כ"ג אלול התשפ"ד
26.09.2024

מכה ל'יתד נאמן' • הגר"נ קרליץ הורה: אל תפרסמו את מכתבי • כל הפרטים

'סאגת השבועונים': לאחר פרסום מכתב הגר"נ קרליץ נגד השבועונים ב'יתד נאמן', הגיע מו"ל העיתון מלווה בחברי הוועדה הרוחנית, והציג את עמדתו • הגר"נ חזר בו ממכתבו, והורה ל'יתד' שלא לפרסם את המכתב בשלישית • בלעדי ל'בחדרי חרדים': כל הפרטים על הדרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים

הגר"נ קרליץ בלימודו. צילום ארכיון
הגר"נ קרליץ בלימודו. צילום ארכיון



יום שני האחרון. מתחם המשרדים בהר חוצבים. מערכת עיתון 'משפחה'.

ראשוני העובדים שנכנסו למערכת, נטלו את העיתונים היומיים המונחים על דסק המזכירות, ועיניהם חשכו. בעמודו הראשון של הביטאון הליטאי 'יתד נאמן', התפרסמו שני מכתבים הקוראים שלא להכניס את העיתון בו הם עובדים לבתים חרדיים.

על מכתב אחד היו חתומים מספר ראשי ישיבות, לאו דווקא מאלו המובילות. את המכתב הזה ניתן היה לבלוע בקלות. אך על המכתב השני היה חתום הגר"נ קרליץ. עובדי העיתון שטרם הספיקו להתעורר לחלוטין, צבטו את עצמם לראות שהם רואים נכון. זה הרגיש כמו סכין בגב.

למי שלא מעורה בפרטים הקודמים, הנה תקציר קטן: בחג הפסח האחרון, הביא עורך החדשות – אליעזר שולמן, כתבת פרופיל מרתקת על הגר"נ קרליץ ובית דינו. בכתבת הפרופיל נערך גם מעין ראיון עם הגר"נ בעצמו, והתגובות החיוביות שהגיעו למערכת העיתון בעקבות פרסום הכתבה, הוכיחו למנהליו כי הם בחרו את השער הראוי לגיליון חג הפסח.

עוד בנושא:
ה'צווי דינים' של הבי"ד • כך חודש המאבק בשבועונים

המודעה שהופיעה בשער היומון הליטאי, הכתה אותם בהלם מוחלט. "מאיפה זה בא לנו", הם שאלו את עצמם.

קברניטי העיתון נכנסו לפעולה.

בשיחות שקיימו עם בני הבית של רק ניסים, הם הבינו כי המכתב הוא בעצם מחטף של האנשים המנהלים את המערכה נגד השבועונים. מזה שנים מנהלת קבוצת אברכים צעירים מאבק נגד השבועונים, העוברת בין בתי גדולי ישראל בכדי להחתימם על מכתבים כנגד העיתונים.

משום מה, גדולי ישראל לא משתפים פעולה עם המאבק, ומלבד ראשי ישיבות בודדים, הוא לא זוכה להצלחה מרובה. חתימה של הגר"נ קרליץ – נחשבת להישג חסר תקדים מבחינת העסקנים. עיתון 'יתד נאמן', המנהל קרב מאסף נגד ההתדרדרות במכירות העיתון, משתף פעולה בשמחה נגד העיתונים, והצדדים כולם יוצאים 'נשכרים'.

הגיס ניצל שעה פנויה

אז איך קרה שהגר"נ חתם על המכתב?

מבירור שנעשה עם אנשי ביתו של הגר"נ התברר, כי אחד מגיסיו ניצל שעה פנויה בבית - והחתים את הגר"נ על המכתב המדובר. מכיוון שלא היה מי שייצג את הצד השני והגר"נ שמע דברים חריפים כנגד העיתון, הוא חתם בנקל.

לאחר פרסום המכתב ב'יתד' התעוררו בני הבית וניסו למנוע את הפרסום בשנית. הם חשו שלא בנוח, ובפרט לאחר הכתבה המכובדת בערב החג – לירוק לבאר ממנה שתו. אלא שלמחרת (ג') הופיע המכתב בשנית.

כאן החליט מי שהחליט לצאת למאבק. מו"ל העיתון, אלי פלאי, הגיע לבית הגר"נ, מלווה בחברי הוועדה הרוחנית של העיתון, ובראשם הגר"מ כהן.

הגר"נ ראה את המשלחת המכובדת, ואמר מיד: "לו ידעתי שאלו האנשים המפקחים על העיתון - לא הייתי חותם בחיים".

לאחר שיחה קצרה, הוציא הגר"נ מכתב מתחת ידיו המבטל את חתימתו נגד העיתון ובנוסף הובהר לאנשי מערכת 'יתד נאמן', כי אין לפרסם את המכתב שוב.

המפגש המיוחד הוליד בקשה נוספת. למערכת העיתון פנו בימים האחרונים רבנים, שנקעה נפשם מהתנהלות הביטאון הליטאי. אלה אמרו למנהליו כי הם צריכים לקבל עליהם גוף כשרותי שיהיה מקובל על כל שדרות האוכלוסיה. במפגש עם הגר"נ קרליץ, עלתה הבקשה המדוברת לסדר היום, והגר"נ הבטיח לשקול את הדברים בחיוב.

באם אכן ייצא המהלך אל הפועל, הרי שאנשי עיתון 'יתד נאמן' יצאו כשידם על התחתונה. גם פרסמו מכתב מוכחש, וגם מקבלים מתחרה חזק בהרבה.

כיצד תסתיים הסאגה? אנחנו נמשיך לעקוב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}