כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

אלי הכט בראיון ראשון: סך הכל עשיתי טובה ליהודי

"אני יודע למי עשיתי טובה. כיוון שהייתי כל החודשים האלה בכלא, אז חושבים הרבה. בזמן כזה, מקום כזה, יש הרבה זמן לחשוב", אומר אלי הכט בראיון ראשון מספרד

אלי הכט
אלי הכט

השדרן עמי כברי, מהרדיו האזורי בצפון "רדיו קול רגע", נחשף לסיפור מאסרו של אלי הכט, והרגיש כי נעשה לו עוול. מאז המאסר הוא מסקר בתוכניתו "מדברים ברדיו" בצורה שוטפת את פרטי המאסר.

הוא עצמו פנה לגורמים שונים כדי שיסייעו לשחרורו של אלי. בשבוע שעבר, בעקבות הבשורה הטובה על שחרורו של אלי עד למשפטו, ראיין עמי כברי את אלי מברצונה בראיון ארוך, כדי שיספר על מאסרו.

עמי כברי: ענת שרייבר עורכת התוכנית, נדמה לי שאפשר לומר שאנחנו מאד נרגשים.

ענת שרייבר: אפשר לומר שאנחנו נרגשים. אנחנו מתרגשים. אנחנו שמחים. אנחנו מחוייכים. רק נשאר לספר למאזינים שלנו את הסיבה לכך. אז בוא נספר לכם, שלפני כחמישה חודשים קיבלנו כאן ידיעה מהכתב שלנו בצפת שלמה חדד, שמספר לנו על אירוע מאד חריג שאנחנו מאמצים אותו קרוב לליבנו.

מדובר ברב, תושב צפת, הרב אליהו הכט, שלמעשה נוסע בשליחות לאזור דרום אמריקה. שם הוא מגייס כספים לטובת בית התבשיל של חב"ד בצפת. אדם אלמוני פוגש אותו ומבקש ממנו בקשה קטנה - להעביר חבילה, כי בדרכו הוא עוצר במדריד.

עמי כברי: ואז הוא עוצר בדרכו במדריד.

ענת שרייבר: בדיוק. אותה חבילה מתבררת כארבעה ק"ג של סמים של קוקאין. הוא נעצר ונכלא. מאז אנחנו למעשה מחליטים, שאנחנו הולכים לשוחח כאן עם מי שנמצא אתו בקשר יום יומי הרב זאב קרומבי, שהוא מנהל בית התבשיל. אנחנו רוצים כל הזמן להתעדכן ולדרוש לשלומו.

עמי כברי: גם קצת הפכנו את העולם. למיגל מורטינוס שר החוץ הספרדי יש עוזר אישי שהוא ישראלי יהודי, דובר עברית, אתו שוחחנו בתחינה, שיבינו הספרדים באיזו טעות מדובר. הספרדים מתברר הם קשיי הבנה לפעמים.

ענת שרייבר: נכון. גם פנינו לשגרירות ספרד בישראל. דיווחנו כאן לפחות אחת לשבוע, על כך שהוא תחילה לא קיבל את האוכל הכשר. היו הרבה דברים. הנה עכשיו הרגע המרגש הגיע.

עמי כברי: הרב אליהו הכט שלום.

הרב אליהו הכט: שלום וברכה.

עמי כברי: מה שלומך?

הרב אליהו הכט: ברוך השם, טוב.

עמי כברי: איך אתה מרגיש?

הרב אליהו הכט: אני מרגיש טוב, ברוך השם.

עמי כברי: איפה אדוני חי?

הרב אליהו הכט: כרגע אני נמצא בברצלונה. הולך ברחובות ברצלונה. כרגע בדיוק אני הולך לבית המשפט לחתום, כי שחררו אותי, בתנאי שאני אבוא לחתום פעם בשבוע.

עמי כברי: יפה מאד.

הרב אליהו הכט: אז היום זה היום.

