כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

מופז במוסקבה: "הוכח שאסור למכור נשק לערבים"

משלחת של ועדת חוץ ובטחון של הכנסת בראשות ח"כ שאול מופז שוהה במוסקבה • נפגשה עם ראשי הממשל הרוסי כדי לשכנעם לא למכור נשק למדינות עויינות לישראל

ח"כ שאול מופז
ח"כ שאול מופז

משלחת של ועדת חוץ וביטחון של הכנסת בראשות ח"כ שאול מופז יחד עם חברי הכנסת רוני בר-און, זאב אלקין, יוחנן פלסנר ורוברט אילטוב. נפגשה הבוקר עם ראש מועצת הפדרציה הרוסית מר סרגיי מירונוב (האדם השלישי בחשיבותו בממשל הרוסי – מקביל ליו"ר הכנסת) וכן עם ראש השירות הפדראלי לשת"פ צבאי טכני, מר מיכאיל דמיטרייב. בבית העליון של הממשל הרוסי במוסקבה.

ח"כ שאול מופז אמר למארחו כי "המזרח התיכון, עובר בתקופה האחרונה שינויים מהותיים, הגורמים לחוסר יציבות שלטונית במדינות ערב. חוסר היציבות ילווה אותנו בשנה הקרובה. קשה להעריך בשלב זה מה יהיו תוצאות השינויים. השינויים, עשויים לשפר את הסיכויים לדמוקרטיה ולשמירה על זכויות אדם במדינות ערב. אולם, קיימת אפשרות סבירה, שהזעזועים עלולים להביא לכניסת משטרים קיצוניים ורדיקליים שישתלטו על המדינות".

מופז הוסיף ואמר כי, "למדינת ישראל ולעולם כולו, נשקפת סכנה מאירן, המובילה את הציר הרדיקלי. במקביל למאמציה לפתח את תוכנית הגרעין הצבאית שלה.

"מדינת ישראל", הוסיף, "כמו רוסיה, מחויבות למאמץ עליון למנוע את האפשרות שאירן תשיג נשק גרעיני. רוסיה חייבת לפעול להגברת הסנקציות על אירן, בכדי לעכב את המשך פיתוח התוכנית הצבאית שלה בתחום הגרעין. על רקע השינויים במזרח התיכון, רוסייה נדרשת לשנות את מדיניות מכירת האמל"ח שלה. חוסר היציבות השלטונית במדינות ערב, עלול להגביר באופן משמעותי את זליגת האמל"ח הרוסי המתקדם, לארגוני הטרור".

יו"ר הוועדה הודה לרוסים על החלטתם לבטל את עסקת מכירת מערכת הנשק ליירוט מטוסים (-S 300 ). מנגד הוא הביע את דאגתו מהחלטתם למכור לסוריה טילי שיוט נ.מ. SA)17) כמו גם מכירת טילי יאכונט (טיל שיוט מתקדם נגד ספינות) שידוע שכבר זלג מסוריה לחיזבאללה.

"נשק זה, מהווה איום משמעותי על חילות האוויר, הים והיבשה של מדינת ישראל. לצערי, לאחרונה נורה טיל קורנט נגד אוטובוס ילדים בדרום הארץ".

מופז ביקש מהרוסים, שבתקופה הנוכחית, לא יימכרו אמל"ח מתקדם למדינות אויבות לישראל.

"יש לנו הוכחות לכך שאמלח זה מגיע לארגוני הטרור. הדבר מהווה סכנה אמיתית לביטחון מדינת ישראל. שכן מדובר בתהליך מסוכן של מכירת נשק התקפי שמגיע לארגוני הטרור. אני מזהה מגמת התעצמות הולכת וגוברת במדינות ערב הרדיקליות, אמל"ח רוסי מתקדם המגיע לסוריה, זולג לחיזבאללה ולחמאס. והרוסים מודעים לכך. האמל"ח הרוסי המגיע לסוריה, הינו אמלח שיש בו כדי להפר את האיזון האסטרטגי של מדינת ישראל", דברי מופז.

ח"כ רוני בר-און התייחס לקשר הבילטראלי בין שני המדינות.

להערכתו, ניתן להרחיב את הקשר, עד כדי פי-5 מהיקפו הנוכחי. בעיקר בתחומי התקשורת, ההי-טק והחקלאות.

בנושא הסנקציות על אירן אמר בר-און כי "מי שמבקש לפעול כנגד אירן שלא באמצעות תקיפה צבאית, חייב להגביר את הסנקציות על אירן. לרוסיה יש בהחלט יכולת כזו". בנושא הכרזת הפלסטינים על הקמת מדינה באופן חד צדדי אמר "הקהילה הבין-לאומית חייבת להבין, שהכרזה זו, לא תשנה דבר בשטח. זהו רק ניסיון של הפלסטינים לפגוע בישראל ולדמותה כגורם מונע שיחות שלום. פיתרון הסכסוך, אפשרי רק במו"מ ולא בפעולה חד צדדית".

ח"כ זאב אלקין הביע תקווה כי "הקוורטט, שרוסיה מהווה חלק משמעותי ממנו, לא יוותר על הדרישה מהחמאס להכיר בישראל, ולהפסיק את פעולות הטרור נגדה. שאם לא כן, אין להכיר בהסכם שנחתם בין החמאס לפת"ח".

הפגישה הייתה לבבית ונערכה באווירה טובה וחיובית. מר סרגיי מירונוב אמר לועדה, כי הוא מבין מאוד את צרכי הביטחון של מדינת ישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}