כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

'יתד' נגד הראיונות עם ה'גדולים' • הסיפור המלא

'משפחה ו'בקהילה' ערכו שורת פרויקטים תורניים לחג • חשבתם ש'יתד' יתרגש? טעיתם • 'יתד' נבר בעיתונים, ומצא 2 פרויקטים, המהווים עילה למלחמה

שער עיתון משפחה לחג הפסח. צילום: בחדרי חרדים
שער עיתון משפחה לחג הפסח. צילום: בחדרי חרדים



הפופולאריות הגואה של השבועונים במגזר החרדי היא לצנינים בעיני חלק מבעלי היומונים המפלגתיים, ההולכים ומאבדים את ההגמוניה בעיתונות החרדית, ומנהלים מלחמת מאסף נגד עיתוני הכרומו שכבשו את לבבות הקוראים - אך ללא הצלחה.

מידי חג מוצא עיתון 'יתד נאמן', שהציב עצמו בחוד החנית של המלחמה נגד השבועונים הבלתי מפלגתיים, כתבה שאינה מוצאת חן בעיני עורכיו, ואלה מנצלים אותה כדי לנגח את השבועון וכותביו.

בחג הסוכות האחרון ספגו 'משפחה' ו'בקהילה' את עיקר הריקושטים. מוספי הנושא של החג ב'משפחה' התמקדו אז במצב התעסוקה של הציבור החרדי, במעין כתב אישום של החברה החרדית נגד מדינת ישראל, העושה הכל כדי להקשות על אותם אלו שמבקשים למצוא פרנסה, על פי מצוות רבותיהם. 'בקהילה' יצא למעין יוזמת 'צו פיוס' והפגיש אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות עם כתבי העיתון - ו'יתד' החל לזעוק חמס כנגד מוסף התעסוקה וכנגד אירוח אישים חילוניים מעל גבי עיתון חרדי.

ב'משפחה' הפיקו לקחים, ועל פי הוראת הוועדה הרוחנית של העיתון, בראשות הגר"מ כהן, החליטו להתמקד בגליון פסח בנושאים תורניים. להבדיל משנים קודמות, בהן רואיינו קברניטי המדינה, החליטו בעיתון שלא להעניק בגליון חג החירות דריסת רגל לאנשים שאינם שומרי תורה ומצוות, בניגוד לחלק מהיומונים שכן עשו זאת.

הזעם: ראיון ומוסף מיוחד

וכך, כתבת השער של המגזין התמקדה בבית דינו של הגר"נ קרליץ, באישיותו, ובשיחת חג עמו. כתבת מגזין נרחבת תיעדה את אנשי העיתון שהתלוו אל הגרב"ד פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז', אל מקום יציאת 'אונית הגדוילים' מנמל אודסה, במהלך מלחמת-העולם השנייה. גם בנו של האדמו"ר מסדיגורא העניק ראיון חג לעיתון, זאת לצד שורה של אבות ובנים ידועים מהתחום התורני שסיפוריהם מתפרסמים במוסף-חג מיוחד.

מי שמכיר את הפוליטיקה הליטאית, אינו נזקק להסברים כדי לדעת ששורת הראיונות הזו, מהווה סדין אדום בפני החונטה השולטת בעיתון יתד נאמן. כל מי שעוקב אחרי העיתון, המתיימר לייצג את הציבור הליטאי, יודע כי שורת האישים שבחרה להעניק ראיונות ל'משפחה', מוחרמת כמעט לחלוטין בעיתון, מסיבות פוליטיות.

וכך, הזעם שפקד את עורכי 'יתד נאמן' למראה עיתון החג של 'משפחה', קשה לתיאור. "זה ממש לגזול את החנית מיד המצרי", אומר ל'בחדרי חרדים' גורם הקשור לעיתון 'יתד נאמן'.

אלא שלצאת נגד גדולי ישראל, מתקשים גם בעיתון 'יתד נאמן'. אז מה עושים? בעיתון נברו היטב, ואחרי מאמץ 'גילו' את המוסף החגיגי - 'בן שלושים לכח'.

המוסף, שמציג 30 צעירים מובילים, מכל תחומי החיים - ניהול מוסדות, עסקנות ציבורית ועסקים, ביניהם עסקנים העובדים בשירות 'דגל התורה' - הוא, לדעת אנשי 'יתד נאמן', עילה למתקפה כנגד 'משפחה'.

גם מקבילו, עיתון 'בקהילה' שהפציע בסידרת מוספים העוסקים כולם, כמתבקש מהפקת הלקחים, בנושאים יהודיים נטו, זכה בסופה של בדיקת חמץ מדוקדקת לעקב אכילס משלו: הראיון שערך עם המגה סטאר החדש – הרב ניר בן ארצי, היה החותם כנגד המתקפה, והוועדה הרוחנית החליטה כי חץ אחד במתקפה החצי שנתית על העיתונים הלא מפלגתיים, יישלח כלפי הכתבה עם הרב בן ארצי, והשני כנגד מוסף הצעירים.

"מתנצלים ש'הגדולים' בוחרים בנו"

לפי מידע שהגיע לידי אתר 'בחדרי חרדים', כבר בעיתון ערב החג, ייצא 'יתד נאמן' למתקפה חריפה כנגד עיתון 'משפחה'. גולת הכותרת תהיה אמנם המוסף ' בן שלושים לכוח', אך מי שיתאמץ לקרוא היטב בין השורות יוכל למצוא ביקורת נגד גדולי ישראל שהעניקו ראיונות לעיתון.

ניסינו לקבל את תגובת עיתון 'יתד נאמן', אך העלנו חרס בידינו. יהודה יברוב, מזכיר הוועדה הרוחנית, ניתק את הטלפון, ויחיאל סבר, הכתב לענייני 'גדוילים', השיב כי אינו מגיב לאתרי אינטרנט חרדיים. מה יש לדבר, הגרסה המזועזעת, מהדורת הטלפון.

אחד מעורכי עיתון 'משפחה' הגיב ל'בחדרי חרדים': "אנחנו מתנצלים בפני העיתון המפלגתי 'יתד נאמן' שגדולי ישראל של הציבור התורני בוחרים לדבר באמצעותנו עם הציבור. לא ניכנע ללחצים ונמשיך לייצג את כל גדולי התורה, ולא ניתן את ידינו לביזוי תלמידי חכמים בשום צורה. אנחנו מבינים שחלק מהעיתונות המפלגתית סובלת מבריחה המונית של קוראים, ובטוחים אנו שעם קצת יותר מאמץ הם יצליחו למנוע את המפולת, מבלי לנהל מאבקים מסחריים ומפלגתיים באצטלה של קדושה".

אחד מחברי מערכת 'בקהילה' אומר לנו: ""בקהילה" המשמש במה לכלל הציבור החרדי על פלגיו וחוגיו השונים, רואה לנכון להציג לקוראיו את מגוון ההתרחשויות והתופעות במגזר, בלא להביע עמדה אישית. ולא נותר לנו אלא להצטער על כך שיש המתעטפים בכתרה של תורה לצורך ניגוח על רקע תחרות מסחרית"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 85 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}