כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

עיר השמש העולה • עוד 3,000 דונם לבית-שמש

בדרך לעיר החמישית בגודלה - העיר בית-שמש מתרחבת בעוד 3000 דונם • הקרקעות מיועדות לתעשיה, אך אל דאגה, צפוי גם אישור ל-25000 יחידות דיור נוספות

עיר השמש העולה • עוד 3,000 דונם לבית-שמש



יום ראשון האחרון היה יום חגה של העיר בית שמש. במעמד מכובד אותו כיבד בנוכחותו שר הפנים, אלי ישי, נחגגה החלטתו האחרונה של השר לחתום על צו הרחבת גבולות בית שמש, צו המכליל בתוכה שלושה אזורי תעשיה פעילים על כל המשמעות הכלכלית של הצעד.

על ההישג הזה עובד ראש העיר, משה אבוטבול, כבר כשנתיים ימים, מאז נבחר לתפקידו וקצר את השלטון מידיו של דני ועקנין, ראש העיר הקודם והכמעט-מיתולוגי של בית שמש.

בשנתיים האחרונות פעל אבוטבול נמרצות מול משרדי הממשלה הרלוונטיים, לטובת הצורך הקריטי בהוספת שטחי תעשייה לעיר.

ועדה מקצועית לחקירת גבולות בית שמש שמונתה על ידי שר הפנים הקודם, ישבה על מדוכה זו במשך למעלה משנה ובחנה לעומק את הטענות.

בסיום עבודתה הגישה הוועדה לשר הפנים את המלצותיה להרחבת גבולות בית שמש וסיפוח 3 אזורי תעשיה הממוקמים בסמיכות לבית שמש, מצומת שמשון בואכה בית שמש, א.ת. הר טוב א', הר טוב ב' ונוחם, המונים בסה"כ כ-3000 דונם.

השבוע זכה לברך על המוגמר.

העיר צומחת? גם התעשייה!

מאחורי הצעד עומד הכרח אמיתי, אליו היה קשוב שר הפנים: מדובר בעיר שהיא בעלת שיעור הצמיחה הגבוה בארץ, ואשר במהלך 15 השנים האחרונות הכפילה את עצמה ארבעה פעמים.

מספר התושבים גדל אף הוא בהתאם וכיום בית שמש חצתה את המספר 90 אלף נפש, ובתקופה הקרובה בית שמש "תשבור" את "מחסום ה-100" ותיחשב בין הערים הגדולות שבהם למעלה מ-100.000 תושבים כ"י.

בעוד עשור העיר תכפיל את עצמה שוב, ויתגוררו בה מעל 200.000 תושבים ובשנים הבאות תגיע בעז"ה ל-300.000 תושבים ובכך תהיה בין חמש הערים הגדולות בארץ.

אולם בעוד ששטחי המגורים בבית-שמש גדלו בעשרות אלפי דונם, שטחי התעשייה נותרו כפי שהיו לפני עשרות שנים, ולא התווסף לה אפילו מטר אחד לתעשייה, בכך נחסמה בית שמש מלהגיע ליציבות ואיזון כלכלי עצמאי.

מי שהסביר זאת היה יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בית-שמש, משה מונטג, "העיר בית-שמש", אמר, "ביקשה את סיפוח השטח עם גידול האוכלוסייה בשטחה. כיום בעיר אזורי-תעשייה ותיקים הפעילים מלפני שנות ה-80, אבל אין בהם כדי לאזן על היקף יחידות הדיור שייבנו.

"2,000 הדונם שסופחו", הוסיף, "מיועדים לתעשייה בלבד, חלק גדול מהם מאוכלס כבר כיום על ידי מפעלים שונים, כך שהעיר עשויה להגדיל את הכנסותיה בעשרות מיליוני שקלים בשנה".

ישי: 'סופרטאנקר' לבית-שמש

שר הפנים, אלי ישי, שהציג את הצעד ואת מטרותיו, סיפר כי בהמשך ליוזמת ראש הממשלה הקרויה "תוכנית הסופרטאנקר", נכללות 25 אלף יחידות דיור בעיר.

הוא בישר להנהלת העירייה, כי החליט למנות ועדה מיוחדת לשם כך. הוועדה שתפעל ליד הוועדה המחוזית לתכנון ובניה, תפשט את הליכי התכנון ותקצר את ההליכים.

במקום 5-7 שנים, יהיה ניתן בתוך שנה עד שנתיים לסיים את כל הליכי האישור לכל 25.000 יחידות הדיור בבית-שמש.

גם ישי הסביר כי "בית-שמש הינה עיר מתפתחת ועומדת להיות בין הערים הגדולות בארץ, נשמת אפה הכלכלית של כל עיר היא שטחי התעשייה והתעסוקה, לבית שמש יש כבר כיום מצוקה חמורה בתחום ובוודאי על רקע הבנייה המסיבית של השכונות החדשות ברמת בית-שמש".

ישי הוסיף, כי "בחנתי לעומק את המלצות הוועדה, לא אימצתי אותן כלאחר יד, ישבתי גם עם אנשי מטה-יהודה, והגעתי למסקנה כי סיפוח אזורי התעשייה לבית-שמש הינו צעד הכרחי ומתבקש ביותר".



לצעד האחרון יש כמובן גם התנגדויות.

אחד המתנגדים הוא משה דדון, ראש המועצה האזורית מטה-יהודה, שאמר השבוע בכלי התקשורת: "אנו מתנגדים באופן נחרץ לסיפוח אזור התעשייה נוחם לשטחה של בית שמש".

לדעתו, "המלצות ועדת הגבולות נבעה מחוסר הכרה וידיעה ובמשרד הפנים מודעים לכך. לבית-שמש סופחו לא מכבר עשרות אלפי דונמים ממטה יהודה, וכעת בונים במקום את בית-שמש רבתי, רק שכחו לעשות דבר אחד - אזורי תעסוקה - ולכן עכשיו רוצים לספח את זה מאתנו", הוסיף.

"הרעיון של העברת שטחי תעסוקה לבית-שמש, משמעו להעניק הטבות לרשות אחת ולפגוע באחרת. ניאבק בכל הכלים העומדים לרשותנו, לרבות הכלים המשפטיים. זו אמנם המלצת ועדה, אך למיטב הבנתי גם במשרד הפנים וגם במחוז ירושלים, מודעים למורכבות הסיפוח, ומבינים שמדובר בהחלטה תמוהה, בלשון המעטה", דברי דדון.

ראש העיר, אבוטבול, קרא מצידו לכל המתנגדים "לשבת לשולחן" ולנסות לפתור את הבעיות בדרכי נועם.

יחד עם זה, הוא לא נראה כמי שמתרגש יתר על המידה מהקולות הללו. "זהו יום בשורה לבית-שמש, זכינו להביא לעיר מתנה לרגל שנת השישים להיווסדה, מדובר בתיקון עוול היסטורי שנמשך שנים רבות, וכמאמר הסלוגן המוביל 'שישים וזו רק ההתחלה' אני בטוח שאת היום ההיסטורי הזה יזכרו גם בחגיגות ה-120 לבית שמש".

אבוטבול הוסיף כי "משמעות הסיפוח, היא תשלומי ארנונה בסך של למעלה מ-10 מיליון ₪ בשנה. שאיפתי היא להביא את קופת העירייה לאיזון תקציבי בכוחות עצמה שתביא ליציבות כלכלית, ללא תלות בחסדי הממשלה ומענקי האיזון התלויים בחסדיהם של השרים הממונים".






























תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}