננות באזור הצפון לרמה הגבוהה ביותר, וכוחות הצלה רבים עושים את דרכם בשעות אלו לאזור הצפון.

גם בשאר רחבי הארץ, ישנן מהומות על ידי פורעים ערבים.



יום הנכבה? הרוג ו-17 פצועים בכבישי תל-אביב • חשד לפיגוע דריסה



קישורים:
התמונות באדיבות אתר panet . לצפיה בתמונות נוספות לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}