הישג מרכזי בתקנות הגיוס: פתרון לפריפריה
הבשורה לעולם התורה: הפריפריה לא תיפגע. מספר התלמידים הנדרש לכולל ירד ל-5, ובפריפריה לא תהיה הגבלה מספרית כלל
בן צור ומוזס בהצבעה על תקנות הגיוס. צילום: יעקב גרודקה
בתקנות חוק הגיוס שאושרו היום בועדת חוץ וביטחון אושרו שינויים בתקנות, שמביאות בשורה גדולה לעולם התורה.
הסעיף הבעייתי של מספר מינימום של תלמידים במוסד הנדרש לקבלת הכרה לצורך הענקת פטור, שבעקבות הורדת גיל הפטור ל-24 היה חשש שמוסדות בפריפריה בהם יש מעט תלמידים בכוללים לא ניתן יהיה לקבל הכרה - טופל.
בתקנות שאושרו היום הורד מספר התלמידים הנדרש לצורך הכרה ל-5 תלמידים, בעוד בעבר המספר היה 10 תלמידים. מה שייקל על מוסדות כמו כוללים קטנים.
בנוסף, בהשתדלות חברי הכנסת התווסף סעיף מיוחד שמוריד את ההגבלות על מספר התלמידים במוסדות בפריפריה, שם יאושר כל מוסד בלי תנאים על מספר התלמידים.
וכך נכתב: על אף האמור בתקנת משנה (א) רשאי השר לקבוע רשות מקומית המדורגת באשכולות 1 עד 3 במדד הפריפריאליות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בה לא תחול הוראות תקנת משנה (א) ותוכר בו ישיבה אף אם אינה עומדת בהוראות התקנה האמורה; השר יודיע על קביעתו כאמור לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.
סעיפים נוספים בתקנות משפרים את עניין היציאה לחו"ל שיהיה ניתן לצאת לחצי שנה במקום חודש אחד המקובל כיום.
צילום: עצרת על גזירת הגיוס של סאטמר בארה"ב
כזכור, באסיפת הרבנים במונסי עלה נושא זה, על ההגבלה במספר התלמידים על השולחן, כחלק מהדיון האם ישנה גזירה אמיתית נוכח החוק החדש. נוכח השינויים, גם לדעת נציגי 'הפלג הירושלמי' שנכחו במקום, נראה שבעיה זו נפתרה.
להלן תמלול מתורגם מהנאמר בכינוס:
"אני מדגיש, שבחוק הקודם גם היו התקנות על אותו רעיון פחות או יותר, זה על אותו דרך, רק שעכשיו רוצים לעשות יותר חומרות, אבל בעיקרון בחוק הקודם גם היה תקנות, אלא מה, על פי חוקיהם כיון שהחוק הישן התבטל, בטל היסוד בטל הבנין, התקנות כאילו הוקפאו, הם היו אחוזים בחוק וכשאין חוק אין את התקנות".
האדמו"ר מסאטמאר: מה היה החוק הישן?
אליהו בוימרינד: החוק הישן זה חוק טל.
האדמו"ר מסאטמאר: אבל מה הם התקנות של החוק הישן?
א"ב: יש תקנות שונות, אבל זה לא רלוונטי היות וזה התבטל.
האדמו"ר מסאטמאר: מה הם היו?
א"ב: בכל הדברים, למשל במספר המזערי.
האדמו"ר מסאטמאר: יש שינוי?
א"ב: כן, שינוי גדול.
האדמו"ר מסאטמאר: מה החילוק בין הישנים והחדשים?
א"ב: אה, כבר נגיע לזה.
אמרתי שאתן 2 דוגמאות. דוגמה אחת זה המספר המזערי... מספר מזערי יש בזה 2 חלקים. א) שכולל או ישיבה צריך שיהיה מינימום כמות של תלמידים כדי שזה ייקרא ישיבה. למה צריכים שזה ייקרא ישיבה? כי כשזה נקרא ישיבה אז יכולים התלמידים לקבל דיחוי.
האדמו"ר מסאטמאר: כמה היה עד עכשיו?
א"ב: בעצם במספר המזערי פחות או יותר אין חילוק, יש חילוקים קטנים.
אחד הרבנים: מה נקרא הדבר הזה?
א"ב: 'מספר מזערי' זה נקרא מינימום של תלמידים שישיבה צריכה שיהיו כדי שזה ייקרא ישיבה...
בתקנות הישנות זה גם אותו דבר, בחלק הזה אין חילוק גדול.
האדמו"ר מסאטמאר: הישנים זה גם היה ככה?
א"ב: כן, כן. רק מה החילוק? החילוק הוא כזה, החילוק התחיל בחוק הזה, שכאן יש את הכללים הללו.
אני נכנס ממש במאמר המוסגר, שיש הרבה דברים שלא מרגישים, יש שינוי ולא מרגישים את התוצאה של השינוי עד לזמן מאוחר יותר כשנעשה השינוי, ואני אתן דוגמא.
פעם, אני מתכוון בחוק הקודם, היו צריכים דיחוי עד גיל 30, וזה היה תלוי כמה ילדים יש. אבל בכולל נורמלי היו 10-12 גילאים חלוקים של אברכים, בכל השנים לא היתה בכלל בעיה, לא היה נושא, לא היה קושי לעמוד במספר המזערי, זה אף פעם לא היה נושא. מה קרה עכשיו? עכשיו כבר נהיה בחוק, כבר נהיה שינוי, שמגיל 24 מקבלים כבר פטור, יוצא אם כך שהכולל... [קוטע באמצע הדברים, ומשלימו עמרם טייטלבוים]
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות