כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

"אני לא פרוש" • כששר החינוך מתחבק עם סגנו • ראיון חג גלוי לב

ח"כ מנחם אליעזר מוזס, מדבר בראיון עם שרי רוט על הכול: השינוי של סער, מאיר פרוש, 'יהדות התורה', תוקף את ש"ס, ומצהיר: "הנוער הנושר זו בעיית הבעיות שלנו"

"אני לא פרוש"  • כששר החינוך מתחבק עם סגנו • ראיון חג גלוי לב



כשהעניק לי ח"כ מנחם אליעזר מוזס את הראיון הראשון שלו במושב החורף שחלף, הוא היה ח"כ בלבד, שכיהן כיו"ר תנועת 'יהדות התורה'.

הרוטציה עם ח"כ לשעבר מאיר פרוש נראתה אז בגדר חלום. איש לא האמין שהיא תבוצע. בטח לא עסקו אז בחלוקת השלל. ובכל זאת, ניסיתי לגלגל עם מוזס את האפשרות לפיה יירש את תפקיד הסגן במשרד החינוך. הוא נראה היה משועשע מעצם השאלה, הרהר קמעא בדבר, ולא נראה כמתלהב יתר על המידה.

אבל הוא גם לא פסל על הסף. יש לי כישורים להסתדר עם כל אחד, גם עם סער אני מסוגל להסתדר, הבטיח לי אז. קשה היה להאמין שזה אכן יקרה. גדעון סער של אותם ימים היה אחד האנשים היותר שנואים בציבור החרדי. כמעט כמו טומי לפיד.

ימים חלפו, ומוזס החל להתאהב ברעיון לפיו יעביר את מקום מושבו אל רחוב שבטי ישראל, אל בניין משרד החינוך. לא בקלות הוענק לו התפקיד, מו"מ מפרך מול חסידות בעלזא הפריד בינו לבין הכסא המיוחל, אבל הוא צלח את הכול.

מאז נכנס לתפקידו, לא חדל מלהפתיע. אט-אט החלה להתבהר התמונה: סער קפץ על עגלת ההזדמנות והחליט לרתום אותה לצרכיו. לא עוד אויב הציבור החרדי, מעתה יהפוך לחביבם של גדולי ישראל, לאיש שדואג מול בג"ץ ולמי שמבשר שוב ושוב על תקציבים העושים דרכם ממשרדו, היישר אל מוסדות החינוך החרדי. אל שמחות האדמו"רים ובתי גדולי ישראל הוא יגיע חמוש בכיפה שחורה, יקצור ברכות ואיחולים ויספר עד כמה הוא אוהב את התורה. ואת לומדיה, כמובן.

מה קרה לאיש? - שואלים רבים את עצמם. אבל אפילו התקשורת החילונית, זו שאמורה לכעוס מאוד, סולחת לצפונבון התל-אביבי, שרק רוצה להיות שר חינוך של כ-ו-ל-ם. ובכלל, איך אפשר לכעוס כשהוא בסך הכול התאהב בסגן שלו, יצור חביב, חייכן ובלתי מזיק?




'הנסיך' מול 'מסילת ישרים'

היום, כשהוא יושב בבניין של משרד החינוך, קשה מאוד להגיע אל חדרו של מוזס. הבידוק הביטחוני מעיק, השומרים עדיין אינם מכירים את שמות הדובר והעובדים החדשים בלשכה. אבל, כשנכנסים פנימה, קשה שלא להישאב אל האווירה הלבבית הנושבת בין הכתלים.

רגע לאחר שאמרתי כי אנו רוצים צילום גם עם שר החינוך, כבר זינק הסגן אל הלשכה הסמוכה, כדי להציג את הבקשה. חשבתם שנענה בשלילה? אז זהו, שאצל מוזס אין דבר כזה. סער הסכים, ועוד איך. משסיימנו את השיחה, עברנו כולנו אל לשכתו של שר החינוך, להמשך צילומים.

