כ"א חשון התשפ"ה
22.11.2024

גיל עקביוב במסע אל ניגוני הנשמה • להאזנה

כמעט עשור מאז החל גיל עקביוב את עשייתו במוסיקה היהודית והוא מגשים חלום אלבום ראשון בסדת 'חדווה דינגונא' - ניגוני חב"ד • ויש גם מיקס משירי האלבום להאזנה

גיל עקביוב במסע אל ניגוני הנשמה • להאזנה





עקיביוב הופיע בתודעת המוסיקה החסידית לפני כמעט עשור עם 'תפילה לעני' ובמשך השנים עם תקליטו השני 'בשורה טובה', סיבוב ההופעות המוצלח עם עובדיה חממה בשיר 'אנא בכוח' והסינגל שיצא בשנה שעברה, גרסא מרגשת ל'כל נדרי'. כבר בדיסק הראשון, הקו של גיל היה ברור; כמוסיקאי בעל תשובה הוא השתמש בהשראות המוסיקליות עליהן גדל ויצר חומרים מקוריים עם מסרים ששאב מהרעיונות העמוקים של תורת חב"ד ומאמרי חסידות. אם תרצו, זיכוך ניצוצות שאבדו בעולם הנגינה.

גרעיון הרעיון נולד בתשרי תש"ס, לפני 11 שנים, כשהגיע גיל עקיביוב לראשונה למרכז חב"ד העולמי בשכונת קראון הייטס, הוא נחשף למכתב של הרבי למוסיקאי יצחק אדל [כרך ח"י באגרות הקודש בעמ' קנו.]. במכתב כותב הרבי: "...נראית במאד ההצעה לעבד מספר שירים חב"דיים באופן שיוכלו להשתמש בהם במקהלות וכו'". גיל הרגיש שדבריו הק' של הרבי מכוונים אליו, והוא קיבל את הדברים כמו שחסיד מקבל הוראה מרבו, ומבצע. "בעיני רוחי אני מדמיין את עצמי לא פעם עובר מול הרבי, ויש לי תחושה עמוקה שזה מה שהרבי היה מבקש ממני".

תהליך העבודה על אלבום הניגונים ארך 10 שנים ארוכות, "הייתי צריך זמן להתחבר להוויה החסידית, לניגונים השונים מכל מה שהכרתי, להביא את עצמי באמת ולא רק עיבודים מוסיקליים. זה, הרי, החלק הקל ביותר. ככל שעבר הזמן ידעתי שאני רוצה לעשות את זה אבל לא הייתי מוכן. כמו משהו שרוצים לומר, לצעוק לעולם, אבל לא מוצאים את המילים המדויקות".

לפני כשנה הלך לעולמו אביו אליהו עקיביוב ז"ל ובימים אלו, אחרי שנה של עבודה ממוקדת ואינטנסיבית, גיל יכול לברך על המוגמר: תקליט ניגוני חב"ד לעילוי נשמת אביו. "כיום הגעתי למקום שאני מרגיש שזה מדבר, שזה אמיתי. וזו המתנה הכי גדולה שאני יכול לתת לנשמה שלו".

בחדר העבודה שבביתו בכפר חב"ד ובאולפן הקטן בבית הוריו בפתח תקווה, נולד האלבום שנה אחר שנה. העיבודים בתקליט עשירים בשכבות של כלי נגינה אותנטיים, אותן יצר גיל בעצמו וניגן בכולם. פסנתר, גיטרות, כלי הקשה, תופים, בס. מה שהפך את האלבום הזה לעוד יותר אישי".

בתקליט שירים מגוונים: ניגון שמחה כובש לבבות, ניגון עליז לשבת ויו"ט, ניגון י"ב תמוז (המכונה "חג הגאולה" של האדמו"ר הקודם מילובאוויטש) כפי שאף פעם לא שמעתם, 'טל יעסיס' בביצוע מרטיט שיצא כסינגל לפני חודשים מספר, 'והיא שעמדה', ניגון 'ופרצת' בניחוח כפרי אותנטי ועוד. את התקליט מסיים עיבוד מרגש במיוחד של 'אנעים זמירות'.

"לתקליט הזה אין קונספט, כל הניגונים נבחרו מסיבה אחת: משיכת הלב. לא התיימרתי להביא חידושים," הוא מציין בצניעות, "אלא שמעתי את הניגונים ורציתי להביא אותם בקולי האישי, מהסיפור שלי. שמעתי 'בעלי מנגנים' מבצעים את הניגונים באופן מקורי וטהור, ורציתי לשיר ולנגן את מה שמשך אותי. מי שהשפיע עלי במיוחד היה הרה"ח שמואל בצלאל אלטהויז. הוא שר באופן כזה שהניגון 'קיים' בזכות עצמו, למרות הנוכחות הגדולה של המבצע. זה דבר מדהים שמצאתי רק בניגוני חב"ד".

רוב הניגונים באלבום מוכרים ופופולאריים לא רק בבתיהם של חסידי חב"ד, אלא גם בציבור כולו. השירה של עקיביוב מרעננת ושונה, העיבודים המוסיקליים מיוחדים וחדשניים תוך שמירה על פשטות וטהרת הניגון. כשגיל שר את הניגונים, הוא נשמע מעט אחרת מבשיריו המקוריים, ניכר ששירתו מפכה ממקור נביעה אחר בנפש. הוא שר בלי יומרה, נטול מניירות של זמר, בצניעות של חסיד שמבין את גודל המעמד. "הכוונה אינה לחדש סגנון מוזיקלי או להרשים בעיבוד מבריק, רק להביא את עצמי ולהביע את מסתרי הנפש בניגון".

השיר המועדף על גיל מתוך האלבום "ניגון י"ב תמוז.

"אולי בגלל העובדה שאמי שתחי' נולדה ב-י' שבט ורעייתי איילת שתחי' נולדה בי"ב תמוז – שני תאריכים מיוחדים לרבי הקודם של חב"ד. כך או כך אני חש קשר חזק לרבי הקודם ומרבה ללמוד את המאמרים שלו. בלימוד אותם אני חווה מתיקות מיוחדת, עילאית. הניגון הזה, בשונה מהשאר, השתנה והתפתח כמה פעמים במהלך העבודה. הוא נולד כיצירה נקייה, נגינה על פסנתר, לא הייתי אמור לשיר בו כלל ופתאום נוספו לו צלילים והשירה פשוט פרצה מתוכי...".

תודה לר' קמינקר על הבאת הדברים

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}