כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

צביעות ישראלית • מכבי ת"א לא תשחק ביום הזיכרון - ותרמוס את השבת

ישראל רעשה בימים האחרונים למשמע האפשרות שמשחקה של מכבי ת"א בגמר היורוליג יגלוש ליום הזיכרון • כעת נמצאה הפשרה על חשבון שבת קודש, שאין מי שידרוש את עלבונה • הרב יעקב גלויברמן, רב הקבוצה: "כל האוהדים הדתיים ביטלו הכרטיסים. גם אני לא אגיע לברצלונה" • כל התגובות

האוהדים הדתיים מסתייגים
האוהדים הדתיים מסתייגים



אין מילים לתאר את הבושה: בימים האחרונים רעשה וגעשה מדינת ישראל כשנודעה האפשרות שמשחק הגמר של היורוליג בכדורסל נופל על ערב יום הזיכרון. ראשי קבוצת מכבי ת"א, שהעפילה ל'פיינל פור' (-משחקי הגמר), הודיעו כי לא ישחקו בערב זה.

הפשרה נמצאה אתמול: המשחק יוקדם ובתמורה תשחק הקבוצה, לילה קודם לכן - במשחק חצי הגמר, בעיצומו של ליל שבת.

הפרשה החלה לפני מספר ימים, כאשר הקבוצה העפילה למשחקי ה'פיינל פור', שיתקיימו בעוד חודש בברצלונה שבספרד. המשחקים כוללים שני משחקי חצי גמר - ביום שישי, ומשחק גמר ביום ראשון, ערב יום הזיכרון.

טורים על גבי פרשנויות הופיעו בימים האחרונים בעיתונות, עם דעות לכאן ולכאן, ונראה היה כי זה העניין היחיד המעסיק את הציבור הישראלי. הגדיל לעשות אחד העיתונים הגדולים אתמול, שמצא את לשון החוק המקורי של יום הזיכרון, והחל להתפלפל בזמני כניסת ויציאת היום, כאילו היה זה ספר שאלות ותשובות לאחד מגדולי ישראל. מילים כמו "צאת הכוכבים" או "שקיעת החמה" הפכו לפתע רלוונטים...

אלא שאתמול, כאשר הודיעה הנהלת המפעל האירופי על הקדמת משחק הגמר במספר שעות בכדי שהוא יוכל להסתיים לפני כניסת היום, התברר חלק נוסף של הפשרה: מכבי ת"א תאלץ לשחק בחצי הגמר, במשחק המאוחר של ערב שבת, שיתחיל בשעה 10 בערב, בניגוד לשנים עברו בהן שיחקה הקבוצה את המשחק המוקדם, שמתחיל ומסתיים לפני כניסת השבת (בשעון המקומי).

לצד החגיגות של אוהדיה החילונים של הקבוצה, אוהדים דתיים רבים הביעו זעם גדול. הציבור הדתי כבר הודיע שלא יגיע למשחק ומחזיר את הכרטיסים שרכש.

גם שלוחי חב"ד שכבר התחילו להכין את סעודת השבת המסורתית עומדים נבוכים, לאחר שמתברר כי המשחק יסתיים אי-שם באמצע הלילה. "בכל שנה דאגנו להסעות להדלקת הנרות", סיפרו המארגנים. "דתיים וחילוניים היו מגיעים יחד לסעודה".

"אם מכבי תשחק בשבת לא אקנה מינוי בעונה הבאה. מכרו את הדת בשביל המדינה", אומר ברוך סנד ממודיעין, לאחד העיתונים הבוקר.

הרב יעקב גלויברמן, המכונה "רב הקבוצה", אומר ל'בחדרי חרדים': "אני לא מנהל את מכבי תל אביב, תפקידי רק לקרב יהודים ליהדות, לכן אין לי כאן שום אמירה. אני רק יכול לומר שאף אוהד דתי לא יגיע למשחקים. באחריות מלאה. כולם ביטלו. איפה שיש חילולי שבת יהודי דתי לא נמצא. גם אני ביטלתי את כרטיס הטיסה שלי. תיכננתי להגיע לשם כדי לסייע בסעודת השבת".

הפרשן הדתי: ביטלתי את הכרטיס

"הייתי אמור להגיע למשחק כשליח 'ישראל היום' וביטלתי את הכרטיס", אומר הפרשן אלי סהר. "אני מקווה מאוד שכל הדתיים לא יעשו דין לעצמם עם כל מיני פשרות. אי אפשר להיות במקום כזה של חילול שבת. אין פה שום הנחות.

"דעתי היא שמכבי ת"א הקריבה את השבת ואת האוהדים הדתיים שלה. לזכותה של הקבוצה יאמר שעד היום, למרות שמשחק חצי הגמר חל בשבת בשעון ישראל, על פי השעון המקומי, המשחק הסתיים לפני כניסת השבת. תמוה בעיני שהפעם הקבוצה לא נאבקה בעניין זה, כי יש להם אוהדים רבים, דתיים, שקנו חבילות.

"זו קבוצה פרטית, זו לא נבחרת ישראל, לכן כנראה שקשה לתבוע מהם ולבוא אליהם בטענות".

• אז למה דורשים מהם שלא לשחק ביום הזיכרון, אם היא קבוצה פרטית. אתה לא חושב שיש כאן צביעות?

"צביעות זו אכן ההגדרה המדויקת".

מנכ"ל הקבוצה, אלי דריקס, אומר בתגובה: "היורוליג קבע את המשחק שלנו לליל שבת. ניסינו להזיז את שעת המשחק ולא הצלחנו. לצערנו נשחק בשבת. אנחנו עושים את זה בצער רב ולא בשמחה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}