כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

חשיפה: גזירה חדשה של האוצר מפלה ילדים חרדים

מתחת לאפם של הנציגים החרדים הצליח משרד האוצר להנהיג תחשיב חדש המפלה משפחות ברוכות-ילדים • התוצאה: אפליית חרדים • שרי רוט עם התקנות שמשרד האוצר ניסה להסתיר

מהיום: ילדים חרדים שווים פחות
מהיום: ילדים חרדים שווים פחות



אילולי נבר לנו יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, בנתונים, לא היינו יודעים על הגזירה החדשה שנחתה לפתחנו.

הבוקר, בלשכתו של גפני, נחשפתי לנתונים המקוממים לפיהם החליט משרד האוצר לשלוח יד אל כיסיו הלא-עמוקים של הציבור החרדי רק כדי לנסות ולהעשיר את קופת המדינה.

בתחתית השורה מדובר במה שקרוי בשפה המקצועית 'מבחן השקילות', כדי להיות יותר מובנים, ננסה לפרק את המונח לגורמים פשוטים יותר.

נניח שיש לכם ילדה ואתם מבקשים לרשום אותה למשפחתון המוכר על ידי משרד התמ"ת. עד לתחילת שנת 2011 היו מחשבים לכם את הסכום לתשלום באופן הבא: הכנסת האב + הכנסת האם, כל זה לחלק למספר הנפשות במשפחה. המשמעות היא שככל שהיו לכם יותר ילדים, כ"י, כך שילמתם פחות.

מאז הוכנס סעיף 'זניח' לחוק ההסדרים האחרון, השתנתה התמונה.

להלן טבלת החישוב החדשה, כפי שמופיעה באתר משרד התמ"ת לעיונם של ההורים. הטבלה, אגב, לא התפרסמה בעיתונות מסיבות מובנות.



גפני הרים את הכפפה

מנתוני הטבלה עולה כי יש זינוק בעלות שכר הלימוד בשנת הלימודים תשע"ב, באופן שבו ככל שמספר הנפשות גדול יותר, כך הפגיעה גדולה יותר. או במילים אחרות: ככל שיש לך יותר פיות להאכיל בבית, כך תקבל הנחה פחותה יותר.

אפרופו החישוב החדש:

אם יש לך ילד אחד בבית הוא 'שווה' 3.25. שלושה ילדים 'שווים' יחד 4.65, 4 – 5.2, 6 – 5.76, 8 – 6.25 (פחות משלם לכל ילד...), 9-6.75, 10 – 7.2, 11 ואילך 7.6. באופן עקרוני, אם יש לך 16 ילדים כל אחד מהם 'שווה' רק...חצי ילד...

ההחלטה, אגב, עברה בממשלה בקול דממה דקה.

מי שהרימו את הכפפה ומטפלים בנושא הם חברי הכנסת של סיעת 'דגל התורה', גפני ויו"ר הועדה לפניות הציבור, אורי מקלב המסייע בידו.

ההערכה היא כי השלכות הרוחב להחלטה עלולות להיות בתחומים רבים: ביטוח לאומי, ארנונה, ואפילו בנושא מחירי המים. אם כי, סביר להניח כי כאשר יגיע הדבר לפגיעה בתשלום הארנונה יזדעק השר ישי ולא יאפשר זאת.

אגב, במהלך פגישתו של גפני עם שמחון, המכהן בתפקיד שר התמ"ת רק כארבעה חודשים, הזדעק האחרון למשמע הנתונים והוא אמר כי לא הובהרה לו משמעותם המעשית לגבי משפחות ברוכות ילדים.


נתניהו קרא לדגל

הבוקר העביר גפני מכתב מחאה תקיף אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכך כתב לו:

"בעקבות החלטת בג"ץ פרי ועל פיה הוצאות מטפלת תוכרנה כהוצאה לצרכי מס ועלותה הגבוהה (קרוב ל-4 מיליארד ₪), הגישה הממשלה הצעת חוק המבטלת את החלטת הבג"ץ.

בדיון בוועדת הכספים בהצעה זו שתמכתי בה, הסברתי כי החלטת הבג"ץ שעלותה גבוהה תסייע אך ורק למי שמעמדו הכלכלי גבוה יותר, ועל כן יש לסייע לכלל הנשים העובדות בהקמת מעונות והעמדת אמצעים, שעלותם נמוכה יותר, אך הם אפקטיביים ויאפשרו לנשים רבות יותר לצאת לעבודה.

