כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ט"ז ניסן • מן, המן והנפת העומר • אירועי היום

היום הסתיימה ירידת המן והונף העומר בבית המקדש • המן נתלה על עץ גבוה חמישים אמה אך צאצאי רוחו דווקא קמו היום לתחייה ב'סופות בנגב' • זה מה שקרה היום

ט"ז ניסן • מן, המן והנפת העומר • אירועי היום

ב' קצ"ה: נולד לוי בן יעקב אבינו ולאה אמנו ע"ה. נפטר בו ביום בשנת ב' של"ב

ב' תפ"ח : היום, לאחר ארבעים שנה שאכלו בני-ישראל את ה'מן', הוא נגמר מכליהם. לאחר שהקריבו את קורבן העומר, השתמשו בני-ישראל בתבואת הארץ כדי להכין מצות, בפעם הראשונה מאז יציאת מצרים.

בזמן שבית המקדש היה קיים – היה זה יום הנפת העומר. התבואה החדשה הותרה מיד באכילה, ואילו בזמן הזה התבואה החדשה אסורה בארץ עד סוף ט"ז בניסן ובחו"ל עד סוף י"ז בניסן.

ב' תתקכ"ב: הוקעו שני בני שאול וחמשת נכדיו.

ג' ת"ה: בלילה ההוא נדדה שנת המלך אחשוורוש. מרדכי היהודי הורכב על הסוס. המן בן המדתא האגגי נתלה היום. בספרים נאמר, כי ראוי להוסיף היום בסעודה דבר מה לזכר סעודת אסתר.

ה' תס"ח: נפטר באדריאנופול הרב שמואל יהודה פרימו ז"ל מחכמי טורקיה, רב, מקובל ודרשן. תחילה הושפע משבתי צבי (משיח שקר) והיה מראשוני מאמיניו. לאחר ששבתי צבי התאסלם, נוכח רבי שמואל כי טעה וחזר בתשובה שלמה. רבני קושטא קיבלו את תשובתו וסייעו בידו לחזור למעמדו כרב ובהמשך לאב"ד.

ה' תט"ז: נעקד על קידוש ה', הג"מ רבי אפרים (ב"ר יוסף) יאברובער הי"ד מחלם בעל 'בכושרות' אב"ד ווערשנא.

ה' תקמ"ג: נפטר הג"מ רבי נהוראי ג'רמון זצ"ל ראב"ד גרבא בעל 'יתר הבז'.

ה' תקע"ב: נפטר הג"מ שלמה וזאן זצ"ל ראב"ד סוסא טוניס.

ה' תקע"ה: נפטר הג"מ רבי מאיר (ב"ר צבי הירש) קריסניפולר זצ"ל מברודי בעל 'יד המאיר'.

ה' תרמ"א: פרצו הפרעות הידועות בשם "סופות בנגב", זהו הכינוי שהעניקו סופרים עבריים לפרעות שפרצו בפסח, בקהילות היהודיות בדרום רוסיה, באוקראינה ובאזורים אחרים ברוסיה, הדימוי נבע מכך שהפרעות (סופות) החלו בחלקה הדרומי של רוסיה (דרום=נגב).
הפרעות פרצו לאחר רצח הצאר אלכסנדר השני. התקשורת ופקידי הממשל, כרוזים רבים הופצו והסיתו את האוכלוסייה כנגד היהודים ורמזו על כך שידם של היהודים היתה ברצח הצאר, בנוסף טענו הכרוזים אלו על השתלטות היהודים על עמדות המפתח ועוד אימרות אנטשמיות.ידועות הממשלה הרוסית עודדה את הפרעות בסיסמה "הכו ביהודים והצלתם את רוסיה". הפרעות נמשכו מספר חודשים ובמהלכם נרצחו מאות יהודים והושמד רכוש רב בלמעלה מ-100 קהילות יהודיות . בעקבות הפרעות, הוקמה תנועת חיבת ציון 'ביל"ו' (ב'ית י'עקב ל'כו ו'נלכה) ששמה לה למטרה להגשים את רעיון השיבה לארץ האבות כיעד מרכזי שבאמצעותו ניתן יהיה לפתור את בעיות הקיום היהודי.

ה' תר"ס: נפטר הג"מ רבי משה חדאד בורתא זצ"ל ר"י המקובלים טריפולי.

ה' תר"פ: מתפללים מוסלמים בירושלים קוראים זעקות "טבחו ביהודים" אל עבר הרובע היהודי לאחר שיצאו מתפילותיהם לחגיגות 'נבי מוסא', ובכך החלו מהומות שנמשכו ארבעה ימים.

ה' תש"ג: נעקד על קידוש ה' הג"מ רבי אריה צבי פרומר הי"ד (ב"ר חנוך הענדל) בעל 'ארץ צבי' מקוז'גלוב ור"מ ישיבת חכמי לובלין.

ה' תשל"ט: נפטר הג"מ רבי יוסף חדיף זצ"ל ראב"ד לוב.

ה' תשכ"ו: נפטר הג"מ רבי נתן אורדמן זצ"ל ראש ישיבת עץ חיים לונדון.

ה' תש"ס: נפטר הג"מ רבי שמחה זיסל זיו מרדכי ברוידא זצ"ל (חזקיהו אברהם) ר"י כנסת ישראל חברון בעל 'ושם דרך' ועוד.

ה' תשס"ב: בעקבות הפיגוע במלון פארק בנתניה בליל הסדר, צה"ל פותח במבצע רחב היקף שקיבל את הכינוי 'חומת מגן'. מטרתו העיקרית של המבצע הייתה לפגוע ב"תשתיות הטרור" הפלסטיני ולעצור את גל הפיגועים שהתעצם. אך בפועל צה"ל הרס גם את רוב התשתית הארגונית של הרשות הפלסטינית ביו"ש.

ה' תשס"ה: נפטר הנשיא השביעי של מדינת ישראל מר עזר ויצמן.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}