כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

למה הקפיא השר חיים כץ את עבודות הרכבת בשבת?

משרד העבודה שלל בסוף השבוע 20 היתרי עבודה שביקשה רכבת ישראל לפיתוח מסילות ותחזוקה שוטפת • האיסור המחודש לא נמסר לציבור, לא דווח לבורסה - והועבר להנהלת הרכבת ברגע האחרון, תוך חשיפתה לתביעות קבלנים • משרד העבודה: "ההיתר נמנע משום שהיה מדובר בשבת שלפני ט' באב"

שר העבודה חיים כץ. צילום: פלאש 90
שר העבודה חיים כץ. צילום: פלאש 90



האיפול שהטיל לפני כשנה שר העבודה, חיים כץ (הליכוד), על חלוקת היתרי העבודה בשבת מאמת את החששות מפני הפוליטיזציה של רציפות עבודות התשתית במשק. משרד העבודה שלל בסוף השבוע שעבר את היתרי העבודה של חברת רכבת ישראל, ואסר על החברה הממשלתית לבצע עבודות פיתוח ותחזוקה במהלך השבת. האיסור על ביצוע העבודות התקבל ללא נימוק ולא דווח לציבור או לכלי התקשורת. כמו כן, חברת רכבת ישראל לא דיווחה על ההוראה שקיבלה לבורסה - אף שנהפכה לחברה מדווחת (לאחר הנפקת האג"ח אשתקד).

ככל הידוע, ההודעה על אי־מתן היתרי העבודה נמסרה לרכבת ישראל ברגע האחרון, פחות מ–24 שעות לפני כניסת השבת. כך, נמנעה מהחברה הממשלתית האפשרות להיערך במועד להפסקת העבודות, והיא עשויה להידרש בתשלום פיצויים לקבלנים.

רכבת ישראל נוהגת להגיש למשרד העבודה מדי שבוע 15–20 בקשות להיתרי עבודה בשבת, שרובן נועדו לתחזוקה שוטפת שהיא מבצעת בהיתר מזה עשרות שנים. יתר הבקשות נוגעות לפרויקטי הענק שמקדמת רכבת ישראל בשנים האחרונות ושנדרשים בעבודה בעת שהמסילה מושבתת.

בין היתר, מדובר בעבודות החשמול של מסילות הרכבת ובעבודות לקראת חיבור המסילה החדשה בקו לירושלים - לפרוזדור איילון. לפי שעה, לא ברור בכמה זמן יידחו העבודות שאמורות היו להתבצע, וכיצד ישליכו העיכובים השרירותיים האלה על לוחות הזמנים להפעלת הפרויקטים.

גם לפני חודש בוטלו עבודות הפיתוח של רכבת ישראל בשבת - בעקבות לחץ שהפעילו חברי הכנסת החרדים על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנכנע לדרישתם ו"כופף" את השר כץ ואת שר התחבורה, ישראל כ"ץ. אלא שאז שלילת ההיתרים לא היתה גורפת - והדבר הובא לידיעת הציבור.

משרד התחבורה ורכבת ישראל הפנו את פניית TheMarker למשרד העבודה. ממשרד העבודה נמסר: "היתרים לעבודת רכבת ישראל בשבת נבחנים מקצועית מדי שבוע בשיתוף עם רכבת ישראל ומשרד התחבורה מבחינת הצרכים והעמידה בדרישות החוק. לעניין השבת שעברה, השר הנחה להימנע ממתן היתר בשים לב כי מדובר בשבת שלפני ט' באב, ולרגשות הציבור הדתי בעניין זה. העסקת עובדים שנמצאה חיונית אושרה לביצוע עתידי עוד בשבוע שעבר. ההידברות עם הרכבת בקשר לבקשה שהגישה היתה רציפה לאורך כל השבוע, וכבר בתחילת ההידברות הובהרה לנציגי הרכבת הרגישות המיוחדת של השבת הספציפית. בכל מקרה, ההיתר הסופי ניתן ביום חמישי אחרי הצהריים, לאחר בחינת מלוא המידע שהתקבל מהרכבת, לרבות סוגיות בטיחות. הובהר לנציגי הרכבת כי עבודות שלדעתן יש בהן סכנת בטיחות מיידית יוכלו להיבחן בשנית, ככל שתפנה".

