כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מיוחד לברכת האילנות: סגולות ומתכונים

אילו סגולות יש לשקדיה, מה מיוחד בעץ הדובדבן, כיצד עץ הזית תורם לבריאותנו ומה התועלת באכילת אפרסקים? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי על תרומת העצים לבריאות האדם - וגם מתכונים מיוחדים

מיוחד לברכת האילנות: סגולות ומתכונים
אהרון שטיינגולד



החודש אנו מברכים את ברכת האילנות. הדבר גרם לי לכתוב החודש על האילנות מבחינת בריאותו של אדם. אי-אפשר להפריז להפריז במשמעותם בחיינו מיומו הראשון של אדם עלי אדמות. יש אין-ספור מינים של אילנות – ולכל אחד מקום מכובד בחיי האדם. בואו נדבר היום על כמה עצים מבין העצים שפורחים החודש, שאולי יזדמן לנו לראות כאשר נלך להגיד את ברכת האילנות.



שקדיה

שקדים זהו מזון בו אנשים משתמשים מזה שנים רבות מאד. ידוע, למשל, שבמצרים העתיקה היו מוסיפים שקדים למאכלים של פרעונים. הערך התזונתי של שקדים הוא גבוה מאד: הם מכילים ויטמיני 2B ו-E, וכן , Mg, Ca, Fe, K, P, Zn. בזכות זה השקדים חיוניים לפעילות הקוגניטיבית של המוח ולמצב רוח טוב. בקליפה הדקה שעל גבי השקדים יש 20 סוגים שונים של ביופלבנואידים. ייתכן שזה מסביר את התוצאות, אליהם הגיעו חוקרים בריטיים: הם מצאו שלקליפת השקדים יש פעילות אנטי-חיידקית ואנטי-ויראלית.

ויטמין E, המכונה גם "ויטמין הפוריות" נמצא בכמויות אדירות בשקדים: 24 מג' בכל 100 גר' שקדים! בימינו, כשבעיות פוריות הופכות נפוצות יותר ויותר מיום ליום זה יכול לעניין רבים.
במחקר שנערך בבריטניה נמצא, ששומנים הנמצאים בשקדים מעודדים את צמיחתם של "החיידקים הטובים" במעיים ותורמים לעיכול. לאחונה פורסם מחקר, לפיו שקדים מאזנים את רמות הסוכר בדם. ואם לא די בכך, שקדים גם מאזנים את רמת הכולסטרול. יש גם עמים שמאמינים ששקדים מביאים מזל, עשירות ואהבה. לכן הם שמים אותו על השולחנות בחתונות, בתקווה שהזוג הצעיר יתברך בכל זה.

מתכון עם שקדים - שקדים בציפוי שוקולד
רכיבים:
ל-200 גר' שקדים
צריכים 500 גר' שוקולד מריר
ו-150 גר' צימוקים
אופן ההכנה:
להכין תבנית ולרפד אותה בנייר אפייה.
לחתוך דק את הצימוקים.
לטחון את השקדים.
להמיס את השוקולד, תוך כדי בחישה.
להוסיף צימוקים ושקדים.
לערבב מהר ומיד לשפוך את התערובת על נייר האפייה בשכבה דקה.
לקרר ולחתוך.

אגוזי מלך

גם אגוזי המלך ידועים לאנושות מזמן, כמו גם התכונות החשובות שלהם. האגוזים מורכבים בכ-80% משומנים חיוניים. בנוסף, הם מכילים המון חומרים חשובים: ויטמיני C. PP. B2, K. E, B1 ו-A; סיבים תזונתיים, מינרלים חיוניים, למשל, יוד. לכל חלקי האגוז יש המון שימושים ברפואה העממית. למשל, אגוז טחון מעורב עם דבש הינו טיפול עממי ידוע נגד שחפת. אגוזים לא בשלים משמשים לטיפול נגד תולעי מעיים.

אשמח לציין גם תכונה מעניינת וחשובה נוספת של האגוז: בשילוב עם ירקות ופירות אחרים, בין חיים בין יבשים, התכונות החיוביות שלהם לא רק שלא מתבטלות, אלא מתחזקות! אגוזים נמצאים בשימוש לטיפול במגוון רחב של בעיות בריאותיות: חולשה, רככת, מחלות קרדיו-ווסקולריות, מחלות מערכת העיכול, מחלות של הכליות, אטופיק דרמטיטיס, סכרת, הפרעות בזרימת הדם, כאבי שיניים, הפרעות בחילוף החומרים של הגוף, חוסר און גברי ותת-פעילות בלוטת התריס. בנוסף, לאגוזי המלך יש שימוש נרחב בקוסמטיקה. שמן אגוזים יעיל בטיפול לפריחות בעור, להשגת שיזוף אחיד, טיפול בקמטים וכן להזנת העור.

מקדמיה. גם אגוז זה הוא בעל סגולות רפואיות רבות מאד: הוא יעיל במחלות פרקים, מחסור בויטמינים, דלקות גרון ומיגרנות. הוא עשיר במיוחד בויטמינים מקבוצת B ובשמנים חיוניים ולכן יש לו שימוש בקוסמטיקה לריכוך והזנת העור.

