כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

בן 14 לרבנות? • שריפי לבג"ץ: "שהרבנות תבדוק הבחינה"

רזיאל שריפי, בן 14, ניגש לבחינות הנערכות על ידי הרבנות • הגר"ש עמאר פסל את הבחינה • בג"ץ ידון בעתירה שנועדה לכפות את אישור הבחינה • הגר"ש: "זה יפגע ברבנות"

עו"ד ניסן שריפי ובנו. צילום: יעקב נחומי
עו"ד ניסן שריפי ובנו. צילום: יעקב נחומי



משה רזיאל שריפי, הילד בן ה-14 שעבר את הבחינות לרבנות של הרבנות הראשית, עתר לפני כמספר חודשים לבית המשפט העליון בירושלים בדרישה שיורה לגר"ש עמאר, מועצת הרבנות הראשית ומחלקת בחינות ההסמכה לרבנות, לבדוק את מחברת הבחינה שלו במסגרת בחינות ההסמכה של הרבנות בהלכות שבת.

ראשית הפרשה היא באישור חריג שקיבל הגאון בן ה-14 להבחן בבחינות ההסמכה של הרבנות הראשית, לאחר שקיבל המלצות ואף סמיכה לפסוק בהלכות – שבת מגדולי הרבנים בארץ ובעולם.

הרב עמאר (שככל הנראה לא היה מודע לאישור שהונפק על ידי לשכת הרב הראשי האשכנזי, הרב יונה מצגר) הופתע לגלות את העלם הצעיר באולם הנבחנים, וניסה להפסיק את בחינתו של הנער המוכשר תוך כדי כתיבת התשובות, לעיני כל הנוכחים באולם.

לאחר ששוכנה שלא להפסיק את הבחינה, הורה הגר"ש שלא לבדוק את חוברת הבחינה של הבחור הצעיר.

בטרם הגשת העתירה, פנו הוריו של הנער שוב ושוב אל לשכתו של הרב עמאר בבקשה לשקול עמדתו שנית ולקבוע עימם מועד לישיבה בענין זה, ואולם הורי הנער לא זכו לכל מענה על פניותיהם אלה.

את העתירה ערך והגיש ד"ר ניסן – שריפי, שתקף את התנהלות הגר"ש בפרשה זו. "הרב פעל ללא מתן זכות טיעון לעלם ולהוריו ותוך התעלמות מופגנת מכל פניותיהם אליו".

בעתירה הובאו פרטיהם של גדולי ישראל, ביניהם הרב עובדיה יוסף, הרב מרדכי אליהו והחפץ חיים שהוסמכו בגיל צעיר מאוד לרבנות ולהוראה, ובעתירה אף מובאים פרטיו של צעיר בן 17, שבשל היותו בנו של אחד הבוחנים הבכירים ברבנות הראשית, הצליח לקבל אישור ולהבחן בבחינות ההסמכה.

"אכן, יתכן, כי פתרון זה שניתן לבנו של הבוחן הבכיר אצל המשיבים הוא פתרון מידתי וראוי בנסיבות הענין, וחבל כי העותר לא זכה מידי המשיבים לפרץ של נקיטה כלפיו במידתיות ובסבירות כשם שזכה לכך בנו של הבוחן הבכיר (ואיננו באים כאן חלילה, להטיל דופי בעצם כישוריו של בן זה להבחן ולהצליח בגיל כה צעיר לצלוח את משוכת מבחני ההסמכה)".

בסיום העתירה, ציינו עוה"ד ד"ר שריפי, אבידן וגרודזנסקי, בטרם חתימתם עליה, כי: "נעלמו מהם מושכלות יסוד במורשת ישראל, וזאת מלבד התעלמותם מהנורמות הבסיסיות השרירות ותקפות במדינה מתוקנת".



הרב עמאר: "זאת פגיעה במוסד הרבנות"

בימים האחרונים הגיבו לעתירה כלל המשיבים ובראשם הרב עמאר, באמצעות סגן פרקליט המדינה, עו"ד אבינועם סגל-אלעד, וציינו, בין השאר, כי אומנם "העותר הינו נער ברוך - כישרונות, אשר הקדיש מזמנו וממרצו ללימוד התורה".

אולם נטען בתגובה זו כי: "הסמכתם של קטינים - תהא חוכמתם ובקיאותם אשר תהא - יש בה כדי לפגוע במוסד הרבנות ובמעמדם של רבנים המוסמכים על ידי הרבנות הראשית לישראל".

היום (ג') הגיב ב"כ העותר, ד"ר ניסן שריפי, וציין כי המשיבים, לרבות הרב עמאר, מתעמרים בעותר, והינם חסרי תום לב, ואף תקף ישירות את התנהלותו של הרב הראשי לישראל, "המסתתר מאחורי פקיד הכפוף לו, ומטיל עליו את מלוא הנטל לעמוד בפני עתירה זו".

ד"ר שריפי מפנה את בית המשפט לכך, כי: "המשיבים מסתירים בתגובתם כי מי שביקש למנוע מהעותר להבחן הוא הרב עמאר עצמו ולא הרב רפאל מזרחי, מנהל מחלקת הבחינות והסמכה ברבנות הראשית לישראל".

כאמור, מחר בשעה 9:00 יתקיים הדיון בעתירה בפני הרכב של שלושה שופטים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}