כ"ג אלול התשפ"ד
26.09.2024

המסמכים נחשפים: כך ביזה 'יתד נאמן' את הגר"נ קרליץ

פעמיים הורה הגר"נ קרליץ לעיתון 'יתד נאמן' שלא לפרסם את מכתבו נגד 'משפחה', אך אנשי העיתון - צפצפו • וגם: המכתב משנת תשנ"ז • חשיפה

פתשגן הכתב. הגר"נ קרליץ בחג פורים האחרון. צילום ארכיון
פתשגן הכתב. הגר"נ קרליץ בחג פורים האחרון. צילום ארכיון



יום שני האחרון. מתחם המשרדים בהר חוצבים. מערכת עיתון 'משפחה'.

ראשוני העובדים שנכנסו למערכת, נטלו את העיתונים היומיים המונחים על דסק המזכירות, ועיניהם חשכו. בעמודו הראשון של הביטאון הליטאי 'יתד נאמן', התפרסמו שני מכתבים הקוראים שלא להכניס את העיתון בו הם עובדים לבתים חרדיים.

על מכתב אחד היו חתומים מספר ראשי ישיבות, לאו דווקא מאלו המובילות. את המכתב הזה ניתן היה לבלוע בקלות. אך על המכתב השני היה חתום הגר"נ קרליץ. עובדי העיתון שטרם הספיקו להתעורר לחלוטין, צבטו את עצמם לראות שהם רואים נכון. זה הרגיש כמו סכין בגב.

למי שלא מעורה בפרטים הקודמים, הנה תקציר קטן: בחג הפסח האחרון, הביא עורך החדשות – אליעזר שולמן, כתבת פרופיל מרתקת על הגר"נ קרליץ ובית דינו. בכתבת הפרופיל נערך גם מעין ראיון עם הגר"נ בעצמו, והתגובות החיוביות שהגיעו למערכת העיתון בעקבות פרסום הכתבה, הוכיחו למנהליו כי הם בחרו את השער הראוי לגיליון חג הפסח.

עוד בנושא:
ה'צווי דינים' של הבי"ד • כך חודש המאבק בשבועונים
מכה ל'יתד נאמן' • הגר"נ קרליץ הורה: אל תפרסמו את מכתבי • כל הפרטים
'יתד נאמן' פרסם שוב את מכתב הגר"נ קרליץ עם חתימת הגר"ח קנייבסקי

המודעה שהופיעה בשער היומון הליטאי, הכתה אותם בהלם מוחלט. "מאיפה זה בא לנו", הם שאלו את עצמם.

מערכה ראשונה, לפני 14 שנה:הגר"נ מכשיר את משפחה

בכדי להבין את השאלה של קודקודי המערכת, צריך לחזור במנהרת הזמן – 14 שנים אחורה. בשנת תשנ"ז, נפתח המאבק הרשמי נגד השבועונים. עיתון 'יתד נאמן' שנפגע כתוצאה מהתחזקות השבועונים הא- מפלגתיים, החליט ליזום מכתב כנגד השבועונים, ולהחליש את כוחם.

מטרת המכתב – ברורה. לבד מכירסום מיוחל במספר הקוראים, הרי שמכתב כזה פוגע גם במפרסמים שיחשבו פעמיים אם לפרסם במדיה שנויה במחלוקת. משלחת יצאה לבתי הרבנים, וחזרה עם מכתב חתום על ידי גדולי ישראל. האורות ברחוב ז'בוטינסקי, דלו עד מאוחר באותו לילה. לא היהי זה מוגזם לומר כי אפילו שמפניות נפתחו. המאבק נגד המתחרים העסקיים, עבר לישורת הרוחנית, והניצחון נראה מובטח.

אלא שבמערכת 'משפחה' החליטו שלא לשבת בשקט. חברי הוועד הרוחנית, בראשה עומד הגר"מ כהן – העומד בראש ארגון 'לב לאחים', נכנס לביתו של הגר"נ קרליץ, ושטח את טענותיו. הגר"נ שמע, סבר וקיבל.

במכתב הנחשף לראשונה באתר 'בחדרי חרדים', מחריג הגר"נ קרליץ את עיתון 'משפחה' משאר השבועונים, וכותב כי האיסור שפורסם כנגד העיתונים לא חל על עיתון משפחה. המכתב נשמר בכספת העיתון, וחיכה ליום פקודה.

12 שנים אחר כך הגיע היום. מעט לאחר הבחירות לעיריית ירושלים יצאו היומונים למתקפה מחודשת כנגד השבועונים.