דוכן רימוניםצילום: דוכן רימונים
דוכן רימונים


עץ הרימון

אולי אין פרי, שמכיל כמות כה גדולה של חומרים חשובים לגוף, כמו הרימון! יש בו המון ויטמינים: C, , A,E,P, 12B,6B, 15 חומצות אמינו והרבה מאד מינרלים חיוניים לגוף: Si, Ca, Fe, K ו-I. הרימון גם עשיר באלקולואידים פלטרין, איזו-פלטרין ומטיל-איזו-פלטרין היעילים בטיפול נגד תולעי מעיים. לרימון יש הרבה מאד שימושים רפואיים.

מיץ רימונים יעיל לניקוי הדם, מעלה את ההמוגלובין, מוריד לחץ דם גבוה, מסייע לחיזוק הגוף לאחר ניתוח וכן לטיפול בכוויות, בדלקת גרון ובאפטות של הפה. מיץ רימונים גם מגן מפני רמות גבוהות של קרינה. כעת, כשהתגלתה עליה ברמה הרדיואקטיבית בארץ בעקבות דליפה רדיואקטיבית ביפן, תיטיבו עם עצמכם, אם תשתו מיץ רימונים. שימו לב: מיץ רימונים אינו מומלץ לאנשים עם לחץ דם נמוך.

גם פירות וגם קליפת הרימון יעילים בטיפול במחלות מערכת העיכול, כמו קוליטים, אנטרו-רוליטים ודיאראה וכן מונעים התרבות חיידקים פתוגניים במעיים, כמו, למשל, חיידק השיגלה. הוא גם מוריד את רמות הסוכר בדם ולכן מהווה אחד ממיני הפירות הבודדים שמותרים לחולי סוכרת. גרעיני רימונים משמשים לטיפול בבעיות הנובעות מחוסר איזון הורמונאלי אצל נשים, למשל, בטיפול בנשים בגיל המעבר וכן נגד טיפול בסוגים מסויימים של כאבי ראש.
לרימון יש גם שימוש קוסמטי: הוא יעיל בטיפול בשיער שמן, וכן להלבנת עור מכתמי עור ונמשים.

עוגת דובדבניםצילום: עוגת דובדבנים
עוגת דובדבנים


עץ הדובדבן

הדובדבן ידוע כבעל תכונות רבות המועילות לבריאות הגוף. פירות הדובדבן מכילים חומר קומרין, בעל תכונה של מדללי דם. לכן מומלץ לאכול דובדבנים לכל מי שחשוב לו להוריד את קרישיות הדם. בניגוד לאספירין, הקומרין שבדובדבן לא גורם לדימומים בקיבה כמו גם לתופעות לוואי אחרות של מדללי דם כימיים. חלקו הרך של הפרי מכיל חומרים אנטי-חיידקיים וכן הרבה ויטמינים ומינרלים: Fe, Mg, Co. B1, B6, C ועוד.

דובדבן נמצא בשימוש לטיפול בעיות בריאותיות רבות: חוסר דם, חוסר תאבון, עצירות, בעיות פסיכיאטריות, דלקות פרקים, מחלת גאוט (שיגדון) , להוצאת ליחה, לניקוי הגוף מרעלים. הוכח מחקרית, שפירות הדובדבן מחזקים את כלי הדם, מקטינים השפעות שליליות של הסביבה על האדם, מטיבים עם הלב ושומרים על לחץ דם מפני עלייתו. גרעיני דובדבן משמשים לטיפול באבני כליות. מהגבעולים עושים שיקוי לטיפול בדיזנטריה, דימום כבד בווסת, וכן משתמשים בו כמשתן. משקה משורשים של עץ הדובדבן מטפל בכיב קיבה, ואילו אם הוא נעשה מקליפת העץ – לטיפול בכאבים ריאומתיים, מחלות נוירולוגיות ועוויתיות.

עלים צעירים משמשים לטיפול בשלשולים, קוליטיס וחוסר תנועתיות של המעיים. עלים טריים שמים על פצע לעצירת דימומים... – ורשימת השימושים רפואיים של הדובדבן עוד ארוכה. ישנו שימוש בדובדבן גם לצרכים קוסמטיים, במיוחד לבעיות של עור שמן.

שימו לב: אין לאכול דובדבן לאנשים הסובלים מסוכרת, השמנה, כיב קיבה, מחלות כרוניות בריאות, חומציות גבוהה בקיבה וכן לאנשים הנוטים לשלשולים. גרעיני דובדבן בכמות גדולה רעילים לאדם.

מתכון עממי לטיפול בכאבי גרון:
לשטוף ולשים בסיר 1 ק"ג דובדבנים.
להוסיף בקבוק יין אדום יבש
להרתיח במשך 5 דקות.
להוסיף סוכר לפי הטעם.
לקרר עד לטמפרטורת החדר ולשתות 3 כוסיות ביום עד תום התסמינים.

