כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ארגון המחתרת נוסד • כל אירועי היום

החלה רדיפת יהודי גרמניה • פרוץ פרעות תרפ"א • מנחם בגין מייסד את ארגון האצ"ל • נוסד הכפר היהודי הראשון בגוש עציון • מי נפטר ומי נולד? • כג' ניסן, האירועים

ארגון המחתרת נוסד • כל אירועי היום

ד' תתק"ז: החלו הרדיפות של יהודי קלן בגרמניה, בשנים מאוחרות יותר סבלו מפוגרומים ואף גורשו ממנה ולאור זאת נקבע המאורע בקהילה, ליום צום.

ב' תתפ"ג: על פי אחת הגרסאות, נתלו היום על פי דרישת הגבעונים, שני בני שאול המלך ע"ה וחמשת נכדיו (שמואל ב' כ"א, ט').

ה' ש"ם: נפטר הג"מ רבי משה מטראני ז"ל הידוע בכינוי' המבי"ט' מחכמיה של צפת ומגדולי הפוסקים.

ה' תרע"ח: נפטר הג"מ אברהם לופטביר זצ"ל בעל 'זרע אברהם מוורשא'.

ה' תרפ"א: - פרוץ פרעות תרפ"א, שבהם נעשו מעשי אלימות של ערבים נגד יהודים בארץ ישראל. המאורעות שנמשכו חמישה ימים, לוו בביזה, שוד, הרג, ופגיעה ביהודי ארץ ישראל. התוצאות היו טראגיות במיוחד. 47 יהודים נהרגו ונפצעו 140. לערבים היו 48 הרוגים ו-73 פצועים.

ה' תרפ"ג: נפטר הרה"ק רבי ישראל שלום יוסף (בן הרה"ק רבי יצחק) מבוהוש בעל ה'פאר ישראל'.

ה' תר"צ: נפטר הג"מ רבי כמוס עמוס ימין זצ"ל ראב"ד וממקובלי לוב.

ה'תרצ"א: הארגון הצבאי הלאומי שמוכר בשמו ארגון האצ"ל נוסד בירושלים, על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה" בראשות אברהם תהומי ז"ל. הארגון המחתרתי העברי הוקם על ידם, בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים (מאורעות תרפ"ט). במשך השנים מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר, מטעמי חשאיות וזהירות הם לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אחד ממפקדיו הנודעים היה מנחם בגין ז"ל שהיה בהמשך לראש ממשלת הליכוד הראשונה בישראל. הארגון פורק עם הקמת צה"ל.

ה'תש"ג: עליית כפר עציון להרי חברון. כפר עציון הוא קיבוץ בגוש עציון, החבר בתנועת הקיבוץ הדתי. הקיבוץ הוקם באתר שבו נעשה נסיון התיישבות בתרפ"ו, הוחרב במלחמת השחרור ונבנה מחדש לאחר מלחמת ששת הימים, כהתנחלות בגוש עציון. הכפר נקרא על שם שמואל צבי הולצמן ז"ל ('הולץ' הוא עץ בגרמנית), ראש חברת "אל ההר", שפעלה בשנות ה-30 להקמת גוש יישובים בכל האזור.

ה' תש"ג: נפטר הג"מ רבי ישראל עוזרי זצ"ל. מגדולי הדור האחרון בגלות תימן. מסופר כי בסמוך לפטירתו קרא: "הריני פושט את צווארי כיצחק אבינו ע"ה כדי לכפר על עוון הדור".

ה' תשל"ב: נפטר הג"מ שאול אבן דנאן זצ"ל ראב"ד מרוקו. בעל "רגב שאול".

ה' תשנ"ז: נפטר הצדיק רבי אליהו פרץ זצ"ל ממושב גדיש תענך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}