ספרתי לסער כמה שבחים הוא קצר בראיון עם סגנו. הוא חייך לרגע, אחר-כך ניגש אל ארון הספרים ושלף ספר ובו עצות נבונות, 'הנסיך' של ניקולו מקיאוולי. הוא אחז בספר, קורא באוזנינו קטעים אחדים, כשמוזס שב ומזכיר לו שתובנות אמיתיות יותר יוכל למצוא ב'מסילת ישרים' שלנו.

כמה יפה לראות הרמוניה שכזו בין שר לסגן, שניהם מגיעים מעולמות שונים לגמרי, דעותיהם רחוקות זו מזו כמרחק שמים וארץ. ובכל זאת, כשרק רוצים, אפשר לעבוד יחד ולהגיע להישגים.



"ברחוב שלי אנחנו סובלים מ-6-7 נערים נושרים"

• הרב מוזס, הראיון הזה נערך כשאתה בתפקיד סגן שר החינוך, ואני נזכרת בראיון שערכנו איתך בפתח המושב הקודם. היית אז ח"כ מן השורה, משרד החינוך היה מאויש על-ידי אנשים אחרים, לשר החינוך היה שם רע מאוד בציבור החרדי, כמעט כמו לטומי לפיד בשעתו. ואני זוכרת שאל מול המצלמה שלנו שאלתי אותך: 'אולי תלך על התפקיד שעומד להתפנות אם וכאשר'. היססת שנייה, ואז אמרת: 'כן, יש מצב, אשקול את זה'. שאלתי אותך: 'אתה מודע למה שקורה? למה שחושבים על משרד החינוך?' חשבת עוד קצת, וענית: 'אני חושב שאוכל להסתדר'. לומר את האמת, לא האמנתי אז. אבל עכשיו, כשאני יושבת פה, בערב חג הפסח, אני חייבת להודות שההצלחה היא מעבר למה שחשבתי.
אני רוצה לשמוע כמה מילים לסיכום התקופה בה אתה במשרד, מילים על ההצלחה שהיא בניגוד לכל מה שחשבו וציפו.

"אמנם כן. אני לא חששתי מהתפקיד הזה בגלל שתי סיבות: א. אני מכיר את המשרד הזה לאורכו ולרוחבו, כפי שאמר השר כשהציג אותי בפני כל מנהלי המחוזות, מנהלי האגפים, שיהיה כאן אדם שמושרש במשרד ונהירים לו כל השבילים כאן. הוא אמר: 'אני חייל ממושמע, ואני מצפה שכולם יהיו חיילים ממושמעים'. אני רואה שבאמת הצלחתי בכך שאנשים שומעים למה שאני אומר ומבקש. הספקתי להכיר גם את האנשים החדשים, גם את טיבם של כל האנשים, ועוד סוגיות רבות שבתקופה בה אני הייתי במשרד החינוך, לפני כ-18 שנה, זה לא היה.

"כשנכנסתי למשרד, באתי עם השאלה 'מה נשתנה'? ונשתנה הרבה מאוד. אם אקח את נושא השילוב, עצם זה שאפשר כבר בגיל מאוד מוקדם לשלב ילדים שסובלים מכל מיני קשיים להשתלב בכיתות, אם אקח את הנושא של חצר פעילה, כישורי שפה - כל הפרויקטים שבתקופה ההיא לא ידעו עליהם, שזה יהיה במערכת התקצוב של המדינה, וייהנו מזה גם מוסדות שלנו? היום אני משתדל שאנשים יהיו מודעים לכך שזה קיים, ואין לזה שום סכנה של ליבה, כי מדובר בגיל צעיר. וכשמטפלים בגיל מוקדם, אפשר לשלב במוסדות רגילים בהמשך. אני עורך סיורים ובודק מה קורה, כשמה שחשוב הוא שהילדים הללו לא יהפכו עם השנים לנוער הנושר שלנו.