עץ האפרסק

אכילת אפרסקים מועילה לעיכול ומונעת תהליכי רקבון במעיים. אפרסק מכיל כמויות גדולות של K (285 מ"ג לפרי!) ומינרלים רבים אחרים: Fe, Mn, P, Cu, Zn, Mg, Se. יש בו גם הרבה ויטמינים: C, K, E, PP, ויטמינים מקבוצת B, פרו-ויטמין A, חומצות אתריות, פקטינים, חומצות שומן חיוניות ו-18 חומצות אמינו.

אכילת אפרסק חיונית במצבים של חוסר דם, צרבת, חוסר תיאבון, במחלות לב וכלי דם, מחלת גאוט, ראומטיזם, מחלות בכליות. אכילתו מיטיבה עם הגוף במצבי מתח מוגבר, אחרי מחלה או לידה, הוא מטפל בכוויות, עוזר לאנשים עם חומציות נמוכה בקיבה וכן מעודד את התחדשות תאי העור. זו גם הסיבה לכך, שאפרסק נמצא בשימוש אצל קוסמטולוגים.

אכילת 2-3 אפרסקים ביום מקטינה בחילות בזמן ההריון וכן מקטינה תופעות של רעלת הריון.
שימו לב: יש לא מעט אנשים אלרגים לאפרסקים. אסור להם לאכול אותם. כמו כן אפרסקים אסורים על חולי סוכרת ואנשים שסובלים מהשמנה.

מתכון מאפרסקים – לפתן אפרסקים.
מצרכים:
1/2 ק"ג אפרסקים
3/4 כוס סוכר חום
סוכר וניל – לפי הטעם
אופן ההכנה:
יש לשטוף את האפרסקים, לחתוך לשניים, להוציא את הגרעינים.
לשים במים רותחים לדקה.
להוציא ולהוריד את הקליפה.
לקחת סיר, לשים לתוכו 2 כוסות מים, להוסיף סוכר, לערבב היטב, להוסיף את האפרסקים.
לכסות את הסיר ולשים על האש. יש להביא את הסיר לרתיחה ומיד להוריד.
להוסיף סוכר וניל ולצנן.

מסיק זיתים. צילום: נחןמיצילום: מסיק זיתים. צילום: נחןמי
מסיק זיתים. צילום: נחןמי


עץ הזית

עדויות על שימוש בזית ובשמן זית לצרכים רפואיים נמצאו ברומא העתיקה, בביזנטיה, אצל טאופסט, היפוקרטס ופלוטארכוס. בזמנינו המודעות לגבי חשיבות שמן זית והיתרונות שלו ביחס לשמנים אחרים כבר גבוהה. שמן זית הוא אחד השמנים הנחקרים ביותר, ויעילותו הוכחה מחקרית. הנה רק כמה מהתכונות של שמן נפלא זה: הוא מוריד את הסיכון למחלות לב, מאזן את רמת הכולסטרול, מקטין את הסיכון לסרטן המעיים וכן סרטן השד אצל נשים וסרטן הפרוסטאטה אצל גברים, מונע התפשטות תאי סרטן בגוף, מקטין את הסיכון למחלות ריאומטיות, מחזק עצמות ומונע בריחת סידן, שומר על רמות לחץ דם יציבות, שומר על איכות העור ומונע את הזדקנותו, מקטין את הסיכון להיווצרות אבני מרה בכיס המרה, מגן מפני דלקת קיבה וכיב קיבה, מגביר את כוח הגברא, מחזק את הכליות ובכך עוזר לגוף להתפטר מפסולת, מיטיב עם כלי הדם במוח.

עלי הזית יעילים לטיפול בסוגים רבים של חיידקים ופטריות פתוגניות ובדלקת הכבד מסוג C. טינקטורה מעלי זית משמשת כטיפול ללחץ דם גבוה, כמשתן, כמשלשל קל וכן לשיפור הנשימה וטיפול באבנים בכיס המרה ובכליות. בשימוש חיצוני משתמים בשמן זית לטיפול בעור, בעקיצות חרקים, פצעי לחץ וכדו'. שימו לב: שימוש מופרז בזיתים/שמן זית גורם להשמנה. חפשו את השביל הזהב!

מתכון עממי לטיפול בדלקת בגרון ובנזלת:
לערבב היטב כף שמן זית מחומם במקצת עם רבע כפית אבקת שום.
התערובת מחזקת את מערכת החיסון ולכן יעילה גם כטיפול מונע נגד מחלות בתקופות של מגפות או בעונות המעבר.

עצים רבים נוספים פורחים באביב. ויתכן שדוקא עליהם נברך החודש. כל עץ – הוא פלא הבריאה. וכל עץ הוא בעל סגולות בריאותיות רבות ומגוונות. אם לא כתבנו כאן על עץ זה או אחר – הרי זה רק מפאת חוסר מקום.

כל המובא במאמר זה הינו בגדר מידע בלבד ולא בא כתחליף ליעוץ/טיפול מקצועי.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה. טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-845-01-03

קישורים:
אתר הבית
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}