שוב הגיעו חברי הוועדה הרוחנית לבית הגר"נ, ושוב קיבלו אישרור על המכתב שנחתם לפני 12 שנה. במערכת העיתון הסתפקו בחתימת הגר"נ, ולא רצו לפרסם את המכתב בכדי לא לעורר דובים מרבצם. התחושה הייתה: לפחות אנחנו יודעים שאנחנו בסדר, אם המאבק יחריף, נצא למלחמה. בינתיים, עדיף השקט.

בשבוע שעבר, נשברו הכלים.

אך שוב ניתן הקדמה קצרה, שתסביר בשל מה יצא עיתון 'יתד נאמן' למלחמה שנראית אבודה מראש.

בתקופה האחרונה, החליטו מספר רבנים בכירים לצאת ליוזמה חדשנית שתעשה מהפכה בשוק התקשורת. הרבנים שנפגעו לא אחת מהתנהלות הביטאון הליטאי, החליטו להקים בית דין לענייני תקשורת שיחייב את כל כלי התקשורת החרדים.

בית הדין – על פי היוזמה – יפקח גם על השבועונים וגם על היומונים. כלי תקשורת שלא יסכים לקבל את הפיקוח, יוחרם על ידי כל גדולי ישראל. גם 'יתד נאמן' לא יוחרג, ויאלץ להכפיף את עצמו לבית הדין המדובר.

הרב קופשיץ מתנצל: לא ידעתי שהתחרות היא עסקית

ב'יתד' החליטו לגדוע את היוזמה בעודה באיבה, ולצאת למלחמה כנגד השבועונים, במטרה שלא לתת לגיטימציה לבית דין שכזה. הראשון שהוחתם, היה הגר"נ קרליץ. גיסו, הרב קופשיץ, ניצל זמן בון אין אף אחד מאנשי הבית בחדרו של הגר"נ – והחתים אותו על המסמך, תוך שהוא מציג בפניו מאמר שנכתב לפני שנים רבות בזכות היציאה לעבודה.

משם יצאה המשלחת לבית הגר"ח קנייבסקי, והחתימה גם אותו. הגר"ח נוהג לחתום על כל מכתב עליו חתום הגר"נ קרליץ מתוך ידיעה כי הנושא עבר בדיקה מעמיקה.

שעות לאחר מכן, הבין הגר"נ קרליץ, כי חתימתו הוצאה ממנו במרמה. הגר"נ העביר מסר לגר"ח קנייבסקי, שמצידו הורה לרבנים שהתיעצו איתו שלא לחתום על המכתב המדובר.

וכך ביום שלישי האחרון, השתמש יתד נאמן במרמה במכתב המדובר, למרות שקיבלו הוראה מבית הגר"נ שלא לפרסם את המכתב.

אלא שהיום (ה'), עשה העיתון מעשה חמור בהרבה. הגר"נ חשש ש'יתד נאמן' לא יקבל את דבריו, שלח מכתב למערכת בו הוא אוסר לפרסם את מכתבו בעניין משפחה. הגר"נ הוסיף כי יש עדיין לברר כמה דברים כשכוונתו לבית הדין לענייני תקשורת, העומד לקום בשבועות הקרובים.

אך העיתון בלהיטותו החליט לפרסם את המכתב בשלישית, למרות האיסור המפורש.

ב'המבשר' וב'המודיע', קיבלו את מכתב הביטול של הגר"נ, ולא הכניסו את המודעה, למרות לחצים מכיוון העיתון המתחרה.

בתוך כך, רבני הוועדה הרוחנית של העיתון, נפגשו עם הרב קופשיץ – גיסו של הגר"נ קרליץ, ומי שיזם את מסע ההחתמות האחרון. הרב קופשיץ התנצל בפני הוועדה הרוחנית ואמר כי לא היה לו מושג שהמאבק הוא כלכלי בעיקרו. במשך שעה ארוכה הוא התנצל, והסביר כי לחינם משרבבים את שמו לפרשייה העסקית.

ומה יהיה מחר (ו')?, 'יתד נאמן' לא ידוע כמי שנכנע בקלות. בימים הקרובים ינסו קברניטי העיתון לנהל קרב מאסף, ולהחתים עוד ועוד רבנים נגד השבוענים, אך נראה כי לאחר פרסום השיטות הנלוזות, יקשה עליהם בהרבה.

אנחנו נמשיך לעקוב.











תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}