כ"ג אלול התשפ"ד
26.09.2024

מועצת החכמים תציע לדרעי: חזור לש"ס, וקבל תפקיד בכיר תחת ישי

התכנית: מועצת החכמים, אליה יצורפו רבנים ידועי-שם, תתכנס • ההצעה: תקרא לדרעי "לחזור לש"ס בתפקיד בכיר, תחת היו"ר אלי ישי" • אם דרעי יסרב - תיאסר עליו פעילות פוליטית • הגר"ע: "רבי אליהו ממשיך בתפקיד" • השאלה: מה יעשה דרעי? • שרי רוט על הדרמה שמאחורי הקלעים • בלעדי

הגר"ע, ישי ודרעי. צילומים: בחדרי חרדים
הגר"ע, ישי ודרעי. צילומים: בחדרי חרדים



שאלת מיליון הדולר במסדרונות הפוליטיים היא שאלת עתידו של אריה דרעי. יחזור לש"ס? לא יחזור? ירוץ ברשימה עצמאית? רבים מפריחים סיפורי אגדות, שחלקם לא היו ולא נבראו.

יש עיתונאים היודעים לספר מה חושבים מקורבים ואנשי-בית בביתו של נשיא מועצת החכמים, הגר"ע יוסף, בתוך ליבם פנימה, מה הם רוצים ומה לא. כל זאת, מבלי שיחליפו עם אותם אנשי-בית מילה וחצי מילה. אחרים, מסתמכים על שמועות. כך או כך, גם מבלי שתתכנס הכנסת ליום של דיון פגרה, הנושא בוער והמידע סביבו זורם.

המקורות, כרגיל, חסויים, אם כי בדוקים ואמינים. המידע המובא כאן חלקי בלבד. חלקים אחרים שבו, הייתי חייבת לצנזר. אל תשאלו אותי מדוע, כי גם התשובה לכך - חייבת בצנזור.

"כבודו יודע שיש ישיבה?". הרב שלום כהן. צילום: יעקב כהןצילום: "כבודו יודע שיש ישיבה?". הרב שלום כהן. צילום: יעקב כהן
"כבודו יודע שיש ישיבה?". הרב שלום כהן. צילום: יעקב כהן


הפגישה הגורלית

בתקופה האחרונה תוהים רבים בדבר דעתו האמיתית של הגר"ע יוסף על שובו של אריה דרעי לש"ס. עדות שהתגלגלה לידי מספרת סיפור מעניין.

תחילתו ביום רביעי, חול המועד פסח, עת עלה הגאון רבי שמעון בעדני אל ביתו של הגאון רבי שלום כהן, הממוקם ברובע-היהודי בירושלים העתיקה - לביקור חג.

"כבודו יודע שיש ישיבה על אריה דרעי אחרי החג?" - שאל הגר"ש כהן את עמיתו למועצת נחכמים, הגר"ש בעדני. בשלב זה סיפר המארח לאורחו, שהגיע מבני-ברק, על ישיבת מועצת חכמי התורה המתוכננת להתכנס מיד לאחר החג.

"לא שמעתי", השיב לו הרב בעדני. "דווקא היום דיברתי עם אלי ישי ולא אמר לי כלום".

"מה כבודו אומר על זה?" - התעניין המארח, הרב כהן.

"דיה לצרה בשעתה" - השיב לו האורח, הרב בעדני.

הסיפור הזה, שהתגלגל, הביא לתגובות מעניינות: היו שסיפרו שהגר"ש בעדני, ממקורבי הגרא"מ שך זצ"ל, חותר להביא לשובו של אריה דרעי לש"ס. אחרים מספרים, שדווקא הרב כהן הוא זה החותר למטרה זו. יש המכחישים.

כך או כך, השאלה המרכזית היא: האם אכן תתכנס המועצה אם לאו, ועל שאלות מסוג זה נאמר: "ימים יגידו".

