כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

האם ויתרה ש"ס על המועה"ד במודיעין-עילית?

האם יש 'דיל' בין מרגי לגוטרמן, לפיו תיסוג ש"ס מהקמת מוע"ד תמורת מינוי רב ספרדי? • השר מרגי: "יש לנו דרישות" • שרי רוט עם הסיפור המלא על שהתרחש מאחורי הקלעים

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



בימים האחרונים פורסמו ידיעות על 'דיל', כביכול, שנרקם בין שר הדתות יעקב מרגי, לראש עיריית מודיעין עילית, יעקב גוטרמן, לפיו לא תקום מועצה דתית בעיר החרדית ובתמורה לכך ימונה רב ראשי ספרדי.

ומה האמת? בפניכם בפרסום ראשון ובלעדי הסיפור המלא, צעד אחר צעד.

נתחיל מהסוף: התכנית להקים מועצה דתית במודיעין עילית לא בוטלה. בינתיים, נדחתה ישיבת ועדת השרים - שהייתה אמורה להתכנס השבוע - ב-60 יום בלבד, ובסופם יחליטו בש"ס, בהתייעצות עם הגר"ע יוסף, כמובן, כיצד ממשיכים הלאה.

גורמים בכירים בש"ס אמרו לי, בשיחה שלא לציטוט, כי לא הופתעו לקרוא את הפירסומים על 'דיל'. כבר ב-19 בפברואר פורסמה ידיעה אודות שמועות דומות, על 'דיל' שנרקם בין מרגי לגוטרמן. בשיחה שקיימתי אז עם יעקב מרגי הוא שלל את הפרסומים מכל וכל. ואכן, מאז ועד היום נעשו צעדים רבים כדי לקדם את הקמת המועצה הדתית, כולל הכנת רשימת חברים ועוד.

השמועות אז, אגב, דיברו על הגר"א בוטבול, חתנו של הגר"ע יוסף, כמי שיומנה לרב הספרדי. המציאות בשטח מוכיחה כי השמועות אז התבררו כבלתי נכונות. הגר"א בוטבול אינו מעוניין במשרת רבנות במודיעין עילית, וקידום הקמת המועצה הדתית המשיך בכל העוז במהלך החודשים האחרונים ועד לאסרו חג של פסח.

מה קרה באסרו חג, ששינה את התמונה?

כבר נגיע אל הרגע הזה. אבל תחילה הסבר קצר על ההיסטוריה של המהלך הקרוי 'מועצה דתית במודיעין עילית'.

בעירייה התעלמו. עד פסח

אין זה סוד, כי תושביה הספרדיים של העיר חשים מקופחים זה שנים ארוכות. בעת ביקורו של השר יעקב מרגי בעיר, לפני כשנה, אף נערכה הפגנת זעם ספונטנית של תושבים ספרדים, בעיקר משכונת גני מודיעין.

הקולות הללו הגיעו עד לצמרת ש"ס, ובשלב מסוים אף אל בית הגר"ע עצמו. בש"ס הבינו כי חייבים לעשות מעשה - ונכנסו לפעולה. בשיחה שקיימתי עם השר מרגי, הוא מסביר: "אין לי עבודה זרה שנקראת מועצה דתית. יש לי עניין לקדם את שירותי הדת, ומה שיוכל לעשות זאת - יהיה בסדר. אני צריך לראות בתחתית השורה שינוי מגמה ביחס לציבור הספרדי, ומה שיביא לכך הוא בסדר מבחינתי".

במהלך חודשים רבים הוחלפו בין משרד הדתות ועירית מודיעין עילית סידרת מכתבים, כאשר האיום בדבר הקמת מועצה דתית תלה בחלל, אך כפי שמתאר זאת השר מרגי: "איש לא דיבר איתנו על כך. את ההתייחסות קיבלנו בעיקר מעל דפי העיתונות".

מועצה דתית היא גוף שנחשב בעיני הגראי"ל שטיינמן כפסול. החשש שלו הוא בעיקר מכך שיום יבוא והיא עלולה ליפול לידי הליכוד, שימנה בה את נציגיו, או לידי המפד"ל.

ומה דעת הגר"ע יוסף על הנושא?

בשיחה שקיימתי עם יו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי, הוא העיד בפני כי נכח בחדרו של נשיא מועצת החכמים, כאשר עלה נושא המועצה הדתית בעיר מודיעין עילית. הרב אמר, בצורה מפורשת, כי מבחינתו גם מינוי רב ספרדי היא אפשרות טובה, ובלבד שהציבור הספרדי בעיר יקבל את מה שמגיע לו.