עמי כברי: אתה יודע שכל ישראלי בעולם היה מתחלף איתך כדי להיות בברצלונה, אבל לא כדי להיות שם כלוא.

הרב אליהו הכט: לא בתנאים שלי.

עמי כברי: בודאי שלא. אז אתה אומר, שעדיין אי אפשר לברך ברוך מתיר אסורים?

הרב אליהו הכט: אפשר חלקית אולי, אני לא יודע, אני לא מכיר את ההלכה, אבל אפשר חלקית בטוח. כי אני משוחרר, זאת אומרת יצאתי מהמעצר, אבל אני עדיין עצור בתנאים מסויימים.

עמי כברי: עכשיו אתה כבר יכול להשיג בוודאי את האוכל הכשר שאתה זקוק לו. אתה בטח בקשר עם הקהילה.

הרב אליהו הכט: לא רק זה. גם המשפחה שלי היו פה במשך הפסח. זאת באמת הייתה ההצלה הכי גדולה, הנס הכי גדול שהצלחנו לחגוג את חג הפסח כולנו ביחד. אתמול בערב הם חזרו לארץ. על זה ממש היו התפילות בקשות ותחנונים של כולם, ממש כולם וזה עזר. ברוך השם זה עזר. היה נס גדול.

עמי כברי: תגיד, אתה בטח בימים הקשים בכלא, כל מה שהתפללת אליו זה תנו לי לראות את האישה והילדים שלי.

הרב אליהו הכט: התפללתי גם שיהיה צדק, שיהיה קידוש השם. היה קידוש השם. באמת היה. מישהו מצפת כתב לי, ידיד כתב לי: אשריך שנעצרת על אהבת ישראל.

הרגשתי שבאמת עשיתי סך הכל טובה ליהודי. עשיתי טובה למישהו שהכרתי בקוסטה ריקה. רצה הקדוש ברוך הוא שאני אהיה במעצר - הייתי במעצר. ככה קרה.

עמי כברי: כן, תשמע, אתה יודע, אתה תשדיר השירות הכי משמעותי שיכול להיות לאנשים. אתם לא מקבלים חבילה מזרים, גם אם חובשי כיפה.

הרב אליהו הכט: לא. אני לא מסכים עם זה בכלל. הנה אתמול, דווקא כשאשתי חזרה לארץ, מישהו מהקהילה ביקש ממנה לקחת בקבוק יין, או בקבוק שמפניה שמייצרים פה בספרד, לסבתא שלו שגרה בצפת. אמרתי לו - בטח. איזה שאלה! הרי כל המהות שלנו זה לעשות טובה ואהבת ישראל. אז איך אפשר להגיד לא. אבל אשתי התעקשה, ממש. היא אמרה - בשום פנים ואופן לא. עכשיו הרבנים אמרו לא לעשות, לא לקחת.

עמי כברי: אליהו תגיד, זה לא נעים לשבת בכלא. אני מבין פה מעורכת התוכנית, מענת, שישבת עם אנשים מאד מאד לא נחמדים בכלא.

הרב אליהו הכט: כן. זה היה מאד קשה.

עמי כברי: שמעתי שהיו מסביבך גם כמה שונאי ישראל.

הרב אליהו הכט: היו אנשי אל קעידה, וזה לא היה נעים, אבל ברוך השם הסתדרתי עם כולם איכשהו. לא היתה שום אלימות, אבל לא היה נעים. פשוט לא היה נעים.

עמי כברי: תגיד, אתה כבר יודע מי זה היהודי שנתן לך את החבילה?

