כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024

נחשף: דאעש פיספס שליטה על נשק גרעיני

חסדי שמיים גדולים ואם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר - זה מה שניתן לומר כשקוראים את הדיווח בוושינגטון פוסט על נשק גרעיני שכבר היה תחת ידי אנשי דאעש

אילוסטרציה. צילום :עבד ראחים חאטיב, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום :עבד ראחים חאטיב, פלאש 90



לוחמי דאעש של המדינה האסלאמית פספסו הזדמנות להשתמש בנשק גרעיני. ביום בו כבשה המדינה המוסלמית את העיר מוסול העיראקית ב -2014, נפל לידיה אחד ממחסני הנשק הגדולים ביותר שנפלו אי פעם לקבוצת טרור.

בסיסים צבאיים מצויידים ברובים, פצצות, רקטות ואפילו טנקים. אבל הנשק המפחיד ביותר במוסול באותו יום, לא שימש אף פעם את המחבלים, רק עכשיו מתברר מה קרה לנשק הזה.

הוושינגטון פוסט מדווח שבמחסן בקמפוס של המכללה במוסול שעליו השתלטו לוחמי דאעש, היו שתי מקומות מסתור של קובלט -60, מתכת ממנה ניתן לייצר פצצה מלוכלכת. למרבה המזל דאע"ש לא ידעו זאת או לא הבינו בנשק הזה.

פצצת קובלט היא פצצה גרעינית רגילה (U 238) הנמצאת בתוך מעטפת קובלט, וזאת במטרה לפזר את היסוד הרדיואקטיבי למרחקים גדולים.

על פי הדיווח, סוכנויות המודיעין המערביות היו מודעות לקובלט ובמשך שלוש שנים היו עסוקים בחיפוש אחר סימנים לכך שלוחמי דאעש ינסו להשתמש בו. חששות אלה התעצמו בסוף שנת 2014, כאשר לוחמים של המדינה האיסלאמית התפארו בהשגת חומר רדיואקטיבי.

הממשל בוושינגטון לא לקח סיכון, וגייס מומחים בתחום הגרעין שערכו חישובים על עוצמת הקובלט ואת היקף הנזק שהוא יכול לעשות. הפרטים נשמרו תחת הסיכוי שייתכן כי הכובשים של מוסול אינם מודעים לחלוטין למה שיש להם בידים.

לשמחת כוחות הקואליציה ומפקדים בכירים עיראקיים, שהיו מודעים לאיום הפוטנציאלי, ונלחמו עם לוחמי דאעש, במטרה להגיע לחומר המסוכן, לפני שאנשי דאעש יבינו מה יש להם בידים, הכל בשליטה. בחסדי שמים לפני כמה חודשים נכנסו כוחות עיראקיים לבניין הקמפוס, ומיד פנו לתוך חדר האחסון שבו נשמרו מכונות הקובלט.

הקובלט עדיין היה שם, בדיוק כפי שהיה כאשר המדינה האסלאמית השתלטה את הקמפוס בשנת 2014, ונראה כי בקובלט מעולם לא נגע איש דאעש.

"הם לא כל כך חכמים", אמר בכיר במשרד הבריאות העיראקי. מדוע המדינה האסלאמית לא ניצלה את הנשק הגרעיני עדיין לא ברור. סוכנים אמריקנים ומומחים גרעיניים משערים כי יתכן והמחבלים נתקלו בבעיה מעשית: כיצד לפרק את החיפוי העבה של מכונות הקובלט, מבלי לחשוף את עצמם לפרץ של קרינה קטלנית.

על פי הדיווח, הסכנה לא חלפה לחלוטין, כשעשרות לוחמים של המדינה האיסלאמית עדיין מסתובבים בעיר. הסוכנים בארה"ב דרשו שלא לפרסם את המיקום המדוייק של הקובלט ופרטים על המיקום הנוכחי של הקובלט.

עוד מדווח הוושינגטון פוסט, כי הדאגות של הסוכנים האמריקאיים הם בהרבה מעבר למוסול, מאחר וחומרים דומים קיימים במאות ערים ברחבי העולם, חלקן באזורי סכסוך.
דאעש נשק גרעיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}