"נוער נושר זו בעיית הבעיות שלנו. פעם היו מטאטאים את זה מתחת לשטיח, היום זה כבר ברור. ברחוב שלי לבד אנחנו סובלים מ-6-7 נערים נושרים שהגיעו לדברים שה' ירחם. שלא לדבר על מה שקורה בבתים עצמם. וכל זה אפשר לאבחן בגיל מוקדם, וברוך ה' אני עוסק בזה הרבה".

"היו דברים שהרתיחו את השר"

• הייתי רוצה את המתכון. איך לקחת שר חינוך שהיה נראה כי הוא ממש שונא את הציבור החרדי, והפכת אותו לאחד שמגיע לרב אדלשטיין ואומר לו: 'אני אוהב את התורה'? הוא זכה שבחים מהרב עובדיה, לפני כשבוע, שבחים שלא שמענו אותם על הרבה פוליטיקאים. איך עושים את זה?

"המתכון לזה נקרא בית-סמך-דלת, ראשי תיבות: בס"ד. אבל לא אני עשיתי את זה. הייתה כאן הפרשה האומללה של עמנואל, שאין ספק שהעלתה את הרף של ההסתה נגד הציבור החרדי בצורה מזוויעה. לפני כן הייתה פרשיית ברזילי, כשבאו ואמרו שהחרדים הללו מקדשים את המתים לפני החיים, עם כל הבלוף שבדבר, כי עם כל הטילים לאחרונה אין מיגון. ספרתי 70 מאמרי הסתה בתקשורת נגד החרדים, כל האווירה הייתה מורעלת.

"כמובן שגם נעשו דברים שאולי לא היה צריך לעשות. היו דברים שהרתיחו את השר בצורה נוראה. ברגע שהלכו וירו בו בחץ ממש אישית, הוא גם כמתגונן וגם אחרי פסק עמנואל, כשבית המשפט אמר את דברו, והוא גם עם הגישה של הציבור הכללי במדינה שבית המשפט העליון הוא ואין בלתו. אנחנו לא אמונים על זה ואנחנו יודעים שמפי עליון, אבל כל הדברים הללו הביאו למצב שלא היה סימפטי לא לנו ולא לשר, שהוא כשר החינוך היה צריך לעמוד ולומר את דברו, כפי שמחנכים במערכת הכללית, שהבג"ץ זה משהו עילאי".

סער בחתונת ויזצילום: סער בחתונת ויז
סער בחתונת ויז


"יש לו משיכה לבוא לשמחות חסידיות"

"ממילא אני לא אומר שהוא אשם. הוא בא מבית מאוד שורשי, מצד אמא שלו ומצד אבא שלו, כנראה שיש לו משיכה לדברים הללו. יש לו משיכה לבוא לשמחות חסידיות, לאירועים, לבקר רבנים.

"עוד לפני שבאתי לפה נודע לי שהוא מבקר אצל רבי דוד אבוחצירה בנהריה ואצל הרנטגן בדרום, ברגע שיהודי הולך למקומות כאלו, ואני מכיר פוליטיקאים שלא דורכים במקומות האלו, הבנתי שיש לנו פה בן אדם עם אמונה שורשית. מהרגע הראשון שהתחברתי איתו ראיתי שיש פרטנר לעבוד איתו.

"אמנם הוא איש חזק, אבל אני אומר, שעם אנשים חזקים אפשר לעשות דברים חזקים. אני לא יודע איזה שר חינוך היה בא ואומר: 'תשמע, הרב מוזס, הטענה שלך ושל מוישה אבוטבול בבית שמש שיש אפליה של ילדים בגני ילדים שלא מקבלים הנחה, ומדובר ב-800 שקל לילד - צודקת'.

"הייתי בשבוע שעבר בבית שמש והורים חיבקו אותי. 'הרב מוזס, אתה לא יודע מה עשית לנו'. לחלקם יש שני ילדים, וחסכו 1,600 שקל.

"סער היה צריך לגרד מתקציב משרדו 15 מיליון שקל, שרובם לחרדים. רק שר חזק יכול לעשות דברים כאלו. הוא אמר: 'אני לא רוצה להבדיל בין ילד לילד, בין דם לדם. אם יש שכונות שמקבלות, אין סיבה ששכונות אחרות לא יקבלו'. הוא הולך בגישה בריאה, ויש לו את האומץ".

