כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

דמיאניוק סייע ברצח רבבות יהודים • העונש: 5 שנות מאסר

עורכי-דינו: נערער • בכסא גלגלים ומשקפיים כהים, שמר הפושע בן ה-91 על שתיקה והבעה קפואה - למרות נוכחותם של ניצולי שואה רבים שזיהו אותו כשומר במחנה

דמיאניוק בבית המשפט. צילום: אי פי
דמיאניוק בבית המשפט. צילום: אי פי

בית המשפט במינכן שבגרמניה האשים הבוקר (ה) את ג'ון דמיאניוק בסיוע להרג 28,060 בני אדם, בהם 27,900 יהודים, במחנה ההשמדה הנאצי סוביבור בפולין, שם שירת בשנת 1943 בתפקיד השומר מטעם האס-אס.

דמיאניוק בן ה-91 קיבל עונש של חמש שנות מאסר - שנה פחות משש השנים שדרשה התביעה.

צוות ההגנה הודיע עוד לפני גזר הדין כי בכוונתו לערער בכל מקרה של הרשעה.

הנאשם קיבל את האפשרות למסור הצהרה אחרונה, אך השיב בשלילה. את הדו-שיח בינו לבין השופט הוא ניהל באמצעות מתורגמן.

דמיאניוק עצמו שמר לאורך המשפט כולו על שתיקה בכסא הגלגלים שלו, משקפי שמש כהים לעיניו וכובע בייסבול לראשו. במהלך המשפט השתדל לשמור על הבעת פנים קפואה זאת למרות נוכחותם של ניצולי שואה רבים שהעידו בזהותו כשמור במחנות.

על הבעת הפנים הקפואה שמר גם כשניצולי סוביבור העידו במשפט, הצביעו עליו וזיהו אותו כשומר במחנה.

כ-100 ימי דיונים נערכו במשפט, שהתפרש על פני כמעט שנתיים והתעכב פעמים רבות בשל בריאותו הלקויה של הנאשם. התביעה ניסתה לבסס את הטענה לפיה דמיאניוק, שנתפס כשבוי מלחמה על ידי הנאצים, עבר לפעול במסגרת האס-אס כשומר במחנה, ובמסגרת זאת הרג אלפי יהודים שהיו כלואים בו.

מנגד, לאורך כל המשפט, טען פרקליטו של דמיאניוק, אולריך בוש, כי צריך לזכותו ולשחררו מיידית. בין היתר טען כי מרשו היה בעצמו קורבן של הנאצים, וכי מעולם לא שירת כשומר באף מחנה.

לפי גרסתו, דמיאניוק נלחם בנאצים ונפצע, ולאחר מכן כמעט ומת מרעב במחנה שבויים, בו שהה כאסיר מלחמה. עוד נטען כי הגרמנים שפיקדו על המחנות בהם שירת דמיאניוק כשומר לכאורה זוכו בעבר בבתי דין בגרמניה, ועל כן לא ייתכן שהוא יורשע.


דמיאניוק, יליד אוקראינה שמאז אמצע המאה הקודמת התגורר במדינת אוהיו שבארה"ב, שם עבד כמכונאי רכב - מנהל זה שלושה עשורים מאבקים משפטיים העוסקים בזהותו.

ב-1986 הוסגר לראשונה לישראל, והואשם בהיותו "איוון האיום", שומר אס-אס במחנה ההשמדה טרבלינקה בפולין שרצח יהודים רבים והתעלל בהם באכזריות. הוא הורשע על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים, שדן אותו למוות, אך ערער לבית המשפט העליון, שם זוכה מחמת הספק ב-1993, ושב לארה"ב.

בשנים שחלפו מאז, ניהל מאבקים משפטיים ממושכים נגד הסגרה למדינות נוספות, בהן אוקראינה, ולבסוף הוסגר לגרמניה, שם הוגש נגדו כתב האישום הנוכחי בנובמבר 2009.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}