מזמינים לחצים מהח"כים החרדים

סוגיית עבודות רכבת ישראל בשבת עלתה בספטמבר 2016 לסדר היום הציבורי בעקבות לחץ שהפעילו התקשורת החרדית והרחוב החרדי על נבחרי הציבור משורות יהדות התורה וש"ס. בעקבות איומי חברי הכנסת במשבר קואליציוני סביב ביצוע העבודות בשבת, הורה אז ראש הממשלה להנהלת הרכבת להשהות עבודותיה ל-72 שעות - אף שלא היתה בידיו הסמכות לכך לפי חוק.

בעקבות עתירת סיעת מרצ לבג"ץ, הודתה המדינה בעקיפין כי לרכבת היתה הזכות להמשיך לבצע את עבודות התחזוקה והפיתוח המתוכננות שלה בשבת - חרף הוראת נתניהו - שכן החזיקה בהיתרי עבודה תקפים שרק לשר העבודה היתה הסמכות לבטלם.

בג"ץ הוציא צו ביניים שאוסר על נתניהו להורות שוב לרכבת לא לבצע עבודות בשבת - אך הדיון בעתירה התייתר לאחר שהשר כץ הודיע כי הוא נוטל לידיו את הסמכויות בדבר הנפקת היתרי עבודה בשבת, מבטל היתרים גורפים שניתנו בעבר - ולאחר שנתניהו הודיע כי הוא "מיישר קו" עם הודעה זאת.

לפי החלטת כץ, בכל אחת מהבקשות המוגשות למשרד העבודה לעבודה בשבת יתנהל דיון פרטני בפני צוות מקצועי מטעמו, ומעתה תיאסר הענקת היתרי עבודה בימי מנוחה מראש, ולתקופות ממושכות. עקב החלטה זו נאלצת הנהלת רכבת ישראל להתייצב בפני אנשי משרד העבודה מדי שבוע, לפרוס את תוכניות העבודה לסוף השבוע הקרוב - ולצדן המחיר שייגבה בעבור כל דחיית ביצוע - בין אם בעיכוב הפרויקט, ובין אם בצורך להשבית מסילות בסוף השבוע אחר או בימי חול.

העלאת העיסוק בנושא הרגיש מהדרג המקצועי לדרג הפוליטי העלתה חשש להזמנת לחצים מצד חברי הכנסת החרדים, שחלקם יישובים סביב שולחן הממשלה. ואמנם, חברי הכנסת הצהירו שוב ושוב כי יתנגדו לעבודות בשבת שאינן בגדר פיקוח נפש. זאת, אף שלפי הסטטוס קוו אין חובה להוכחת פיקוח נפש כדי לאשר אספקת שירות בשבת.

סעיף 12(א) לחוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי שר העבודה רשאי להתיר עבודה ביום מנוחה לא רק אם שוכנע כי יש בכך כדי למנוע פגיעה בהגנת המדינה או בביטחון הגוף או הרכוש - אלא גם אם יש בעבודה בשבת כדי למנוע "פגיעה רבה בכלכלה, בתהליך עבודה או בסיפוק צרכים שהם, לדעת שר העבודה, חיוניים לציבור אן לחלק ממנו". החוק מותיר לפיכך בידי שר העבודה שיקול דעת נרחב באשר לתחולת העבודות המותרות בשבתות וימי חג - אך בה בעת, הוא מתיר לכאורה ביטול היתרי עבודה בהליך לא שקוף ולא מנומק.
עבודות הרכבת בשבת חילול שבת רכבת ישראל חיים כץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}