"מאז עמנואל הייתה התדרדרות ביחסים ביניהם"

• אני בכל זאת מנסה לשים את היד על המתכון. הרב מוזס, עם יד על הלב, אילו היית אתה סגן שר חינוך בתקופת עמנואל, היית מקים אוהל מחאה?

(פורץ בצחוק): לומר לך את האמת? אני לא יכול להתחרות ברעיונות של ידיד בן ידיד, הרב פרוש. שאלתי אותו אז 'מי נתן לך את הרעיון הזה?' לא עלה בדעתי לעשות את זה, אני גם לא בנוי לעשות דברים כאלו. זו הייתה באמת הפתעה".

• תשובה דיפלומטית. אז אתה בכל זאת לא משחרר את המתכון...

"אני לא פרוש. סוג המחאה הזה, אל תשכחי שמגיע לו על המפגן האדיר הזה הרבה".

• את זה בדיוק סער לא אהב.

"זה לא היה נגד סער, אלא נגד הבג"צ. רק שנגד הבג"צ אף אחד לא מעיז לדבר, אז יותר קל לדבר נגד פוליטיקאי ולהפוך אותו לגורם".

• אבל הוא פנה אז בבקשה אישית לחסל את המאהל הזה, הוא ראה בזה פגיעה אישית.

"כן, בהחלט, אחרי שראה ש'ידיעות אחרונות' יצא בכותרת ראשית! והיו מאמרי מערכת על זה שצריך לפטר את הסגן שר על זה שהולך נגד הבג"ץ, אז ברור כשמש שזה מאוד חרה לו ופגע בו. מאז הייתה התדרדרות ביחסים ביניהם כפי ששמעתי מידידי ר' מאיר".



"אני מחכה לשיתוף פעולה מכולם"

• טוב, אז אתה לא משחרר את המתכון. תפריט קטן מתוך המתכון הזה אני יודעת ממה שאמרת לי בשעתו, באחת השיחות בינינו, שאין לך שום בעיה עם זה שפוליטיקאים אחרים יעזרו לך. אם זה סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ואם זה השר מש"ס משולם נהרי. מי שיכול לעזור, בבקשה. זה נדיר לשמוע מפוליטיקאים, שלא רוצים שייקחו להם את הקרדיט ויעזרו להם.

"אני עד עכשיו אומר, שמי שבא לכאן ועוזר ברוך הבא. אני אשמח שישיג משהו. הייתי במשרד הזה הרבה שנים, והיו נוהגים כך במשך שנים. אדרבה, אני מחכה לשיתוף פעולה מכולם. הנה כעת אני זקוק בדחיפות לעזרה ממשרד הבריאות. פורסם שרק פעם ב-5 שנים צריך להביא רשימות למשרד הבריאות, אבל בינתיים צריך לחדש רישיונות כל שנה, וזה עולה כסף.

"אני מצפה שיסדרו את זה, ואשמח מאד לראות כותרת ראשית שסגן שר הבריאות סדר את הנושא הזה שיקבלו רישיון רק כל 5 שנים, ומוסדות לא יצטרכו לחדש את הרישיון כל שנה. כאשר הברז לא היה מדויק במקום מול האסלה, אז המוסד לא יקבל תקציב. סובלים מזה מוסדות, ועד כה תקועים 2.5 מיליון ₪ ממוסדות מעוכבי משרד הבריאות. אני מאוד אשמח אם זה יסודר ואחרים יקבלו את הקרדיט הזה".

• אתה פונה אליו פה, באמצעתנו, או שכבר פנית אליו פניה ישירה לסגן השר ליצמן?

"אמרתי למנהלי המוסדות שהגיעו אלי שזה לא נושא שלי, אני לא מתערב, והפניתי אותם לליצמן".

"לא השכלנו להיות מאוחדים"

• בוא נעבור ברשותך לסיעת 'יהדות התורה'. הרב מוזס, איך אתה רואה את הסיעה הזו, שנתיים לממשלה? היא משחקת עסקים כרגיל ואחדות? האם זה באמת נכון?

"בזמנים שקטים הכול שקט".

• כן, בזמנים שקטים כולם שקטים. אבל מה בזמנים לא שקטים?

"נראה אחרי הבחירות, מי יקבל מה, מי יקבל את הקניידלעך ומי מקבל את המרור"...

• זה מתקרב?

"מיום שחרב בית המקדש ניתנה נבואה לשוטים ולתינוקות. איפה את מקטלגת אותי?"

• לא פה ולא פה, אבל היה נשמע מדבריך שאנחנו מתקרבים לקניידלעך".

"לא, זה קניידלעך לעיתונאים...".

• ברור, כלומר למי שקורא אותם... האם מישהו ב'יהדות התורה' מריח בחירות?

"לא, לא חושב".

• גם לא בנושא הדיור, בו הממשלה נתנה סטירה מצלצלת לסיעות החרדיות ביום האחרון של מושב החורף?

"זה קרה כי לא השכלנו להיות מאוחדים. לא אנחנו, ב'יהדות התורה'. אנחנו היינו מאוחדים. הסיעה החליטה שלא להצביע אמון בממשלה באותו יום, וגם אנחנו סגני השרים נמנענו מלהביע אמון בממשלה. ובנושא הדיור הצבענו נגד הממשלה. אילו היינו ש"ס ויהדות התורה 15 מנדטים הולכים באמת לשם שמים ולא למי שיקבל את הקרדיט, היה הכול שונה. וזה מה שהיה בדיון בוועדת הפנים. זאב אלקין רצה למשוך את ההסעה שלו פרט למוזס, שהחוק של ועקנין ואטיאס יעבור, ושלי לא. בסוף הסיר את שניהם. אבל המשמעות היא שרצו להביא למצב שרק מי שמקרית שמונה ודימונה יקבל. אומר זאת יותר בוטה: כאילו כל הקרדיט מגיע לסיעת ש"ס, ומי שיהנה יהיה מי שילך לאזורים הללו. לעומת זה, מי שילך לאחיסמך, קרית גת או אפילו לעפולה לא יקבל כלום".



"האוצר עושה קומבינות על חשבוננו"

• לדעתך הם דאגו למצביעים שלהם, ולא שפחדו מהאוצר ומהסכומים הגבוהים שכרוכים בחוק שלך?

"בוודאי. הבטיחו לנו תמלוגי גז של מיליארדים. אז ממשלה ש-14 מיליארד שקל הרוויחה ממקרקעין, במה מדובר כאן? כמה שיעלה עוד לא מתקרב למה שמוציאים מאיתנו".

• אז אתה כועס על האוצר או על ש"ס?

"אני כועס שהאוצר מביע את דעתו ומוציא כותרות, ואחר-כך בא אלי שר השיכון אטיאס ואומר לי תראה את המספרים. ניסיתי להסביר לו כמה האוצר עושה עלינו, ביקשתי שיעשה חשבון, אבל לא הצלחתי לשכנע. האוצר עושה קומבינות על חשבוננו".

• ניסית לדבר על זה עם יו"ר תנועת ש"ס, עם אלי ישי?

"כן, ניסיתי לדבר, והרב איכלר נפגש איתו וסיפר לי שהוא הבטיח שאין בעיה, נלך ביחד. מצד שני, ברגע האחרון, הם נסוגו.

"אני יכול לחדש לך עוד דבר: על החוק שלי, חוק מוזס, אלי ישי הצביע בעד, אריאל אטיאס היה באולם ולא הצביע. כשהיו"ר שאל לאיזה ועדה זה יעבור, הוא לא רצה לענות כאילו זה לא קיים. ומי חתום על החוק? מוזס, גפני ומקלב. אז מה הוא חשב, שגפני ייתן לזה לעבור בשקט? זה דבר עקרוני! איפה האחדות?! אבל זה לא מאוחר. אפשר לגשת לראש הממשלה, לומר לו כל ה-15 מנדטים שמאוד חשובה לנו השלמות של הממשלה, אבל אנחנו לא יכולים לחיות עם מצוקת הדיור".

