כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מאבדים סמכויות: עוד כרסום במעמד בתי הדין הרבניים

נמשך הכרסום במעמד בתי הדין הרבניים: שופט בית המשפט השלום בירושלים ביטל החלטה של בית הדין הרבני • האם בתי הדין לא יוכלו לפסוק בנושאים ממוניים?

בית הדין הרבני בירושלים. צילום: פלאש 90
בית הדין הרבני בירושלים. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90

הכרסום המתמשך במעמד בתי הדין הרבניים בישראל הולך ומתגבר. לפני תקופה יצא הגרש"מ עמאר כנגד החלטת בג"ץ שפסק כי בתי הדין אינם יכולים לפסוק בדיני ממונות אלא אך ורק בדיני אישות.

אלא שמפסק דין שניתן השבוע נראה כי גם זכות זו הולכת ומצטמצמת.

אתר 'לדעת' פרסם פסק דין של השופט דניאל טפרברג מבית משפט השלום בירושלים, לפיו פסק של בית הדין הרבני בירושלים – מבוטל.

בני זוג שהתגרשו, ניהלו את עניניהם הכספיים והאישיים בבית הדין הרבני בירושלים, בהרכב בראשו ישב הגר"מ מזוז. לאחר שבית הדין הוציא פסק שלא מצא חן בעיני האשה, טען עורך דינה כי לבית הדין אין סמכות לדון בעניינים ממוניים.

בתשובה לטענה זו, ענה בית הדין: "לאחר שמיעת טו"מ הצדדים ועיון בחומר שבתיק, ביה"ד מחליט כי הסמכות לדון ברכוש הצדדים נתונה לביה"ד. מהנימוקים שהעלתה באת כוח האיש, ובעיקר שבא כוח האישה עצמו והאישה לא העלו טענות של חוסר סמכות, אלא רק בזמן האחרון".

בשנת 2010 הגישה האישה תביעה לבית משפט השלום בירושלים, בבקשה לחלק את הדירה שברשותם וכן להורות על קבלת דמי שימוש מתקופת הגירושין ועד היום. הבעל טען מנגד כי בית הדין הרבני כבר פסק שהעניין הוא בסמכותו, ולכן על האישה לפנות לבית הדין הרבני.


השופט דניאל טפרברג פסק כי לבית הדין הרבני אין סמכות לדון בעניין, תוך שהוא נסמך על דבריו של השופט אדמונד לוי בנושא אחר.

הפסילה עליה מתבסס שופט בג"צ כי בית הדין הרבני מבוסס על כללים משפטיים שונים, הם ההלכה ופסקי דין רבניים. עוד מוסיף השופט וקובע כי בית הדין הרבני לאחר מתן הגט לא יכול ליהנות 'מסמכות נמשכת' ולכן מנעשה הגט בשנת 2003, אין עוד לבית הדין הרבני כל סמכות. לאור זאת פוסק השופט כי הבקשה נידחת והבעל יחויב בהוצאות משפט בסך 5000 שקלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}