כ"ב חשון התשפ"ה
23.11.2024

לקראת החג • פתרון חדש לעומס התחבורה למערת המכפלה

לאחר שהדרך למערת ההמכפלה בימי חול-המועד הפכה הפכה לדרך ייסורים - הגיע הפתרון המיוחל • אגד תגייס לשירות אוטובוסים ממוגני ירי המיועדים להסעות תלמידים

לקראת החג • פתרון חדש לעומס התחבורה למערת המכפלה
דב האזרחי

מדי שנה פוקדים את מערת המכפלה בחברון כחצי מיליון מבקרים ומתפללים יהודים מכל רחבי הארץ והעולם. ימי השיא הם שני ימי חול המועד הראשונים בפסח וסוכות, בהם מערת המכפלה כולה פתוחה ליהודים בלבד, כולל אולם יצחק הסגור בפניהם במשך שאר ימי השנה.

בימי-שיא אלה מגיעים למערת המכפלה עשרות אלפי מבקרים יהודים.

כך, למשל, בחול המועד סוכות האחרון, עמד מספר המבקרים על 50,000 – כך לפי הספירה הרשמית של 'משמר המערה' מטעם משטרת ישראל.

עד כה, ההגעה למערת המכפלה בימי החגים הייתה מלווה בקשיים רבים, עקב מחסור באוטובוסים ממוגנים וחוסר היכולת של אגד להעמיד אוטובוסים במספר הנדרש ובמחיר שווה לכל נפש.

בדרך – שאמורה להימשך כשעה בלבד - נאלצו הנוסעים להחליף שלושה אוטובוסים, הדוחק היה רב, הצפיפות הייתה בלתי אפשרית, וגם המחירים האמירו.

תלונות רבות על כך הגיעו למשרדי הישוב היהודי בחברון ולוועדה לפניות הציבור בכנסת. יו"ר הועדה, ח"כ אורי מקלב, כינס ישיבה מיוחדת לנושא בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים, כחלק מההכנות לחג הקרב ובא.

בישיבה תארו מארגני האירוע שיראל בלייכר ואשי הורוביץ, אחראי האירועים במערת המכפלה מטעם הישוב היהודי בחברון, את דרך הייסורים שעובר האזרח הפשוט מירושלים למערת המכפלה בחול המועד: "משפחה שנסעה עם אוטובוס 'אגד' עולה בבנייני האומה על 'מפרקית' (אוטובוס אקורדיון) עד צומת המנהרות; שם עמדה וחיכתה לאוטובוס ממוגן ירי של 'אגד'. כמובן שלכל 'מפרקית' של 100 מקומות, צריך שני אוטובוסים. אחרי המתנה ודוחק בעליה לאוטובוסים הגיעה לקרית ארבע. שם חוזר הסיפור – צריך לתפוס מקום באוטובוס למערת המכפלה. צה"ל העמיד לרשות העניין מספר מצומצם של אוטובוסים, אך לא איפשר להביא עוד אוטובוסים. אנשים נאלצו להמתין לעיתים 4-5 שעות (!). ואותו סיפור, ואף חמור יותר, בדרך חזרה. צה"ל מגביל מצד אחד את 'אגד' בירידה לחברון ומצד שני לא נותן מענה בירידה ובחזרה, מה שיוצר צוואר בקבוק בכל המעברים האלה. זה היה בערב וזה היה במשך כל היום", סיפרו.

ח"כ מקלב זימן לישיבה את כל הגורמים הנוגעים בדבר, ובתום דיון ממצה גובש פתרון שיוביל למהפך של ממש: הרעיון היצירתי היה של קב"ט מועצת יש"ע, סא"ל (מיל') שלמה ועקנין, שהציע שהאוטובוסים הממוגנים שמשמשים בכל ימות השנה להסעות תלמידים ביהודה ושומרון – ישמשו את אגד בימי העומס האלה להובלת המבקרים לחברון.

מקלב שלח מכתב דחוף לשר התחבורה ישראל כץ, וביקש לבחון את הרעיון. השר הנחה את אנשיו בהתאם, ותוך זמן קצר סוכם, על דעת כל הגורמים, על תיגבור מערך האוטובוסים עד רמה של 90 אוטובוסים ממוגנים שיובילו את הנוסעים ישירות מבנייני האומה בירושלים – למערת המכפלה, במחיר מסובסד שווה לכל נפש כיאה לאתר מורשת לאומית היסטורי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}