עד לחג הפסח האחרון כמעט ולא התנהלו מגעים בין הצדדים. במשרד הדתות קידמו את המהלך - ובעירייה התעלמו.

פגישה בבית הנגיד

מספר ימים לאחר חג הפסח הייתה אמורה להתכנס ועדת שרים לדון בנושא - צעד מעשי בעל השלכות חוקיות. מול הצעד הזה, לא הייתה לראש עיריית מודיעין עלית ברירה , אלא לפעול כדי למנוע אותו.

ביום שלישי שעבר, אסרו חג פסח, התקיימה פגישה בביתו של נגיד מפורסם, שאת שמו לא אזכיר פה מתוך כבוד לאיש, המעדיף תמיד להישאר בצל. מדובר ביהודי המקורב הן לש"ס והן לבית הגראי"ל שטיינמן.

בפגישה נכחו יעקב גוטרמן ואלי ישי, ובמהלכה הוחלפו דברים בנושא המועצה הדתית. ישי לא הבטיח דבר והעדיף להותיר את הנושא לטיפולו של השר יעקב מרגי, שהנושא בתחום אחריותו.

לאחר שפגישה זו לא נשאה פרי, יזם גוטרמן פגישה עם ראש המטה במשרד הדתות, ניסים אלקססי, האיש הנמרץ, שבפניו אין חומה שתוכל לעמוד. במהלך הפגישה ניאות גוטרמן להסכים למהלך של מינוי רב ספרדי לעיר.

ביום ראשון האחרון, ה-1 למאי, יצא מכתב מלשכתו של ראש העיר, אל השר מרגי, וכך לשונו:

"לכבוד, השר הרב יעקב מרגי, המשרד לענייני דת, ירושלים, שלום רב.

"הנידון: מינוי רב ספרדי למודיעין עילית.

"בהמשך לשיחתנו עם ראש מטה השר – הרב ניסים אלקסלסי, ביום חמישי כ"ד בניסן תשע"א (28.4.2011) בלשכתך, סוכם על מינוי רב ספרדי במודיעין עילית, שיכהן בנוסף לרב העיר האשכנזי הנוכחי. לאור זאת אבקש מכב' השר להפעיל את סמכותו בנדון. אשמח מאד לקבל את הנחיות היועץ המשפטי של המשרד לענייני דת – עו"ד ישראל פת, כיצד עלינו לפעול עפ"י חוק.

"על החתום: יעקב גוטרמן ראש העיר".

במכתב, אגב, לא מוזכרים כל 'דיל' או בקשה לביטול הליך הקמתה של המועצה הדתית.

ועדת השרים לא בוטלה

אבל כבר למחרת, ביום שני, שוגר מכתב נוסף, והפעם אל אלקסלסי עצמו, ובו בקשה לביטול ועדת השרים האמורה לאשר את הקמת המועצה דתית.

בשיחה שקיימתי עם השר מרגי הוא הבהיר לי חד-משמעית כי ועדת השרים לא בוטלה, וכי היא נדחתה בלבד, ל-60 יום. "יש לנו שרשרת של דרישות מראש העיר, וביניהן בניית מקווה בשכונת גני מודיעין, העברה בהנגשה של מיליון שקל לשיפוץ מקוואות קיימות, ישיבת מועצה על הליך בחירת הרב השני, מוסדות חינוך ספרדיים ועוד.

"רק כאשר ניווכח כי דרישותינו אכן נענות בחיוב, וכי הציבור הספרדי מקבל את שמגיע לו, נוכל להכריז על ביטול הכוונה להקים מועצה דתית במודיעין עילית".

לדיבורים על 'דיל', כביכול, אין כל מקום, לדבריו. "אין לי בעיה עם זה שיגידו שהתקפלתי, לא זוהי הנקודה. הנקודה היא שאני רוצה לדעת שהשגתי את המטרות. צריך לזכור שמאחורי עומד הגר"ע יוסף וכן הגר"ש בעדני, שמקבל עדכונים ישירים מנציגי הציבור הספרדי בעיר.

"עד כה לא הפעלנו שום מהלך כוחני מול ראשי הערים בארץ, וחבל שדווקא בעיר חרדית ניאלץ לעשות זאת. מבחינתי, מועצה דתית היא עדיין שוט העומד באוויר. היא לא מטרה, היא אמצעי להשיג את המטרה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}