כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

המדינה מחלקת מתנות • בגין, רבין וששת הימים בחינם

מאגר התמונות של לע"מ הינו החשוב במדינה וכולל תמונות היסטוריות מרכזיות • עד היום גבה המאגר 20 ש"ח לשימוש בכל תמונה תמונה • מהיום התמונות ניתנות חינם

המדינה מחלקת מתנות • בגין, רבין וששת הימים בחינם



במשך 63 שנים נהגה לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) לגבות 20 שקלים עבור כל תמונה אותה ביקש גוף כלשהו לקבל לידיו מהמאגר הגדול שברשותה.

מהיום (א')בהחלטת ממשלה, התמונות ניתנות חינם לכל דורש.

ברשות הארכיון הלאומי כ-200 אלף תמונות, המאורגנות במאגר ממוחשב. בכל שנה, בממוצע, נהגה לע"מ למכור בין 15 ל-20 אלף תמונות, ועל פי ההערכה מדובר בסכום כולל של 400,000 שקלים בשנה.

"אני גאה על ההחלטה החשובה הזו", אמר מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, אורן הלמן. "במאגר מצוי אוצר של ממש, שאזרחי ותלמידי ישראל ייחשפו אליו. אנחנו נכנסים לתהליך מהיר כדי לאפשר לציבור להשתמש בתמונות ללא עלות ובכדי להכניס את התמונות הללו למנועי החיפוש באינטרנט. מדובר במהפכה של ממש".

גם שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, בירך על ההחלטה: "זה יעד חשוב", הוא אמר, "גם בהיבט ההסברתי וגם בהיבט הערכי, ושינוי המדיניות שהייתה נהוגה עד כה".

כזכור, במאי 2010 עבר התיקון לחוק זכויות יוצרים בקריאה טרומית, זאת לאחר שקיבל את תמיכת ועדת השרים לענייני חקיקה, איגוד האינטרנט הישראלי ומועצת העיתונות.

ההצעה הוגשה על ידי יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ מאיר שטרית ועליה חתומים גם יו"ר ועדת החינוך, זבולון אורלב, וחברי הכנסת זאב בילסקי, אריה ביבי, רוברט אילטוב ואנסטסיה מיכאלי.


אתר מאגר הצילומים הלאומיצילום: אתר מאגר הצילומים הלאומי
אתר מאגר הצילומים הלאומי


בזכות ויקימדיה

"ויקימדיה ישראל", הפועלת הן לתמיכה באנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה והן לעידוד ותמיכה בחופש ידע במדינת ישראל, בירכה אף היא את החלטת לע"מ לשחרר את התמונות והביעה תקווה כי הדבר יעודד משרדים אחרים לעשות ככה.

לדבריה, "כיום כל תמונה שצולמה על ידי גוף ממשלתי – לרבות משרד החוץ, לע"מ ודובר צה"ל – מוגנת בזכויות יוצרים. לציבור אסור לעשות כל שימוש בתמונה ללא אישור מהגופים הנ"ל, ותשלום אגרת שימוש על כל שימוש בתמונה".

בויקימדיה מוסיפים הסבר נוסף ומפורט. כידוע, בארה"ב, לפי החוק האמריקאי, כל תמונה שצולמה על ידי ארגון ממשלתי או צבאי, עומדת לרשות הציבור ברחבי העולם לשימוש חופשי – פרטי ומסחרי והתמונות נגישות במגוון ערוצים ופלטפורמות אותם מעמיד הממשל האמריקאי לרשות הציבור.

לשם ההמחשה, תחת הערך של בנימין נתניהו כראש ממשלה קיימת תשע תמונות שכולן בחסות הממשל האמריקני, למעט אחת שנתרמה ע"י הקרמלין בה נתניהו מצולם עם הנשיא פוטין.

ב-250 הגרסאות של וויקיפדיה בשפות השונות אין ולו תמונה אחת של ראש ממשלת ישראל המוצג בעת פעילות במדינת ישראל. זאת למרות שבארכיוני לע"מ קיימות אלפי תמונות שכאלה. הדבר נכון גם לרמטכ"ל הנוכחי וכן מרבית ראשי הממשלה לשעבר.

האבסורד מחריף כאשר הדבר נוגע להסברה הבינלאומית: תמונות רשמיות של פיתוחים ישראלים ("החץ", "כיפת ברזל", "פיתון", "גבריאל") – לא קיימות כלל, ובעל בלוג או אתר עצמאי שירצה להציג תמונה של הפיתוחים הישראלים, יוכל למצוא כאלה רק באתר של הצבא האמריקאי שתיעדו ניסיונות שימוש בפיתוחים בבסיסיהם.

בעוד ברחבי העולם מדינות רבות החלו לתמוך בגישה לפיהן יצירות המדינה חופשיות לשימוש, גם גופים פרו-פלסטינים, לדוגמא, נוקטים בצעד זה. כך למשל במהלך מבצע עופרת יצוקה התמלאה ויקיפדיה בתמונות של הצד הפלסטינאי ואף לא תמונה אחת של הצד הישראלי.

התקווה היא כי כעת ישתנה המצב, לטובת מדינת ישראל.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}