כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

יום הזיכרון - ללא כבאים • כך הופתע אלי ישי

שר הפנים היה בטוח שכבר ביום הזיכרון הנוכחי יוכרו הכבאים הנספים בכרמל - כחללי מערכות ישראל • ברגע האחרון: נתניהו נכנע לאיומים והפיל את התיק על ברק

ישי מעניק אות גבורה לכבאים. צילום: בחדרי חרדים
ישי מעניק אות גבורה לכבאים. צילום: בחדרי חרדים

הממשלה הייתה אמורה לדון הבוקר (א) במהלך ישיבתה השבועית בהצעתו של שר הפנים, אלי ישי, להכיר בשלושת הכבאים שנספו באסון הכרמל כחללי מערכות ישראל. ההחלטה הייתה חשובה ודחופה בשל סמיכותו ליום הזיכרון שיצויין הערב.

מדובר בכבאים אורי סמנדייב, דני חייט והנער אלעד ריבן – שלושה שחירפו נפשם כדי לנסות ולהציל את הנספים מאסון השריפה בכרמל. בני משפחותיהם דרשו בתוקף לצרף גם אותם לרשימת הנספים המוכרים כחללים: קציני המשטרה וסוהרי השב"ס.

"לא אשקוט ולא אנוח לרגע עד שהבן שלי יוכר כחלל מערכות ישראל", אמר מרדכי סמנדייב, אביו של אורי.

מזכירות הממשלה הסבירה כי השר הממונה על הנושא, שר הביטחון אהוד ברק, מתנגד להחלטה, ובלי אישורו אי אפשר להעלות את ההצעה לדיון. ההודעה המפתיעה התקבלה לאחר שבשבוע שעבר שוחח השר ישי הן עם נתניהו והן עם ברק, וקיבל את הסכמתם המפורשת להכיר בשלושת הכבאים כחללי מערכות ישראל.

ישי, שנודע בקשריו ההדוקים עם בני משפחות הנספים (פרט לאחת) נכנס לתמונה בניסיון לסייע למשפחות השכולות. הוא הסביר כי מדובר בכבאים שנשלחו על ידי המדינה "להגן, בין היתר, על אנשי כוחות הביטחון", ודרש כי יוכרו כחללי מערכות ישראל לכל דבר ועניין. "זה צעד חריג שלא צריכה להיות לגביו מחלוקת", אמר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר הביטחון, אהוד ברק. השלושה סיכמו על הגשת הצעה על ידו להכרה בכבאים כחללים, הצעה אותה יעלה בישיבת הממשלה הבוקר כך שהיא תיכנס לתוקפה כבר עם תחילת אירועי יום הזיכרון.

אלא שאז החליט יו"ר יד לבנים, אלי בן שם, לפנות לנתניהו באיום לפנות לבג"ץ באם לא יבטל את הדיון הבוקר. לדבריו, אי אפשר לעשות צעד שכזה "בחופזה יום לפני יום הזיכרון, תחת לחצים המופעלים על ידי גורמים אינטרסנטים".

נתניהו נכנע ללחץ והחליט להקים צוות שרים, שיגבש המלצות בנושא, ובמקביל לדחות את הדיון הבוקר. הוא הודיע על כך בבוקר לשר ישי. המשמעות הברורה היא כי ביום הזיכרון הנוכחי לא תהיה הכרה בשלושת הכבאים.

"מכיוון שהנושא מוסדר בחוק ומחייב חקיקה, אמנה צוות שרים בראשות שר המשפטים, שיביא תוך חודשיים להצעת חוק שתסדיר את הנצחת הנופלים", אמר נתניהו בפתחת יישיבת הממשלה. "אני מבקש להנציחם בדרך ראויה, אשר תוקיר את פועלם והקרבתם. שאלת ההנצחה היא נושא רגיש וכאוב, המחייב התייחסות רצינית, אחראית וחוקית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}