כ"ג אלול התשפ"ד
26.09.2024

אייכלר יבקש מהח"כים: הסירו משמעת קואליציונית

דיון סוער התקיים הבוקר בנושא המשכנתאות • גפני הותקף: "אתה יודע לעשות משבר, אך טוב לך בכסא שלך" • ואייכלר מכריז על משבר במושב הקיץ המתקרב

משבר בפתח. אייכלר. צילום: יעקב כהן
משבר בפתח. אייכלר. צילום: יעקב כהן

עימות חסר תקדים נרשם הבוקר בין יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) לבין יו"ר ועדת הכספים, משה גפני. העימות נרשם במהלך דיון בנושא המשכנתאות, בעקבות החלטת בנק ישראל להגביל המשכנתאות הניתנות בריבית משתנה לשליש מסך ההלוואה לדיור שמעמיד הבנק ללווה. בדיון השתתף גם נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר.

"זה דיון פתטי. יש אינספור דיונים על הנדל"ן אך לא קורה כלום", הטיח שאמה-הכהן בגפני, בהוסיפו כי "אתה יודע לעשות משבר, אבל טוב לך בכיסא שלך".

גפני בחר להתעלם מהדברים, והתייחס עניינית לנושא הדיון. "כתוצאה מההחלטה, המשכנתא תהיה ככל הנראה יקרה יותר, וזו הכבדה נוספת על הזוגות הצעירים. צריך לעשות הבחנה במקבלי המשכנתאות בין זוגות צעירים שזו דירתם הראשונה לבין אחרים", אמר. הוא הבטיח כי "נושא מצוקת הדיור יהיה המרכזי בכנס הקיץ של הכנסת", והביע תקווה כי לא יהיו נושאים ביטחוניים שיאפילו על העניין הזה.

"הבעיה המרכזית היא בממשלה ולא בבנק ישראל", הוסיף גפני, ותיאר כי "המדינה משווקת את הקרקעות טיפין טיפין".

הנגיד חלק על דבריו ואמר כי "למרות הספקות, מתחילים לראות שינויים משמעותיים בשיעור הבנייה".

פישר החמיא לשר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, באמרו כי "ב-2010 התחילו לבנות 40 אלף דירות. אני לא כאן לחלק מחמאות לאנשים, אבל גם לשר הבינוי והשיכון ולאוצר יש חלק בזה".
לדבריו, "מאז 2004 יש רק שתי מדינות - הונג קונג וסינגפור - שהמחירים בהן עלו יותר מבישראל. בכל המדינות מנסים למתן את העלייה בשיעור מחירי הדירות, כולל הצעדים שעשינו כמו מגבלות על המשכנתאות".

פישר אף הציג בפני חברי הוועדה גרפים שפורסמו ב"אקונומיסט" ואשר מצביעים על הקשר בין משברים כלכליים למחירי הדיור. "אסור שנהפוך לבועה שתתפוצץ", אמר הנגיד.

הנגיד הסביר את המניע להחלטת בנק ישראל באומרו כי "יותר ויותר אנשים לוקחים הלוואות למגורים".

"זה בגלל שהריבית הייתה נמוכה", ניסה ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) להתערב. אך פישר נותר בשלו. "זה מסכן את משקי הבית. כל עוד שמשקי הבית יכולים לשלם הם לא נכנסים לבעיות, ואז גם הבנקים לא נכנסים לבעיות. אנחנו צריכים לשמור על הלקוחות - זה חלק מהתפקיד שלנו. אחת המטרות שלנו היא לתרום ליציבות של המערכת הפיננסית".

בעקבות הדיון, בכוונת ח"כ ישראל אייכלר לפנות היום לכל הח"כים החרדיים, הן מ'ש"ס' והן מ'יהדות התורה' ביוזמה להסיר מעצמם את המשמעת הקואליציונית בכל ההצבעות במושב הקיץ הקרוב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}