הרב אליהו הכט: ודאי, אני יודע מי נתן לי. אני יודע למי עשיתי טובה. כיוון שהייתי כל החודשים האלה בכלא, אז חושבים הרבה. בזמן כזה, מקום כזה, יש הרבה זמן לחשוב. אז הכרתי מישהו, שפשוט ממש נתן לי את הבית לגור בו, את הבית שלו, את המשרד שלו, את הבית שלו, שזה היה מאד נוח. מקום. טלפון, הכל. בסוף, כשביקש ממני, לא יכולתי להגיד לא. אבל אני עדיין לא מאמין שזה הוא. גם אחרי שחשבתי על זה כל כך הרבה. יכול להיות, שהוא לא ידע מזה גם כן. יכול להיות, שמישהו אחר ביקש ממנו, כי קשה לי מאד להאמין. אמרתי לו - ''אתה בטוח שאין פה שום דבר, כי אני יודע שיש מקרים, וגם אני הולך למכס. אני הולך במילא למכס, כי הבאתי שתיה חריפה" אז הוא אומר לי: "אני הרי לא אעשה דבר כזה!". אני אומר: "מה פתאום?" כאילו שהוא נפגע ששאלתי אותו בכלל.

עמי כברי: אליהו הכט, אני חייב להגיד לך שאתה צדיק. אתה באמת צדיק.

הרב אליהו הכט: לא. בכלל לא. בכלל לא, אל תגיד את זה גם ברדיו, שלא לבלבל את האנשים.

עמי כברי: מתי אתה חזור הביתה?

הרב אליהו הכט: כתבתי לך עמי. ראיתי את הכתבות שלך. כתבתי לך מכתב, אני לא יודע אם קיבלת אותו. שלחתי לך גלויה, מכתב.

עמי כברי: לא קיבלתי אני מתנצל.

עמי כברי: איזה כייף לי שכתבת לי.

עמי כברי: אני רוצה אבל לשאול אותך עוד שאלה אחת, מתי בעזרת השם נראה אותך כאן?

הרב אליהו הכט: בקרוב מאד, בעזרת השם.

עמי כברי: הספרדים כבר מבינים את הטעות?

הרב אליהו הכט: אני לא יודע. כנראה שהם כבר הבינו את הטעות, אבל יש פרוצדורה. זה תהליך. זה לא כל כך קל, לא כל כך פשוט. העובדה היא, שבאמת נכנסתי עם המזוודה שהיה בה את הסמים. למרות זאת, אין תקדים למה שהיה במקרה שלי, ששחררו אותי אחרי ארבעה חודשים, בכאלה תנאים, זה ממש תקדים. כולם כאן ממש לא ראו דבר כזה. אפילו שופט יהודי במדריד, שהוא כבר עשרים שנה שופט, גם הוא הוא לא ראה דבר כזה. אבל בכל זאת, זה תהליך, זאת הפרוצדורה. עכשיו אני מקווה שזה יסתיים כמה שיותר מהר, בעזרת השם.

עמי כברי: אליהו הכט אני מודה לך מאד. אני מקווה באמת שזה יסתיים מהר. אז באמת נוכל כולנו לברך - "ברוך מתיר אסורים" תודה רבה לך.

הרב אליהו הכט : תודה.

עמי כברי: אנחנו נמשיך לשמור איתך על קשר.

הרב אליהו הכט: תודה רבה לכם. על כל הכתבות ועל כל התמיכה שלכם והסיוע כל הזמן, בכל התקופה הזאת, ממש תודה לך.

עמי כברי: ברצון.

הרב אליהו הכט: תודה לכל התומכים ומסייעים, במיוחד לרב קרומבי, שאם לא הוא, אני לא יודע, אם כל מי שעשה ומה שעשו זה לא היה רק בזכותו.

עמי כברי: נכון. עכשיו אחרי השיחה אתך, כשלמדתי להכיר אותך, אני עוד יותר גאה ביכולת שלנו ברדיו לעשות משהו, אמנם רק פסיק, קצה של נקודה, כדי לעזור לך, כי אתה באמת ראוי. אני מודה לך מאד מאד. ענת שרייבר אומרת שצריך לברך אותך - ראש חודש שמח, מלא ברכה!!

הרב אליהו הכט: תודה רבה לכם, חודש שמח. שנשמע בשורות טובות.

עמי כברי: תודה רבה לך מאד.

הרב אליהו הכט: כל טוב, להתראות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}