כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מה הם חושבים עלינו? • 80 אחוז: הדת משפיעה בישראל

נתוני הלמ"ס מצביעים: התדרדרות ביחסי דתיים-חילונים, ופערים גדולים בשאלת דת ומדינה, נישואין אזרחיים ותחבורה בשבת • המצב בירושלים: הקשה ביותר • כל הפרטים

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

לקראת חג הפסח מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לקט נתונים על הזיקה לדת ולמסורת בקרב האוכלוסייה היהודית. הנתונים מתייחסים לבני 20 ומעלה והם נבדקו בשנת 2009.

בכל הנוגע לשמירת השבת המצב מתדרדר - 64% מהאוכלוסייה היהודית מעוניינים בפתיחת מקומות בילוי בשבת, 53% סבורים גם כי יש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, למרות זאת - רק 34% מהחילונים סיפרו כי הם אכן עורכים קניות בשבת.

בכל הנוגע לקשר עם הציבור הדתי והחרדי - 58% מגדירים את היחסים בין הציבור הדתי לחילוני כ'לא טובים', כאשר בירושלים המצב הוא הגרוע ביותר: 86% מקרב החילונים תושבי ירושלים סבורים כך. 27% מהחילונים גם מרגישים שבתקופה האחרונה הפך אזור מגוריהם ל'דתי' יותר. גם כאן בקרב תושבי ירושלים החילונים חשבו כך 50%, אך גם בתל אביב סבורים כך כ-22%.

80% מהאוכלוסייה היהודית סבורים כי לדת השפעה חזקה על הנעשה במדינת ישראל, כאשר בקרב החילונים הנתון גבוה אף יותר – 84%, כש-63% מעריכים גם כי השפעת הדת התחזקה יותר בשנים האחרונות.

57% תומכים בהפרדת הדת מהמדינה, כאשר בקרב הציבור החילוני רוב מוחץ לעמדה זו – 77%, לעומת 14% בלבד מקרב הציבור החרדי. בתהליכי קביעת מדיניות סבורים 35% מהחילונים כי רצוי להתייחס לדבריהם של רבנים ואישי דת, זאת לעומת 95% בקרב הציבור החרדי ו-78% בציבור הדתי.

הנושא בעל הפער הגבוה ביותר הוא הנישואין האזרחיים, כאשר מחד גיסא סבורים 90% מהחילונים כי יש לאפשר לכל המעוניין לערוך בארץ נישואין שכאלו, לעומת 3% בלבד מקרב הציבור החרדי החושב כך, ו-20% בלבד בציבור הדתי.

פער משמעותי ניכר גם לגבי הצורך בהגברת לימודי היהדות בבתי הספר, כאשר רק 23% מהציבור החילוני סבור כי יש בכך צורך, זאת לעומת רוב מוחץ של למעלה מ-90% בציבור החרדי והדתי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}