כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

פה אחד: המבקר יחקור 'ביביטורס'

הביקורת הועילה: הוועדה לביקורת המדינה התכנסה בשנית ואישרה למבקר המדינה לחקור נסיעות הנבחרים • "לא יעלה על הדעת שהממשלה תקבע למבקר המדינה את סדר יומו"

דו"ח נסיעות. נתניהו
דו"ח נסיעות. נתניהו



בעקבות הביקורת שהוטחה ביו"ר הוועדה לביקורת המדינה יואל חסון על כינוס ה'מחטף' של הוועדה בראשותו ביום בו הסתיים מושב החורף, הוא כינס הבוקר (ג) את הוועדה בשנית כדי לדון בצורה יסודית בפרשת 'ביבי טורס'.

בסיומו של הדיון, אישרה הוועדה פה אחד את בקשתו של מבקר המדינה, השופט מיכה לינדנשטראוס, והקנתה לו סמכויות לחקור את הנושא, כולל הסמכות לזמן עדים ולדרוש מסמכים נדרשים.

גיבוי מוחלט קיבל המבקר גם מהשופט בדימוס, קודמו בתפקיד, אליעזר גולדברג. "לא יעלה על הדעת שהממשלה או הוועדה לביקורת המדינה יקבעו למבקר המדינה את סדר היום שלו. החלטת המבקר באשר לתחומים בהם הוא עורך ביקורת היא של המבקר עצמו וכל ניסיון להכתיב לו את נושאי עבודתו עלול לפגוע בעצמאותו", אמר השופט בשיחה עם כתבים.

כאמור, ההתכנסות הקודמת של הוועדה וגיוס החברים נעשו בבהילות וברגע האחרון. בעקבות הביקורת על כך שחברים רבים לא הצליחו להשתתף בדיון, פסל היועץ המשפטי של הכנסת את ההחלטה, וחסון נאלץ לכנס שוב את הוועדה, הפעם בצורה מסודרת יותר.

מי נסע יותר?

נזכיר כי ברקע עומדים חילופי האשמות הדדיים בין 'הליכוד' ל'קדימה' בדבר מי נסע יותר ועל חשבון מי. במקביל, עומדת גם דרישתם הנחרצת של בני הזוג נתניהו לבדוק את "כולם", כלומר לפתוח את נושא נסיעותיהם של נבחרי הציבור ולבחון אותו אחד לאחד.

מי שהפתיע בנושא היה היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, שהשיב לדרישה של חברי הכנסת לפיה יבדוק המבקר את כל נסיעות השרים וחברי הכנסת בעשור האחרון.

לדברי ינון, לגבי שרים וסגני שרים, הוא מסכים לאפשר חקירה, אך לגבי נסיעותיהם של הח"כים הוא מתנגד לחקירה שכן עד כה לא היו חברי הכנסת ועדות הכנסת בכלל וועדת האתיקה בפרט תחת פיקוחו של מבקר המדינה.

"הבקשה במתכונתה הנוכחית היא לא לגיטימית. אם זה יהיה רק על שרים וסגני זרים, זה לגיטימי", אמר ינון.

באשר לנסיעותיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פירט ינון את הנתונים שבידיו.

"על פי רישומי ועדת האתיקה, מאז קבלת החלטת ועדת האתיקה ב- 2002 ועד 2005 לא הגיש ראש הממשלה, שכיהן כשר חוץ וכשר האוצר, בקשות לוועדת האתיקה למימון נסיעות בידי גורם חיצוני. אין בידי ועדת האתיקה כל תיעוד לבקשה זו.

"מאז 2005 ועד התמנותו לראש הממשלה, הוא הגיש 18 בקשות מתועדות שכולן אושרו על ידי ועדת האתיקה. ב-2007 כשנתניהו ביקש אישור לצרף את אשתו לטיסה, המימון שלה לא אושר ומאז ועד היבחרו לראש הממשלה הוא לא ביקש אישור לצרפה.

"בחלק קטן מהמקרים, ראש הממשלה ביקש אישור שאותו גורם מממן יממן גם את אשתו. ארבע הבקשות אושרו על ידי ועדת האתיקה. מאז ינואר 2007 ועד לבחירתו כראש ממשלה נסע נתניהו באישור ועדת האתיקה תשע פעמים, ובכל הנסיעות הללו הוא לא ביקש נסיעות לרעייתו בידי גורם חיצוני", כך על-פי הפירוט של היועץ המשפטי של הכנסת.



לפני דקות אחדות הגיבה יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, לראשונה, לפרשת "ביביטורס". עד כה עשו זאת חברי מפלגתה, וכעת, לאחר החלטת הועדה לביקורת המדינה היא יוצאת בהתיחסות ישירה לנושא.

"דווקא מול האימים בפניהם אנו ניצבים, אנו לא יכולים להרשות לעצמנו מצב שבו הציבור מפסיק להאמין בפוליטיקאים".

"הפוליטיקאים הם אלו שיקבעו את עתיד ילדינו ונכדינו. האמירה שכולם מושחתים לא נכונה, והגיע הזמן שהציבור ישפוט את נבחריו גם לפי השאלה הזו".

"האמירה שכולם מושחתים היא מפלטו של המושחת. לא כולם אותו דבר, יש מושחתים, ויש לא. יושרה זה לא עניין שנחמד שיהיה לפוליטיקאים - זה חלק הכרחי מתהליך התיקון שישראל צריכה לעבור".

"בתהליך התיקון הזה לא צריך לקבוע את הנורמות מחדש - זה קיים בחקיקה. מי שרוצה לקיים את החוק יודע שהוא קיים, מי שלא רוצה לקיים אותו מדבר שאולי צריך לקבוע אותם מחדש".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}