כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

פולמוס סביב השטרות החדשים של המדינה: "אשכנזים וחילונים"

הממשלה אישרה הנפקה של סדרת שטרות חדשה: 20,50, 100 ו-200 שקלים • שרים תקפו: "לא הגיוני שלא נמצאה אפילו דמות אחת מקרב יהדות ספרד" ו"כל ארבעת 'גיבורי התרבות' הם אשכנזים וחילונים"

פולמוס סביב השטרות החדשים של המדינה: "אשכנזים וחילונים"

אתמול (א'), במהלך ישיבת הממשלה, אושרה החלטת של נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, בדבר הנפקה של סדרת שטרות חדשה: 20,50, 100 ו-200 שקלים.

על השטרות יופיעו תמונותיהם של רחל המשוררת (20 שקלים), שאול טשרניחובסקי (50 שקלים), לאה גולדברג (100 שקלים) ונתן אלתרמן ( 200 שקלים). סדר הדמויות על השטרות – כסדר תאריך פטירתם.

ההנפקה של השטרות תיעשה תוך שלוש שנים.

וכמו לכל דבר, גם על הצעד האחרון נמצאו דברי ביקורת. ראשון המבקרים, השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום. "בחירת הדמויות אינה סבירה ולא מייצגת את כלל העם", אמר, והוסיף כי "לא ייתכן, לא סביר ולא הגיוני שלא נמצאה אפילו דמות אחת ראויה להיות על השטרות מקרב יהדות ספרד".

הוא הציע לבחור בדמויות "שאין ויכוח על תרומתן למורשת היהודית בתחום הרוח כמו גם בתחומים אחרים, דוגמת אבן גבירול, שבזי, יהודה הלוי ועוד".

גם שר המדע, דניאל הרשקוביץ, ביקר את הצעד והתקשה להבין מדוע כל ארבעת "גיבורי התרבות" הם אשכנזים וחילונים. "התרבות העברית אינה נגמרת בטשרניחובסקי פינת גולדברג", סבור הרשקוביץ.

בהציגם את הבחירה של הדמויות הסבירו נציגי האוצר בישיבת הממשלה כי הדמויות נבחרו לאחר שוועדה ציבורית אותה מינה הנגיד הגישה את המלצותיה ובחרה באישים, שסיפור חייהם, יצירתם ופועלם "שזור בסיפור תקומתה הלאומית של מדינת ישראל".

גם הנגיד פישר נשא דברים במהלך הישיבה. הוא הודה, כי "אין חולק שיש יותר מארבעה מועמדים ומועמדות ראויים להנצחתם על גבי שטרי הכסף של המדינה", אלא שמה לעשות, ומספר השטרות מצומצם והחוק "הפקיד בידי את הסמכות והחובה להחליט בעניין. בקרב האישים אשר זכרם יונצח על גבי השטרות יש שתי נשים ושני גברים, וזאת כדי לשמור על עקרון השוויון ומתן ייצוג הולם לפועלן ולהנצחת זכרן של הנשים". הוא לא התייחס לטענה בדבר בחירה של אישים שהם "אשכנזים וחילונים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיבח כמובן את הבחירה. "המשוררים שנבחרו הם חלק מהפנתיאון המוסכם של משוררי ישראל בזמן החדש. בכל מעגל התחדשות נבחר אישים מקטגוריות שונות, ואני מניח שעוד נחזור לאישי המדינה", אמר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}