אגף המעונות במשרד התמ"ת מסבסד ילדים במעונות לפי גובה הכנסת הבעל והאשה מחולק במספר הנפשות בבית.

לקראת שנה"ל תשע"ב החליט המשרד כי עד הילד השלישי אכן יימשך ההסדר הקיים, אולם מהילד הרביעי ואילך יפחת משקלו של כל ילד, ומהילד התשיעי ואילך לא ייחשב כלל בסולם השקילות של הכנסות המשפחה.

מתברר כי הודעה זו מסתמכת על החלטת הממשלה מיום 15.7.10 ואני מצטט: "במטרה להעלות את שיעור התעסוקה ולשפר את פוטנציאל הצמיחה של כלל המשק וכו'", קובעת ההחלטה כי "מבחן ההכנסה לנפש לעניין קביעת דרגת הזכאות להשתתפות המדינה בעלות השהייה במעונות יום, משפחתונים וצהרונים יהיה מבחן הכנסה לנפש סטנדרטית בהתאם לסולם השקילות הנהוג בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה" שהוא סולם השקילות שציינתי לעיל (להערכתי מרבית השרים לא היו מודעים לכך), עוד קובעת ההחלטה כי מנכ"ל משרד התמ"ת יקיים מחקר שיבחן את אפקטיביות ההקצאה בהסכמה עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר והם רשאים לדחות את יישום סעיף זה.

מבדיקות שערכנו עולה כי לפי סולם השקילות החדש ייפגעו, ע"פ הנתונים מהשנה שעברה, 4279 נשים עובדות בדרגה הנמוכה, ומתוכם 1883 ביותר מסרגת סבסוד אחת, עובדה שתקשה עליהן לצאת לעבודה או להימנע מכך לחלוטין וזאת בסתירה מוחלטת להחלטת הממשלה, מי שעשויים להרוויח מהחלטה זו הם 840 משפחות בעלו ילד אחד בלבד. אגב החלטת הממשלה הבאה באותו היום הייתה עידוד תעסוקת חרדים...

אך מעבר לשאלה הפרקטית האם מגמה זו תשיג את האפקטיביות הנדרשת, לדעתי היא תשיג את ההיפך. כאמור, עומדת שאלה אידיאולוגית כבדת משקל כיצד יש להתייחס לילד נוסף במשפחה, ולה השלכת רוחב רבת היקף בכל תחומי החיים: בחינוך, בבריאות, ברווחה, בשלטון המקומי ועוד, מבלי שהתקיים על כך כל דיון.

כמי ששותף מלא לעידוד נשים לצאת לעבודה, אני מרגיש מרומה בכך שהובלתי את החקיקה שלא להכיר בהוצאות מטפלת לצרכי מס ובמקביל, בין היתר, לסבסד מעונות, ועתה מתברר לי כי לא זו אף זו, לא הוצאות מטפלת יוכרו לצרכי מס, אך גם הסבסוד למעונות ייפגע בעיקר לנשים שעבורן מדובר בהוצאה משמעותית ביותר והן עלולות כתוצאה מהחלטה בלתי אחראית זו שלא לצאת לעבודה.

זאת ועוד, כחבר קואליציה וכשותף למהלכים הכלכליים החשובים של הממשלה, אינני רשאי להסכים כי החלטה כה קרדינלית תתקבל מבלי לקיים כל התייעצות על עצם ההחלטה ותוצאותיה המיידיות ועל השלכות הרוחב והמסר הציבורי העולה מהחלטה חמורה זו.

אני דורש ומבקש כי תורה לגורמים הנוגעים בדבר להשהות את החלטתם, וזאת בהתאם להחלטת הממשלה, ולקיים את ההתייעצות האמורה המתחייבת בנושא ציבורי חשוב זה המצוי בליבת יעדיה של הממשלה והקואליציה הנוכחית".

עותקים מן המכתב הנוקב שוגרו אל שר האוצר יובל שטייניץ, שלום שמחון שר התמ"ת, אלי ישי סגן ראש הממשלה ושר הפנים, יעקב ליצמן סגן שר הבריאות, אורי מקלב יו"ר הוועדה לפניות הציבור, אייל גבאי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אודי ניסן הממונה על התקציבים באוצר, שרון קדמי מנכ"ל משרד התמ"ת ומשה בן סימן טוב סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}