כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

"שערוריה שדמניוק לא הורשע בישראל!" • דיווח מביהמ"ש

נח קליגר, ניצול שואה ועיתונאי, מדווח ל'בחדרי חרדים' מאולם בית המשפט במינכן על ג'ון דמניוק, הדיונים וההרשעה • וגם: אכזבתו ממערכת המשפט הישראלית

דמיאניוק בבית המשפט. צילום: אי פי.
דמיאניוק בבית המשפט. צילום: אי פי.



בית המשפט במינכן שבגרמניה הרשיע הבוקר (ה') את ג'ון דמיאניוק בסיוע להרג 28,060 בני אדם, בהם 27,900 יהודים, במחנה ההשמדה הנאצי סוביבור בפולין, שם שירת בשנת 1943 בתפקיד שומר מטעם האס-אס.

דמיאניוק בן ה-91 קיבל עונש של חמש שנות מאסר - שנה פחות משש השנים שדרשה התביעה.

נח קליגר, ניצול שואה ועיתונאי 'ידיעות אחרונות' מדווח ל'בחדרי חרדים' היישר ממינכן בגרמניה על המשפט, על פסק הדין, ועל ניצולי השואה וקרוביהם שנכחו במהלך הדיון והפסיקה.

• איך אתה מרגיש היום כניצול שואה, הצדק צדק?

"אני מרוצה מפסק בית-הדין. רציתי שדמיאניוק יואשם. העונש לא היה משנה לי, גם אם הוא היה מקל שנה או שנתיים. העיקר הוא שהסנגורים מצאו אותו אשם בהריגת אלפי יהודים מהולנד וגרמניה.

"מה שאני מרגיש טוב ולא מהיום, זה היה כשהשופט הגרמני סיפר את ההיסטוריה של ההשמדה במשך חצי שעה לאוזני הנוכחים. הוא הסביר באולם הדיונים איך התנהגו היהודים, מה היו הרגעים האחרונים שלהם, איך נראו תאי הגז ועוד דברים מסוג אלו.

"זה עשה עליי רושם עמוק יותר ממה שזה עושה לכל עיתונאי או לכל אחד שנכח באולם בית המשפט, כי אני מכיר את הדברים מקרוב.

קליגר מספר כי מבחינתו הביקור במינכן ונוכחותו במשפט ההיסטורי הוא דבר מיוחד מאד. "רציתי לבוא לכאן ממילא, ב'ידיעות' גם בחרו אותי להיות שליח שלהם ואני שמח על כך מאד".



הניצולים התאכזבו מאד

• איך נראה בעינך פסק הדין?

"הפסק דין עצמו מאד מוזר. מצד אחד ג'ון קיבל 5 שנים מאסר אך מהצד השני הוא השתחרר מהכלא. עד שבית המשפט בגרמניה יקבל החלטה נוספת לפיה החלטת השופט נכונה אז הפסק ייכנס לתוקף והוא ייכנס בשערי הכלא. עד אז הוא יסתובב חופשי".

עוד מספר קליגר כי ממקורות יודעי דבר הוא שמע כי דמיאניוק נמצא בכושר טוב יותר ממה שהיה לפני שנתיים כשהסגירו אותו מארה"ב לגרמניה.

מבחינתו זה וודאי לא טוב ששוחרר מהכלא מהסיבה הפשוטה שהוא יצטרך להתחיל לדאוג לעצמו לאוכל, ללבוש, השגחה רפואית צמודה, דברים שהיו לו עד עכשיו בתוך הכלא.

"זה יהיה לו מאד קשה, מכיוון שעל פי מה שהוא מספר משפחתו היא מאד ענייה. ולהתחיל את החיים משלב כזה בגיל 91 זה מאד לא פשוט.

• איך אתה מסביר את זה שהוא הואשם בגרמניה לאחר שבית המשפט כאן בארץ זיכה אותו מחמת מספק?

"זו הייתה הטעות הגדולה או השערורייה הגדולה ביותר בתולדות מערכת המשפט הישראלית. אני לא מבין את זה עד היום איך הוא יכול להיות זכאי".

במשך השנים כתב קליגר עשרות מאמרים בנושא אך לטענתו אף פעם לא הגיע להבנה מלאה בעניין.

"כנראה שהשופטים הצדיקים מירושלים היו יותר קתולים מהאפיפיור. ההחלטה שלהם הייתה סקנדל שאין לתאר אותו. בית משפט גרמני עשה מה שבית משפט ישראלי לא עשה- מצער מאד".

• היו אנשים שעברו תחת ידו במחנות ההשמדה, איך הם הגיבו היום?

"היה אחד כזה בבית המשפט, שהוא לא זוכר דבר מהמחנה. אני זוכר שהוא העיד בימים הראשונים לתחילת הדיונים והוא כבר לא זכר דבר".

קרובים רבים שנכחו באולם בית המשפט קיבלו את החלטת השופט באכזבה רבה: "הם התאכזבו כי שחררו אותו. הם חשבו שזה לא לטובה".

השתתף בהכנת הידיעה: יענקי קצבורג.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}