כ"ג אלול התשפ"ד
26.09.2024

ה'צווי דינים' של הבי"ד • כך חודש המאבק בשבועונים

שבועיים חלפו מאז הגיעו עיתוני החג לדוכנים, ו'יתד נאמן' יוצא למתקפה החצי-שנתית נגד השבועונים • מי סירב לחתום על המכתב? • ומדוע 'משפחה' ספג את כל הריקושטים?

הגר"נ קרליץ שקוע בלימודו. צילום ארכיון
הגר"נ קרליץ שקוע בלימודו. צילום ארכיון

כמדי חג, ניבאו כולם עם ההצצה לשבועונים החגיגיים שיצאו לאור לקראת חג הפסח, תבוא תגובה מצד 'יתד נאמן', החש כי עם עליית הפופואלריות של השבועונים, הוא הולך ומאבד מכוחו.

כמה מהפרויקטים החגיגיים – ביניהם ראיונות עם גדולי ישראל מכל הפלגים - הצליחו להרגיז עסקנים בציבור הליטאי, כשרוב החיצים מופנים כנגד ותיק השבועונים 'משפחה'. אך ברור לכל ילד כי לולא ליבוי האש מצד אנשי 'יתד', שעינם צרה בהצלחת השבועונים – המחאה לא הייתה יוצאת לפועל.

מי שעומד מאחורי היוזמה מלבד עיתון 'יתד נאמן', הוא רפאל מאיר, אברך צעיר המתגורר ברחובות, בנו של הרב מאיר מהיישוב גמזו.

כך או כך, האליבי למתקפה המחודשת, מבחינתם, היה מוסף הנושא 'בן שלושים כוח', שהציג 30 צעירים חרדיים שהגיעו רחוק בתחומי העסקנות, המשפט, הכלכלה והתקשורת.

באותו גיליון של ערב פסח, נדהמו העסקנים לגלות, מופיעה כתבת פרופיל וסמי-ראיון עם הגר"נ קרליץ ובית דינו. מי שקרא את הכתבה, הבין, כי הגר"נ ובית דינו שיתפו פעולה עם הכתב. ולמה אנחנו מזכירים דווקא את הראיון שנערך עם הגר"נ קרליץ?

הנה התשובה:

הבוקר (ב) פורסמו בעמודו הראשון של היומון הליטאי שני מכתבים חריפים.

על האחד חתום הגר"נ קרליץ לבדו, ובו הוא כותב מילים חריפות ומזכיר את שמו המפורש של עיתון 'משפחה', שראיין אותו.

וכך כותב הגר"נ: "כל השבועונים והחינמונים, כולל עיתון 'משפחה', מסלפים ומטשטשים את השקפת תורתנו הקדושה שקיבלו מרבותינו, וחלילה להכניס עיתונים מסוג זה לבית, או לסייע בידם בכל אופן שהוא. ופשוט שכל סוג עיתונים אלו לא שייך לתת להם הכשר כלל".

מה שמעניין, שהגר"נ, הידוע כאיש אמת (עובדה המצוינת לא אחת בכתבה שהגיש אליעזר שולמן בחג), לא הכחיש את מתן הראיון לעיתון. ועל כן, אמרו המפלפלים הליטאיים – תוך כדי גלגול התפילין בשטיבעל, בשעת בוקר מאוחרת של 'בין הזמנים' – יש כאן 'צווי דינים'. מצד אחד מותר להתראיין לעיתון, אך מצד שני זה לא סותר לתקוף אותו לאחר מכן. שנאמר מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת.

על מכתב אחר חתומים כמה ראשי ישיבות: "באנו בזאת להביע כאב על הדברים אשר הובאו בשבועון 'משפחה' אשר ניכרת בהם המגמה המתמשכת להכניס ערכי עולם החיצון לתוככי עולמנו, ובכך נגרם נזק רב לערכים נעלים ומקודשים אותם יש להנחיל".

מאחורי הקלעים התנהל מאבק איתנים. במהלך הימים אחרונים ניסו 'אנשי המאבק' נגד השבועונים להיכנס אל בתיהם של גדולי ישראל כדי לגייס את חתימתם, אולם הם נענו בשלילה. גם בחסידויות הגדולות קיבלו העסקנים הוראות מהקודש פנימה - שלא להצטרף ליוזמה, ולא לתת יד למהלך נגד השבועונים.

משכך, פנו לבית הגר"נ קרליץ ולראשי הישיבות.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי המכתבים שהתפרסמו הבוקר בעמודו הראשון של העיתון מהווים את יריית הפתיחה למאבק מתמשך שילווה במאמרי מערכת רבים, ובעוד ניסיונות לעצור את הזליגה המתמשכת של מנויי היומונים לכיוון השבועונים.

ולמי שהתעניין מדוע פורסמו המכתבים ביום שני הלא פופלארי, ולא חיכה עוד יממה אחת לחינמון שיחולק ברבבות עותקים בריכוזים החרדיים? התשובה פשוטה. לאחר גל ההתנגדויות שספגו יוזמי המאבק, חששו בעיתון כי עיכוב של 24 שעות, יביא למשיכת חתימותיהם של ראשי הישיבות החתומים על המכתב. ה'מחטף' המהיר, לא נתן מספיק זמן למתנגדי המהלך להציג את עמדתם, והאזהרה החמורה יצאה לדרכה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}