כ"ג אלול התשפ"ד
26.09.2024

הפיתרון של ארדן לזיהום אויר: שמירת שבת

אחרי החיוכים והשיחות עם הילדים, הגיע הדבר האמיתי: ראש עיריית אלעד ביקש מאורחו 'געלט' עבור עירו • השר לאיכות הסביבה השיב: 5 מיליון בדרך • ויש תמונות

השר לאיכות הסביבה וראש עיריית אלעד. צילום: בחדרי חרדים
השר לאיכות הסביבה וראש עיריית אלעד. צילום: בחדרי חרדים

כאשר השר להגנת הסביבה גלעד ארדן הוזמן לבקר בעיר החרדית אלעד, לא בטוח שתיאר לעצמו במה יפגוש. אולי חשב שהוא עתיד לראות עוד עיר צפופה, בנויה הרבה וירוקה הרבה פחות.

אבל כשעמד מול תלמידי בית הספר "נועם", לבושים בחולצות ירוקות, אשר דיברו על חשיבות ה"ירוק", היה נראה כי הופתע. לטובה, כמובן. בזה אחר זה עמדו ילדים קטנים והרצו בפניו עד כמה חשוב למחזר פסולת ולשמור על סביבה ירוקה ובריאה.

הנערים מצאו למי להסביר, שהרי כבר בשנת 2008 זכה ארדן באות "הגלובוס הירוק" תחת הקטגוריה "כנסת ירוקה", כאות להיותו ח"כ המצטיין בפעילותו למען הגנת הסביבה.

כשקיבל מידי נתניהו את המשרד, נראה היה שמדובר בתפקיד משעמם, קטן על מידותיו של האיש המוכשר, שזינק מטאורית בשמי הפוליטיקה הליכודית. אבל כשהסתער על התפקיד, עם כל החשק, הצליח לעשות את מה שעשה סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, למשרדו. פתאום הפך המשרד להגנת הסביבה למשרד עתיר תקציבים ומלא בפעילות רוחשת.

אפילו את הערים החרדיות הצליח לחנך לנושא איכות הסביבה, ותאמינו או לא, זו בהחלט אינה משימה קלה לערים, שסדרי העדיפויות שלהן כה שונים מאלו של סביון או הרצליה.

"הכדור בידיים שלנו", נכתב על חולצותיהם של תלמידי בית הספר, שהציגו בפני השר תערוכה מרשימה ביותר שכל כולה איכות סביבה ושמירה על פסולת ומחזור.

לשבחו של השר ייאמר כי הוא הקדיש תשומת לב מרבית לכל תלמיד-נואם, שאל שאלות, והתייחס לכל ציור עד לפרט האחרון.

"מה שמך?" שאל כל תלמיד. ומשהשיב לו, השיב חזרה "שמי גלעד". אבל התלמידים, שכבר זכו בחודשים האחרונים לביקורי אח"מים כמו זה של הנשיא פרס ושר החינוך גדעון סער, נראו כזקנים ורגילים למעמד האחמ"י.

המארח והאורח בסיור ברחבי העירצילום: המארח והאורח בסיור ברחבי העיר
המארח והאורח בסיור ברחבי העיר

בחודשים האחרונים עושה ארדן מאמץ אדיר כדי לחנך את תושבי המדינה להפריד בין סוגי הפסולת בתוך בתיהם. "אולי לא יהיו שתי מדינות לשני עמים", אמר פעם בראיון ל"ישראל היום", "אבל כן יהיו לפחות שני פחים לכל בית". וגם הקשיים הרבים בהם הוא נתקל, לא מצליחים לרפות את ידיו.

"הגעתי למשרד לאיכות הסביבה כח"כ, ולא כמי שעסק במקצוע", הודה בשיחתו עם ראש העיר. "אבל יש תהליך, שכל מי שעוסק בו לעומק, רואה בחשיבות של הנושא".

