כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

סערת 'הסירוב' • הרב ערוסי: "לא מדובר בעקירת הלכה"

הרב ד"ר רצון ערוסי, חבר מועצת הרבנות הראשית, מסרב להזדעזע מהפסקת הנפקת כתבי סירוב • "היום, כשלכל חוג וחוג יש בית דין משלו, קשה להוציא כתב סירוב"

"בתקופה שלנו יש בעיה". הגאון רבי רצון ערוסי
"בתקופה שלנו יש בעיה". הגאון רבי רצון ערוסי

המכתב שנשלח בימים האחרונים אל דייני העיר ירושלים על ידי ראש אב בתי הדין בעיר, הגר"ב שרגא בו הוא אוסר על הוצאת מכתבי סירוב לנתבעים לבית-הדין עורר סערה גדולה בעולם הדיינות ברחבי הארץ.

סערה בעולם הדיינות: הסוף למכתבי הסירוב? • כל הפרטים

אולם נראה כי להלכה בנושא ישנם צדדים לכאן ולכאן. ולא מדובר בעקירת סעיפים בהלכה, כפי שהגדירו זאת רבים.

בשיחה עם הרב ד"ר רצון ערוסי, חבר הרבנות הראשית בישראל הוא מסביר את הצדדים ההלכתיים בנושא מכתבי הסירוב.

"לפי ההלכה", פותח הרב ערוסי את דבריו בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "בי"ד שבעיר יכול לחייב את בני העיר להתדיין בפניו. אם מישהו מהצדדים מסרב לדון בעניין אז בי"ד יכול להוציא כתב סירוב שמשמעותו שניים: א. שהקהילה מנדה אותו. ב. שהתובע יכול לקבל היתר למצות את ההליכים בדרכים אחרות ולא הלכתיות (בית המשפט-י.א.)

"אלא שבתקופה שלנו יש בעיה שכל חוג וחוג מקים בי"ד פרטי דבר המקשה להוציא כתב סירוב.

"הסיבה לכך היא: לא כל מי שמסרב מסרב להתדיין בדין תורה דווקא, אלא יכול להיות שהוא מסרב להתדיין בבי"ד מסוים ורוצה להתדיין בבי"ד אחר".

הרב ערוסי מספר כי בשנים האחרונות הנהיג כי מי שמסרב לדון בבית דינו עליו להוציא כתב אישור שהוא מוכן להתדיין בבי"ד אחר יחד עם התובע ורק כאשר יש הסכם בין הצדדים אז נשללת האפשרות של כתב סירוב.

• כשאוסרים להוציא כתבי סירוב, זה עקירת ההלכה?

"כל עוד לא התברר לבי"ד שהוא מסרב להתדיין בדין תורה אלא מסרב בבי"ד הספציפי הזה ואין לבי"ד נימוק מספיק חזק לכפות על הנתבע בבי"ד הספציפי הזה אז הוא לא יכול להוציא כתב סירוב, אך אם ההפך נכון, יש אפשרות להוציא את הכתב סירוב".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}