ההצעה הדרמטית

מאחורי הקלעים ישנם רבים הפועלים בנושא. אחד מהם, עסקן ידוע-שם - הנאמן לחלוטין ליו"ר ש"ס אלי ישי - נכנס לפני מספר ימים אל חדרו של הגר"ע יוסף לשיחה אישית בנושא. הצעתו הייתה: לקרוא לדרעי לשוב לש"ס, וליטול על עצמו תפקיד - שאינו תפקיד יו"ר התנועה - אך תפקיד בכיר. והיה אם ייאות לקבל את ההצעה - מה טוב. ולא - תצא הודעה רשמית לפיה אוסר עליו הגר"ע לפעול להקמת מפלגה אחרת, יהא שמה ויהיו מטרותיה אשר יהיו.

הסיכוי שדרעי ירים כפפה שכזו וייאות לקבל על עצמו תפקיד שהוא פחות ערך מתפקידו של יו"ר התנועה הנוכחי, אלי ישי, שווים לסיכוי להביא את ח"כ מיכאל בן ארי מ'האיחוד הלאומי' לפגישה עם אבו מאזן.

תחילה נחרד הרב מההצעה. לרגע היה סבור כי מדובר על תפקיד היו"ר. "רבי אליהו ישי ממשיך בתפקיד, אני לא מחליף אותו", הבהיר הרב, בתקיפות, כשכעס קל נמסך בקולו.

האיש מיהר להסביר כי לא התכוון לתפקיד היו"ר, וכי גם הוא רוצה שישי ימשיך בתפקידו. "אבל כל עוד הציבור לא שומע דברים ברורים, הדלת פתוחה להקמת מפלגות אחרות ואופציות אחרות. צריך להגיד דברים ברורים. צריך לתת לו משהו, אי-אפשר לדחוק אותו לפינה".

זו, אגב, מטרת כינוס המועצה: לכנס לא רק את מועצת החכמים, אלא לצרף אליה רבנים נוספים ידועי-שם, כך שההחלטה שתתקבל שם תהיה חד-משמעית.

יחד עם זאת, ברור לכל, כי ברגע שדעתו של הגר"ע כה נחרצת, ברורה מראש ההחלטה שתצא מאסיפה שכזו.

""רבי אליהו ישי ממשיך בתפקיד". הגר"ע יוסף עם דרעי. צילום: יעקב כהןצילום: ""רבי אליהו ישי ממשיך בתפקיד". הגר"ע יוסף עם דרעי. צילום: יעקב כהן
""רבי אליהו ישי ממשיך בתפקיד". הגר"ע יוסף עם דרעי. צילום: יעקב כהן


מה יעשה דרעי?

מה יעשה אריה דרעי באם אכן תתקבל הצעה לצרפו לש"ס בתפקיד בכיר כלשהו? האם ירים את הכפפה?
נבואה ניתנה לשוטים. לכן לא נעז להתנבא או להיכנס לראשו. מה שברור הוא שיהיה מעניין.

כניסה לתפקיד שהוא פחות מיו"ר מפלגה, תחייב אותו למשמעת כלפי היו"ר המכהן. האם הוא מסוגל לכך לאחר שנים בהן כיהן בעצמו כיו"ר התנועה? שוב, עדיף שלא להתנבא.

רק נסגור את המעגל: אם ישיב בשלילה להצעה מסוג זה, ואם התגובה תהיה איסור חד-משמעי להקמת תנועה על ידו - מה אז יעשה?

מי שמכירים היטב את אריה דרעי סבורים כי מאותו רגע ואילך ינטוש דרעי את רעיון הקמת המפלגה המתוכננת, וימצא לעצמו אפיקים חדשים, כדי לבטא בהם את כישרונותיו.

איך אמר לי פעם אחד מגדולי הפרשנים הפוליטיים? "דרעי אולי לא תלמיד-חכם, אבל הוא חרדי, על כל המשתמע מכך".





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 61 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}