ראש העיר, יצחק עידן, הוא זה שיזם את הביקור, במטרה להציג בפני השר את היעדים הרצויים מבחינת העירייה, וגםאת התקציב הדרוש כדי לממשם. אבל נראה היה כי השר אינו נבהל, ואחרי שהתרשם מהפעילות הענפה בכל הקשור לאיכות סביבה, נראה היה כי יהיה מוכן להושיט גם את העזרה הכספית הדרושה למימוש.

"התרשמתי מאוד מהעשייה הנרחבת ומהמנהיגות שלך", אמר השר לראש העיר, וכמי שמגיע מבית דתי הוסיף ואמר כי "המקור לשמירה על הסביבה זה התורה, כתוב 'לעבדה ולשמרה' והערכים של השמירה על הסביבה הם יהודיים. איכות הסביבה זו צניעות ולא לבזבז משאבים, ובל תשחית, אין אף עיר בציבור החרדי שמתנהלת מבחינת סדר וניקיון כמו העיר אלעד".

השר ארדן אמר כי להערכתו המשרד יוכל להקציב כחמשה מיליון שקלים לתוכנית מטמוני האשפה ושהוא יתמוך בפרויקטים של 'בתי ספר ירוקים'.

לקראת סוף דבריו סיפר השר מה הציע בעבר לעיתונאי שטען כי ריבוי ילדים גורם לפגיעה באיכות הסביבה כי. "אני לא רשאי לקבוע למשפחה כמה ילדים הם יכולים להוליד אבל אם אתה וקוראיך תתחילו לשמור שבת כבר חסכת 15 אחוזים בחשמל, פליטת גזים וזיהום אוויר", הסביר לעיתונאי.

עידן 'השיב' לו אף הוא בסיפור. הוא ציטט את דברי רבי מאיר שפירא מלובלין, שאמר כי לפוליטיקה הולכים כדי להוציא יהלומים מבור שופכין. "ואכן השר מוציא יהלומים מפסולת בלי לרדת לשופכין", סיים.

וכמו בכל פגישה כזו, הגיע עידן גם לעניין עצמו. הוא סיפר כי כידוע לכל העיר אלעד, כעיר חרדית ברובה, היא עיר מבורכת ב"ה במשפחות ברוכות ילדים רבות ועל כן הכנסות העירייה מועטות, "אף על פי כן אנו חושבים שעיר חייבת להיות נקייה ולכן משקיעים רבות בחזותה של העיר ובמחזור, וזו מהותו של אורח החיים החרדי שיש ניקיון וחיים בצניעות ואין תרבות של קניה, וכשמשפחה ממחזרת זה גורם שקונים פחות ולכן אנו שמים ע"ז דגש, כבר מגיל צעיר לחנך לנושא חשוב זה".

אלעד היא עיר יפה ומטופחת מאד, בעיקר באופן יחסי לערים חרדיות אחרות, אבל לא רק. זה שנים שהיא זוכה ברציפות ב-5 כוכבי היופי. אבל אם בעוד מספר חודשים, כשתטיילו בה, תבחינו כי היא אפילו עוד יותר יפה וכי הזבל שלה מחולק לחלקים מאורגנים, תדעו כי ידו הארוכה של ארדן הייתה בדבר.

אם בעקבות כך תחליטו לרכוש דירה בעיר, לידיעתכם, מלאי הדירות באלעד כמעט אזל לגמרי. גם על הנושא הזה שוחח ראש העיר, עידן, עם השר ארדן. אבל לכו תדעו, לא נופתע באם נוזמן בקרוב לטקס מרשים בסגנון של זה שנערך זה מכבר בעיר בית שמש, ואשר במהלכו יעניק שר הפנים, אלי ישי, עוד דונמים לעיר. או אז, יהיו בה גם דירות חדשות, גם גינות מטופחות, וגם...שני פחים, לשני סוגי הפסולת. וראש העיר, יצחק עידן, יוכל לסמן לעצמו עוד וי ברשימת הצלחותיו.


























תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}