כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מהיום: חקירה מיידית בכל הרג של פלסטיני

אימת הבג"צ נפלה על הפצ"ר, שהורה לשנות את מדיניות החקירות הנהוגה בצה"ל • מהיום: בכל מקרה של הרג פלסטיני שאינו מחבל, תיפתח מיידית חקירת מצ"ח

אילוסטרציה דובר צה"ל
אילוסטרציה דובר צה"ל

הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף אביחי מנדלבליט, הורה לשנות את מדיניות החקירות שהייתה נהוגה בצה"ל ביחס למקרי מוות של פלסטינים בשטחי יהודה ושומרון, מאש כוחות צה"ל.

לפי המדינויות החדשה תיפתח חקירה מיידית בכל מקרה כזה.

החלטת הפצ"ר הועברה היום כעדכון לבג"ץ.

על פי המדיניות שהייתה קיימת, ההחלטה אם לפתוח בחקירת משטרה צבאית חוקרת בעניין מקרי מוות של פלסטינים בשטחי יהודה ושומרון מאש כוחות צה"ל, התקבלה, ככלל, לאחר בירור עובדתי שנעשה בעיקר באמצעות תחקיר מבצעי.

אך בהתאם למדיניות החדשה, מקרים בהם נהרגו פלסטינים שאינם מעורבים בלחימה מאש כוחות צה"ל, יובילו, ככלל, לחקירת משטרה צבאית חוקרת מיידית אלא אם כן, אירעו במהלך פעילות בעלת אופי לחימתי מובהק.

השינוי הוא תוצאת עבודת מטה שניהלה הפרקליטות הצבאית במהלך החודשים האחרונים, במסגרתה התייעץ הפרקליט הצבאי הראשי עם מפקדים באוגדת יהודה ושומרון, מפקד פיקוד המרכז, אלוף אבי מזרחי, ראש המטה הכללי הקודם, רב-אלוף בדימוס גבי אשכנזי וראש המטה הכללי, רב-אלוף בני גנץ.

השינוי מתבסס על כך שהפעילות המבצעית ביו"ש מצומצמת מבעבר

במהלך עבודת המטה, התחדדה ועלתה תמונה לפיה הודות למאמצי צה"ל, שירות הביטחון הכללי ויתר כוחות הביטחון התייצבה בעת האחרונה מציאות בה הפעילות המבצעית של כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, הנושאת אופי לחימתי מובהק, הינה מצומצמת מבעבר. העימות המזוין ביהודה ושומרון נמשך, אף שעצימותו פחתה. ככל שיחולו שינויים בעצימות העימות, ניתן יהיה לשקול התאמה מחדש של המדיניות – הכול בהתאם להתפתחויות בשטח.

החלטת הפרקליט הצבאי הראשי, שהתקבלה בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה, נגזרת משינוי זה במאפייני פעילות צה"ל ובהתאם אינה חלה ביחס למקרים שאירעו ברצועת עזה, שם פעילות צה"ל הינה פעילות לחימתית באופן מובהק.

מובן, כי מפקדים ימשיכו לתחקר אירועים מבצעיים כדי להפיק לקחים ולשפר את התנהלות הכוחות ואין בשינוי המדיניות כדי להשפיע על כך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}