כ"ג אלול התשפ"ד
26.09.2024

אפריל בבורסה לניירות ערך • סקירה מקצועית

הנפקות ענק של אג"ח, ירידות שערים ומחזורים נמוכים במניות והמשך האטה בשוק המניות הראשוני • זה מה שקרה בבורסה בחודש הקודם • סקירה למבינים

אפריל בבורסה לניירות ערך • סקירה מקצועית



המסחר במניות בבורסה בתל-אביב, התאפיין בתנודתיות רבה והסתכם בירידות שערים. מדד ת"א-25 ירד החודש בכ-0.5%, לאחר ירידה בשיעור דומה ברבעון הראשון של 2011 ועלייה של כ-15% בשנת 2010. יצוין כי ביום ה', ה-21 באפריל 2011, הגיע המדד לשער של 1341.89 נקודות - שיא חדש.

ירידות שערים אפיינו את כל המדדים המובילים, כאשר מדד ת"א-פיננסים ירד בכ-3% ומדדי ת"א-75 ויתר-50 ירדו בכ-2%.

ביום א' (3 באפריל), השיקה הבורסה 5 מדדים חדשים:

1.מדד ת"א בלו-טק 50, המחליף את מדד תל-טק וכולל את 50 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר מבין החברות הנכללות במדדי ת"א-טכנולוגיה והביומד.

2.מדד ת"א-טכנולוגיה, הכולל את כל מניות חברות האלקטרוניקה, מחשבים, קלינטק וחברות השקעה בהון סיכון.

3.מדדים ענפיים חדשים - ת"א נפט וגז, ת"א-תקשורת ות"א-ביטוח הכוללים את החברות הגדולות בכל אחד מענפים אלה.

באפריל, על רקע חופשת חג הפסח, הסתכם המחזור היומי במניות בכ-1.6 מיליארד שקל והיה נמוך בכ-25% לעומת המחזור הממוצע ברבעון הראשון של 2011.

בשוק המניות הראשוני גויסו כ-140 מיליון שקל בלבד:

מחצית מהסכום גויסה באמצעות שלוש הנפקות לציבור והנפקת זכויות, והמחצית השניה באמצעות שמונה הקצאות פרטיות.

שוק אגרות החוב והמק"מ

המסחר בשוק איגרות החוב החודש התאפיין במגמה מעורבת.

איגרות החוב הממשלתיות צמודות המדד והלא-צמודות עלו באפריל בכ-0.6% וכ-0.2% בהתאמה.

מאידך בשערי איגרות החוב הלא-ממשלתיות, לסוגיהן, חלה ירידה. איגרות החוב הכלולות במדד תל-בונד שקלי ואיגרות החוב צמודות המדד ירדו בכ-0.6% וכ-0.1% בהתאמה.

המחזור היומי באיגרות חוב באפריל הסתכם בכ-3.4 מיליארד שקל והיה נמוך בכ-10% מהמחזור ברבעון הראשון של השנה, אך עדיין גבוה במעט מהמחזור הממוצע בשנת 2010.

במק"מ חלה החודש עלייה חדה בפעילות והמחזור היומי, שהסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל, היה גבוה בכ-10% לעומת הרבעון הראשון של 2011 ובכ-22% לעומת אשתקד. העלייה בפעילות במק"מ החודש, מושפעת מהתגברות פעילותם של משקיעי חוץ באפיק השקעה זה, לנוכח הריבית הגבוהה יחסית בארץ.

הממשלה גייסה באפריל, בבורסה, סכום של כ-4.4 מיליארד שקל, בדומה לחודש הקודם, כאשר כ-73% מהסכום גויסו באמצעות אג"ח לא צמודות וכ-27% באמצעות אג"ח צמודות מדד. החודש, נרשמו פדיונות של קרן איגרות חוב מסוג "שחר" בסכום ענק של כ-15 מיליארד שקל ושל אג"ח "גליל" בסך של כ-1.5 מיליארד שקל. כלומר, סך הפדיונות נטו הסתכם החודש בכ-12 מיליארד שקל, לאחר גיוס נטו בהיקף של כ-4.5 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2011.

הסקטור העסקי גייס החודש בשוק האג"ח כ-4.8 מיליארד שקל באמצעות 14 הנפקות לציבור:

כ-2.7 מיליארד שקל מתוכם גויסו באמצעות אג"ח צמודות מדד וכ-2.1 מיליארד שקל באמצעות אג"ח לא צמודות נושאות ריבית קבועה.

הנפקות בולטות בגודלן היו של הבנקים פועלים הנפקות ומזרחי טפחות, שגייסו כ-1.2
וכ-0.9 מיליארד שקל מהציבור, בהתאמה. מתחילת השנה בולטים הבנקים וחברות הנדל"ן עם גיוסים בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל, בכל ענף, המהווים יחד יותר ממחצית הסכום שגייס הסקטור העסקי.

כמחצית מהסכום שגויס בהנפקות החודש ובסיכום השליש הראשון של 2011, גויס באמצעות הרחבת סדרות קיימות.

קרנות נאמנות

בקרנות האג"ח נרשמו גם החודש פדיונות נטו בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל – בדומה לחודש מרץ. יצוין כי הפדיונות במרץ-אפריל, בקרנות אלה, קיזזו את מלוא היצירות שנרשמו בהן בחודשיים הראשונים של 2011.

בקרנות הכספיות, התגברו מעט היצירות והסתכמו בכ-0.8 מיליארד שקל באפריל. קרנות אלה בולטות עם יצירות בסך של כ-3.2 מיליארד שקל בשליש הראשון של 2011.

בקרנות המנייתיות ובקרנות המשקיעות בחו"ל לא נרשמה גם החודש פעילות מהותית, וסך היצירות בהן מתחילת השנה מגיע לכ-0.2 מיליארד שקל בלבד, בכל סוג.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}