כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

יוזמה אמריקאית: העלאת המס לעשירים

נשיא ארה"ב הכריז על תוכנית ארוכת טווח לצמצום הגירעון הלאומי, שתכלול גם קיצוץ חד בתקציבי הביטחון והבריאות • הרפובליקנים מנגד הציבו תוכנית חלופית

יוזמה אמריקאית: העלאת המס לעשירים

הכלכלה האמריקאית אולי נחלצת אט אט מהמשבר הענק שפקד אותה בשנים האחרונות, אך הגירעון המסחרי הענק ובעקבותיו החוב הממשלתי האמריקאי תפחו למימדים עצומים, בפרט לאחר מסע החילוץ שערך הממשל לחברות ולבנקים שכשלו במשבר.

אמש (ד) יצא הנשיא אובמה בתוכנית כלכלית חדשה, כאשר המטרה המרכזית בה – בלימת הגידול של הגירעון, ובהמשך אף צמצומו, אובמה הציג יעד שאפתני למדי של צמצום הגירעון ב-4 טריליון דולר במשך 12 שנה.

ספק אם אובמה – שהודיע לאחרונה על כוונתו להתמודד לקדנציה שניה – יזכר בעוד 12 שנה כאיש שהציל את הכלכלה האמריקאית, אך אין ספק שהצעד חיוני ומתבקש למדי.

במרכז תוכניתו של הנשיא כמה חלקים, ראשית מתכוון אובמה לצמצם את ההוצאות הממשלתיות באופן משמעותי, תוך קיצוץ חד בתקציבי הביטחון, בנוסף מתכנן הנשיא הפחתות בעלויות הביטוח הרפואי.
הסעיף המרכזי והמעורר מחלוקת מכולם – העלאת שיעור המס לאנשים 'עשירים', כאשר בהגדרה עשירים כלולים אלו המשתכרים מעל רבע מיליון דולר לשנה.

אלא שאליה וקוץ בה, לאחר התחזקותם של הרפובליקנים בבחירות אמצע הקדנציה לסנאט ולקונגרס, זקוק אובמה להסכמתם לצורך העברת תוכנית מקיפה שכזו, וקשה להניח שהם יראו בעין יפה את הכבדת שיעורי המס.

ג'ון ביינר יו"ר בית הנבחרים מטעם הרפובליקנים כבר הבהיר עם פרסום התוכנית כי סעיף זה של העלאת המס אינו הגיוני, וכי אי אפשר להטיל מס על אותם אלו מהם אנו מצפים שישובו וישקיעו את כספם בכלכלה האמריקאית ובפיתוח מקומות עבודה נוספים.

יתכן ויש מן הצדק בדבריו של ביינר, אך ראוי לזכור כי במידה ולא ימצא פיתרון ממשי ומיידי לאיזון הגירעון התקציבי האמריקאי ולהקטנתו – יתכן משבר גלובלי גדול בהרבה מזה שחוותה ארה"ב בשנים האחרונות, כזה שיכול להוביל לקריסה כזו או אחרת של המשק והמטבע האמריקאים.

אכן, הרפובליקנים הגישו תוכנית חילופית, הכוללת קיצוצים נרחבים בתקציבים המופנים לאנרגיה ירוקה, בתקציבי החינוך והתחבורה הציבורית וצמצום חד בהשקעה בתשתיות, אך ספק אם העם האמריקאי יתמוך בתוכנית כזאת הנתפסת בעיניו ככזו שפוגעת בשכבות החלשות בעיקר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}