"אם לא נשכיל לקחת יחצ"נים ועורכי דין - אנחנו בבעיה"

• הרב מוזס, איזה ציון היית מעניק לממשלה הנוכחית?

"מאיזו בחינה?"

• מכל הבחינות, משוקלל. היחס לחרדים, דיור...

"היחס לחרדים? את זה אני לא מלביש על הממשלה, זה נובע מהתקשורת, וכל עוד אנחנו לא נשכיל לקחת יחצ"נים ועורכי דין - אנחנו בבעיה. אנחנו צריכים לשנות את דעת הקהל. הם כולם יושבים על הבוקר וקוראים עיתונים. בראיונות שעושים איתם, חלקם אומרים שקוראים את העיתונים עם הפיג'מה על הבוקר, אחרים אחרי האפטר שייב. וכשהם קוראים על החרדים, הנצלנים המוצצים את לשד דמה של מדינת ישראל - זה נכנס לראש".

• ציון לשר החינוך, 10?

"אני מכיר את שר החינוך והעבודה שלו במשרד, והייתי נותן לו גם 20. וכל-כך למה? ברוך ה' הקמנו ועדה לבדיקת נהלי תקצוב לישיבות. הביקורת והפיקוח שייכים לאוצר ולחשב הכללי. בישיבה השתתפו גם נציגי איגוד הישיבות. לשר הזה יש פלוס גדול, שהוא מאוד קשוב וממוקד, וגם מבין טוב את החומר. אני מקווה שבקרוב נצא בכאלו נהלים, שלא נביא למצב שצריך לרמות את משרדי החינוך והאוצר.

"הרי מה קורה היום? עמותה חדשה לא מקבלת תקציב, בשל גזירות דה-הרטוך. אז אם יצא מכרז של 3000 דירות בלוד, והתעשייה הכבדה שלנו זה הכוללים והמוסדות, אז מה? לא נתקיים? מי יקים מוסדות חדשים? שולחים אותנו הרי למקומות כמו נצרת או לוד, שבהם אחוזים גבוהים של ערבים, ומה יהיה במשך שנתיים, עד שיקבלו תקציב? לא יתנו פרנסה ופתיחת מוסדות? לא יקבלו תקציבים ממשרד החינוך? אומרים שיש לזה השלכות רוחביות, כי ככה קבעה הממשלה בתרפ"ט. אבל כשרואים במה מדובר, המדובר הוא על עמותות שיכולות לפשוט רגל. אבל מה כולל יכול לפשוט רגל?

"אני רואה שברוך ה' השר הולך אתנו לאורך כל הדרך, וזה יביא דווקא למניעת כל התופעות של המאכערים ושנוכל להיות 'והייתם נקיים'. ואני נותן לו עוד 20 על מה שסיפרתי לך על בית שמש, עוד 20 על הדבר הנפלא מה שלא עשה עד עכשיו, שהחליט שאפשר להחזיר רטרואקטיבית כספים על תשס"ט. עוד 20 על אלו שנפגעו מאבטחת הכנסה ונפלטו והוחזר להם הכול, ועוד 20... ועוד 40 על כל פניה שפניתי אליו נתן לי תשובה מנומקת, התייחס בכבוד בכל עת ובכל שעה, אפילו ב-12 בלילה. יש לנו טלפון פתוח אפילו ב-12:42, טלפון שקיבלתי בשבוע שעבר. אנחנו בקשר מאוד הדוק".



"יש לו רק חסרון אחד, שהוא צעיר"

• אתה רואה אותו ראש ממשלה בעתיד? הוא עשוי מחומר של ראשי ממשלה?

"אוהה, ועוד איך. אני חושב שיש לו רק חסרון אחד - שהוא צעיר, אבל הוא יכול לתקן את זה..."

• אגב, גם הוא קם בבוקר, קורא עיתונים ובודק מה תגיד דעת הקהל?

"אני רואה שכן, כי לא פעם אני באמצע תפילה מקבל ממנו אס.אם.אס על מה שהוא קרא בעיתונות החרדית..."

• אז יכול להיות ש'מעריב' ו'ידיעות' ממליצים לו לתקן את היחסים עם הציבור החרדי? כי זה מה שהוא עושה, ולא יתכן שהתקשורת אוהבת את זה...

"את זה, תשאלי אותו... הוא כשר חינוך של כל ילדי ישראל לא יכול להתעלם מציבור כה גדול, שכיום מהווה למעלה מ-20 אחוזים ממשרד החינוך. אל תשכחי שהתשובה שלו לבג"ץ על הישיבות הקטנות, חברים שלי בסיעה, אמרו שזה מתאים לנציג חרדי. לכתוב בכזו אחוות לב".

• כלומר, בגלל ההגינות שלו הוא מתעלם מהתקשורת החילונית?

"כן, בגלל ההגינות שלו, ובגלל שהוא אומר שהוא שר חינוך של כולם".

• הביקורות של הפקחים במוסדות התורה לא פסקו. מה עושים עם זה? למרות הביקור של השר בישיבת פוניבז', הנושא לא הסתדר. ניסית לדבר עם הנציג שלנו באוצר, יצחק כהן?

"דיברתי איתו, עם הרב יצחק כהן, יהודי נהדר, אני ממש אוהב אותו. אדם ענייני, לא מתנשא, יש לו את כל היסודות האמיתיים של יהודי, עסקן ציבור לשם שמים. דיברתי איתו ואחרי פסח תהיה כאן ישיבה גם עם החשב הכללי, גם איציק, הרב יצחק כהן, וגם נציגי שני המשרדים, ושנינו יחד ננסה".

"סער בדעה שהביקורות בישיבות זה לא רציני"

• נראה לך שזה אפשרי? כי נראה שהשר שלו יותר קשוח, לא קשוב לו כמו השר שלך...

"אני לא בטוח שהשר שלו מעודכן בכל פרט. תשאלי אותו. השר שלי בדעה שכל נושא הביקורת הוא כל-כך לא רציני. כשנסענו לפוניבז' אמר לי שזה לא רציני לעשות ביקורת במוסד כה רציני. נכנסים, רואים 800 אברכים, אין מקום לזוז, בעזרת נשים עוד 200 איש, כולל של 1,000 איש, ואתה רואה את זה בעיניים. אז צריך לבוא ולבדוק? גם המנכ"ל אומר שצריך לעבור למדגמים. אבל האוצר צריך להסכים לכך. הם אפילו לא מתודרכים על שעות תפילה, על זה שלא שולחים נשים. אבל זה כשל של משרד האוצר".

• הרב מוזס, מסר לחג...

"קודם שיהיה חג כשר ושמח, ושזמן חירותנו יביא אותנו לחרות עולם. אני חושב שחג הפסח הכי מתחבר לחינוך. והגדת לבנך, וכנגד 4 בנים דיברה תורה... לא להתעלם גם ממי שאינו יודע לשאול, שצריך את הגישה הנשית לילדים, והגישה של האמא שלא מסתכלת על כל פרט ופרט, אלא דואגת שקודם כל יהיה לילד טוב".

• אבל מפתיע, שלא קישרת את פסח לדיור...

"אין כמו פסח לדיור, כי הרי הגמרא אומרת שאפילו מי שאין לו ל-4 כוסות נותנים לו. תארו לעצמכם באיזה מצב אנחנו, שרואים את הפקלאות במקומות החלוקה בהם מחלקים מזון, אבל במקום לשבת בדירה כדרך מלכות, יושבים בחניון שנסגר או על גג שעומד לפול מכל רוח שאינה מצויה. דירת עראי שייך לסוכות, לא לפסח שזהו זמן חירותנו, בסלון ברווחה, ולא במינוס 1, 2, 3, 4 מתחת לאדמה. דיור, דיור, דיור ושוב דיור".




תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}