כ"ג אלול התשפ"ד
26.09.2024

מה עושה יהודי בקרואטיה? • שליח חב"ד בראיון מיוחד

"אורח-החיים קשה מאוד. אחת לכמה חודשים, אני שוחט באופן עצמאי כמות של עופות ומקפיא אותן", מספר הרב פנחס זקלס, שליח חב"ד בקרואטיה • אז איך שורדים בכל זאת?

הרב פנחס זקלס. צילום: 'בחדרי חרדים', קרואטיה
הרב פנחס זקלס. צילום: 'בחדרי חרדים', קרואטיה



פעילותם של שלוחי חב"ד ברחבי העולם זוכה לתשבחות רבות בכל הזדמנות אפשרית. התוצאה של הפעילות הענפה מביאה עמה בכל שנה מאות יהודים שזוכים להתקרב אל עולם התורה והמצוות.

במקביל להחלטה של השליח להעתיק את מקום מגוריו למדינה אחרת, במטרה לנסות לקרב יהודים - עומדות התלבטויות רבות: בדידות, חינוך הילדים, כסף מחייה ועוד.

עבור הרב פנחס זקלס, שליח חב"ד בקרואטיה לא הייתה זו בחירה רגילה.

בגיל צעיר גדל הרב זקלס בשכונת חב"ד בקריית מלאכי, הוא למד בישיבות חב"ד ברחבי הארץ ומאוחר יותר כשהיה בן 20 נסע לארה"ב, שם למד במשך שנה ב-770 כמנהגם של בחורי החסידות.

זמן קצר לאחר מכן, התחתן, למד סמיכה לרבנות וקיבל את ההצעה לצאת לשליחות בקרואטיה.

"בהתחלה די חששתי", הוא מספר בראיון מיוחד שנערך בקרואטיה ל'בחדרי חרדים'. "הבנתי שיש קהילה עם המון יהודים, בערך 5000 במספר, חלקם כאלו שמגלים את עצמם וכאלו שלא.

"ראיתי את הצורך בפעילות של חב"ד במדינה וכמובן היה צריך מישהו שיעשה את זה".

בתחילה לא עבר הרב זקלס תקופה קלה, "אורח-החיים לא פשוט. אחת לכמה חודשים, גם היום, אני שוחט באופן עצמאי כמות של עופות ומקפיא אותן. לפעמים מביאים לנו את האוכל על ידי אנשי עסקים שמגיעים לכאן מכל מיני מדינות כמו בודפשט, וינה או ישראל".

ואם כבר באוכל עסקינן הוא מציין בחיוך: "הילדים לפעמים רוצים ממתקים בכל מיני שעות וימים ועל זה חייבים לוותר. לכל דבר יש מחיר ואנחנו לא מתלוננים.

"אנשים מאד נרתעו כשהגענו. חשבו שאנחנו רוצים לעשות עליהם כסף או דברים אחרים. לא הייתה התלהבות מצד היהודים במדינה. אבל היום ב"ה כולם יודעים את המטרה שלנו ואנחנו זוכים לאהדה רבה.

למרות שנראה מדבריו כי הוא סובל במדינה בה פועל, מציין הרב זלקס כי הוא לרגע לא מתלונן וכי עבודתו נעשית בשליחות הרבי בשמחה רבה.

ילדיו לומדים בגן ילדים אותו מנהלת אשתו ובו יש כ-35 ילדים יהודים.

"משנה הבאה הם יעברו ללמוד במסגרת התוכנית הברוכה של ילדי השלוחים- "און-ליין סקול", הוא מוסיף.

גם אשת הרב פועלת בתחומים רבים במדינה, מלבד הגן אותו מנהלת, היא עומדת בראשו של ארגון נשים שפועל פעם בחודש וחצי במישורים שונים וחשובים לאישה היהודית.



בדרך למבנה קבע

בימים אלו פועל הרב זלקס לגיוס תרומות עבור בניית מבנה קבוע של בית חב"ד, את המקום הוא כבר מצא אך כעת הוא תר אחר התורמים שיזכו להשים את כספם עבור יותר מ-3500 חברים קיימים בבית חב"ד הקרואטי.

"הרבי לימד שיש עניין לבקש צדקה מהאנשים במקום משום שתי סיבות, כדי לזכותם במצווה וכדי לקרב אותם ליהדות". הרב זלקס סיפר כי אחד מהתורמים הגדולים של בית חב"ד בקרואטיה התייחס בתחילה בקרירות לכל מה שהריח ממנו טיפת יהדות. "לאחר תקופה קצרה שהתחיל לתרום מעט הוא הגיע לבית כנסת, קיים מצוות והמשיך לתרום כאחד התורמים הגדולים".

בנוסף לפעילות הענפה נפתח מידי קיץ בעיר דוברובניק בית חב"ד למשך תקופת התיירות במדינה. "הפעילות נעשית בכמה תחומים בניהם, תפילין ושאלות רבות שמופנות אלינו על ידי יהודים שזכו להתקרב וצריכים את העזרה הראשונית".

אם תשאלו את הרב זלקס, האנטישמיות בקרואטיה הוא לא דבר מצוי, יחד עם זאת הוא מספר כי "לפני מספר שנים הייתה התנגדות גדולה מצד גורמים שונים להקמת המנורה המרכזית לפני ימי החנוכה. בעזרתו של הרב ישראל מאיר לאו, זכינו להדליק את המנורה.

"העירייה גם שילמה את האירועים ההמוניים והרב לאו הגיע להשתתף יחד עם מאות היהודים בטקס ההדלקה שנערך במרכז העיר".

בליל שבועות האחרון יצא השליח מביתו ופגש בבחור צעיר שהגיע ללמוד לימודי תואר שני בקרואטיה, "היה נראה כי לו וליהדות אין קשר מיוחד, אם בכלל". ניגשתי אליו, דיברתי איתו ונוצר ביננו קשר בכל שהות לימודיו במשך שנתיים ארוכות". תקופה קצרה לאחר שסיים את לימודיו זכה הרב זלקס לערוך לבחור חופה וקידושין בארה"ב.

כאמור, בימים אלו, נמצא הרב זקלס בחיפוש אחר תורמים לבניית המקווה ובית החב"ד הקבוע בימים אלו, "אני מקווה שקריאת שורות אלו יועילו לעשיית המצווה אשר תתרום בסופו של דבר לכולנו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}