מ'ועשית הטוב' ועד 'נבל ברשות התורה'
כמידי שבוע מוגשים דברי תורתו של הרב אשר זורייבין, והשבוע על פרשת ואתחנן
- הרב אשר זורייבין
- י"א אב התשע"ז
הרב אשר זורייבין. יו"ר מש"י
"ועשית הישר והטוב בעיני ה’ למען ייטב לך”: לכאורה, קיום כל המצוות בתורה הוא קיום “הישר והטוב”, מה פשר הציווי הנוסף הזה?
לדעת רש”י הציווי בא לחייב פשרה - לפנים משורת הדין. והרמב”ן פירש ציווי זה כציווי נוסף – בזו הלשון: ”מתחילה אמר שתשמור חוקותיו ועדותיו אשר צווך, ועתה יאמר גם באשר לא צווך, תן דעתך לעשות הטוב והישר בעיניו…לפי שאי אפשר להזכיר בתורה כל הנהגת האדם עם שכניו ורעיו וכל משאו ומתנו ותיקוני הישוב ומדינות העולם. אבל אחרי שהזכיר מהם הרבה, כגון לא תלך רכיל, ולא תקום ותיטור חזר לומר בדרך כלל שיעשה הטוב והישר בכל דבר, עד שייכנס בזה הפשרה ולפנים משורת הדין”. מכאן, שיכול אדם לקיים את כל מצוות התורה ועדיין ייחשב ל”נבל ברשות התורה”.
לדעת הרש”ר הירש, עשיית הישר והטוב בעיני ה' הוא הכלל המנחה את חיינו. אין די שנקיים את דרישות הצדק והחובה האמורות בתורה בפירוש, אלא עלינו לנהוג על פי הרעיון הכללי של הישר והטוב, כפי שהוא נלמד מדיני התורה. עקרון זה מורה שעלינו לוותר על זכות המגיעה לנו, אם הרווח שאנחנו מוותרים עליו הוא קטן בהרבה מן הרווח שהשני יזכה בו על ידי הוויתור שלנו.’’
ה'ישר' הוא מה שמגיע בדין, ה'טוב’ הוא כל מטרה חיובית שקידומה מתאים לרצון ה’. וזהו אפוא הכלל האמור כאן: אפילו הדבר מגיע לך בדין, וותר עליו למען מטרה חיובית טובה, נעלה יותר.
לפי זה ביסוד הציווי לנהוג לפנים משורת הדין עומדת הוותרנות של האדם לרעהו, גם במקום שהדין עומד לצידו. רלוונטיות רבה יש לציווי זה שאנו קוראים בפרשת ואתחנן שתיקרא תמיד לאחר תשעה באב בו אנו מתאבלים על חורבן הבית, כמובא במדרש חז”ל: “לא חרבה ירושלים אלא על שהעמידו דיניהם על דין תורה”. חז”ל תולים את חורבן הבית וירושלים בהעדרה של ותרנות ופשרנות בתוך עם ישראל. למדנו מכאן את מידת ההשפעה שיכולה להיות להנהגות האדם הפרטי לפנים משורת הדין ביחסים עם חברו.
*****
המודל של מש"י תואם להפליא עקרון זה. המפתח ליצירת מקום ייחודי, הוא הנכונות לתת יותר ממה שחייבים. במש"י שמנו לעצמנו למטרה לקדם את הילדים בכל מחיר. סל הטיפולים של כל ילד נקבע ע"פ הצורך של הילד ולא ע"פ התקציב. וגם הצוות אינו עושה את העבודה על מנת לצאת לידי חובה והמסירות של המורים, אנשי המקצוע וההנהלה, עושים מעבר לחובתם ואחריותם ומחוץ לשעות הסטנדרטיות – שכן זו הדרך היחידה להצליח. חרתנו על דגלנו את השאיפה להפוך את העולם למקום "טוב" יותר, עבור הילדים, עבור בני משפחתם ועבור החברה.הכותב משמש כמנכ"ל מש"י (מרכז שיקום ילדים) המטפל ומסייע לילדים עם נכויות פיזיות ומעניק להם את מכלול הכלים הנדרשים להם לצורך קידומם ושילובם בקהילה
.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות