כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

הגר"ג לסער: "הנח לנו לחנך את ילדינו לפי דרכינו, לא נתפשר על כך"

פגישה היסטורית: שר החינוך, גדעון סער בביתו של הגר"ג אדלשטין • בהמשך הגיע השר סער אל מעונו של ראש הישיבה הגר״ש מרקוביץ שם שוחחו זמן קצר, אז גם הוענקה לשר מתנה הגדה של פסח • 'בחדרי חרדים' מגיש את התמליל המלא של השיחה • וצפו גם בוידאו

אצל הגר"ג איידלשטיין
אצל הגר"ג איידלשטיין

דיירי רחוב ראב"ד בבני ברק כבר הורגלו למראה אישים כבודים העושים את דרכם במעלה הרחוב בואכה ישיבת פונוביז'.

גם דיירי הבניין השוכן במספר 17 של הרחוב הסכינו עם בואם של אישים רמי מעלה אל ביתו של הגר"ג אדלשטיין.

ובכל זאת, בכל פעם מושך האירוע מחדש את תשומת ליבם של כולם. ממרפסות הבתים הציצו אלינו ילדונים, מנסים לקלוט מיהו הנכבד שהגיע הפעם. את המדרכה הסמוכה אל הבית מלאו נערים, עסקנים ושאר סקרנים.
ראשון המגיעים היה סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס, שנראה היה נרגש כחתן ביום חופתו. הנה הצליח לסגור את המעגל הראשון בסדרת המעגלים אותם יסגור בתקופה הקרובה והביא את 'השר שלו' אל ביתו של הרב לשיחה חשובה ביותר.

זמן קצר לאחר מכן חנה רכב השרד של שר החינוך, גדעון סער, בפתח הבניין. אל השר נלוו גם צוות יחצניו המסור, העושה בשבועות האחרונים שעות נוספות כדי למתג מחדש את הסער ולחבר אותו בחיבור, שהיה נראה עד לפני מספר חודשים כחיבור הבלתי אפשרי, אל הציבור החרדי.

השר וצוותו עלו במעלה המדרגות בואכה חדרו של הרב, שם שוחחו לא ב-4 עיניים כמתוכנן מלכתחילה, אך בשיחה שנערכה יחסית להמולה בחוץ בשקט יחסי. בין המשתתפים היה כמובן גם ראש העיר, יעקב אשר.

אך למרות השקט היחסי, מתוך השיחה המתועדת מתוך החדר עולה כי המולת הצלמים שמילאה את הבית, הגם שלא נכנסה לחדר עצמו, הפריעה לנוכחים. השר סער אף הביע התפלאות לריבוי כלי התקשורת, ותהה מתי אירוע מסוג זה יפסיק לעניין כל כך.

הגר"ג שליט"א: במאי עסקינן?

השר סער: קודם כל נודה לכבודו שכיבד אותי להיפגש איתו, ודאי זמנו ניקר, יש לי כבוד גדול ללימוד תורה, ומתוך הנקודה הזאת גם אני מכבד את מי שמקדישים את החיים לכך.

הגר"ג שליט"א: מאיפה בא השורש הזה של כבוד התורה שהשר אוהב תורה?

השר סער: קודם כל אמא שלי מורה לתנ"ך...

הגר"ג שליט"א: זה לא מספיק...

השר סער: תראה, אני חושב שזה משהו בנשמה, אני יש לי טענה, אני לא יודע אם נכון להגיד אותה, בכל אופן אני אגיד אותה, שסנטימנט של האמונה הוא לא מחולק לפי מה שנקרא דתיים וחופשיים, זאת אומרת אני מכיר הרבה אנשים שהם נקראים חופשיים ולמעשה הם אנשים מאד מאמינים---

הגר"ג שליט"א: נכון-נכון.

השר סער: ויש להם את הרגש הזה, ואני לפעמים מכיר אנשים דתיים שאני לא רואה אצלם את הרגש של האמונה הזאת, זאת אומרת הם חיים בקהילה הזאת אבל לא רואים אצלם---

הגר"ג שליט"א: זה נכון, זה נכון. זה נכון שלא רואים, אבל גם אם לא רואים, יש חילוניים שלא רואים, לא רואים את האמונה [כאן נכנס יעקב אשר] אני אומר שגם אלו שלא רואים עליהם, גם חילוניים שלא רואים עליהם, האמונה נמצאת בהם, פילו שלא רואים אותה, אני אסביר את זה למה, יש אהבת הבריות, יש טבע כזה, אדם אוהב את השני, אהבת הבריות, מאיפה זה בא הדבר הזה אהבת הבריות? מאיפה זה בא אהבת הבריות? יש הבדל בין יהודי לגוי באהבת הבריות, יודעים את זה? אני אספר לכם, אורי זוהר, שמעתם על אורי זוהר? אני שמעתי אותו, בתחילת הדרך הוא דיבר ברדיו, והוא התחיל דיבורים רציניים, הוא אמר ככה, יש יהודי בתימן שיש לו צרות, ויהודי באמריקה לא מכיר אותו בכלל, ליהודי באמריקה כואב הכאב של היהודי בתימן, הוא לא מכיר אותו. יש אצל גויים דבר כזה? אם גוי באנגליה, ויש לו עוד גוי אנגלי באמריקה, והוא יודע שהוא סובל שם, הוא ישלח לו עזרה? ראיתם דבר כזה? יהודי באמריקה שולח עזרה ליהודי בתימן שהוא לא מכיר אותו, הוא לא יודע איך שהוא נראה בכלל, הוא לא דיבר איתו אף פעם, זה מנטאליות אחרת גם כן, לא אותה מנטאליות, מה זה? רק ביהודים.

הגר"ג שליט"א: יש אחד שהוא שבועיים בארץ שבועיים בחוץ לארץ, הוא סיפר לי שהוא גם עובד במשרד הביטחון, יש לו קשר לעניינים ביטחוניים, לפני הרבה שנים הוא בא אלי, בערב יום כיפור הוא בא אלי, בערב יום כיפור, הרב שך נפטר, הוא היה בא אל הרב שך בערב יום כיפור, היום הוא בא אלי, הרב שך איננו, מה הוא רוצה? לא ידעתי מה שהוא רוצה? שאלתי אותו אז, הוא סיפר לי שהוא מכבד תורה, הוא חילוני, הוא למד בווילנא אחרי השואה, הוא גדל בווילנא, אז שאלתי אותו אם הוא רואה הבדל בין יהודים לגויים, יהודים חילוניים, יש לו עסקים בינלאומיים בכלכלה, אם הוא מרגיש שיש הבדל בין יהודי חילוני לגוי, הוא אמר לי שיש הבדל, זה משהו אחר, מנטאליות אחרת.

הגר"ג שליט"א: אני ראיתי את זה כשהייתי ילד, ברוסיה, נולדתי ברוסיה, הייתי ילד ברוסיה, היו לי שכנים שם גויים, פעם היה שם חתול וכלב, הכלב תפס את החתול וטרף אותו, הגויים צחקו וצחקו משמחה, אני כאב לי, למה זה? זה משהו אחר לגמרי, יש משהו בנפש, בנשמה כמו שהשר אמר, הנשמה מאמינה, האמונה הזאת נותנת כוחות גם לאהוב את השני, זה תוצאות של אמונה, זה נקרא אהבת השם, המסילת ישרים אומר ככה, יש ספר מסילת ישרים, הוא אומר את זה, כל אהבה טובה, השורש של זה הוא אהבת השם, זה השורש.

הגר"ג שליט"א: אדם לא מכיר את זה, כל אהבה טובה, אהבת הטוב, אהבת דבר טוב זה תוצאה ממה שיש בפנים אהבת השם, זה ענף, זה ענפים, אני הסברתי את זה פעם, לא מזמן, שיש אהבת בן ואב, ויש אהבת רב ותלמיד, רבי ישראל סלנטר אומר את זה, אם יש אחד שיש לו בן שהוא כועס עליו, הוא לא מתנהג לפי החינוך שהוא נותן לו, אז הוא כועס עליו, ויש לו תלמיד אהוב מאד, אם שניהם נמצאים בצער, בסכנה, את מי לך קודם להציל? את הבן, לא את התלמיד, למה? זה נקרא מתחת לסף ההכרה, יש אהבה נסתרת, כך גם אהבת השם היא מתחת לסף ההכרה.

סגן השר מוזס: זה רק ביקור ראשון... הוא מקווה שבביקור הבא זה יהיה יותר שקט ונבוא ליותר זמן ויוכלו לשבת...

השר סער: כן, מתישהו הם יפסיקו להתעניין, מה? זה ייראה להם שיגרתי, הם יפסיקו לצלם, זה לא יאומן...

מרן שליט"א: היה פעם בן גוריון הגיע לחזון איש, אף אחד לא היה שם, כמה אנשים

סגן השר מוזס: אז התקשורת לא הייתה מפותחת כמו היום, אז לא היו כל האסאמאסים...

אין ספק כי התחושה שאפפה את כל הנוכחים בחדר הייתה כי מדובר בפגישת פיוס אמיתית, אליה הצליח השר להגיע לאחר חודשים של עבודה מאומצת לשנות מהלכים ולשפר תדמית. מאז אירוע המחאה שנערך בביתו של הגראי"ל שטינמן השתנו דברים רבים במשרד החינוך, והפגישה שנערכה היום נועדה כדי לשבח אותם ולהתפלל על העתיד.

מבית הרב עברה המשלחת הנכבדה אל היכל 'אוהל קדושים' שליד ישיבת פונוביז', שם יכול היה השר לראות בעצמו לימוד תורה מהו. רגע לפני יציאת הבחורים ל'בין הזמנים' של חודש ניסן, היה ההיכל מלא מפה לפה, וקול התורה הדהד בין הכתלים. השר עבר בין הסטנדרים והתעניין בנושאי הלימוד בהם עוסקים האברכים.
בהמשך הגיע השר סער אל מעונו של ראש הישיבה הגר״ש מרקוביץ שם שוחחו זמן קצר, אז גם הוענקה לשר מתנה הגדה של פסח.

המעניין היה לשמוע את דברי הגר"ש שליט"א רגע לאחר שיצא השר ממפתן ביתו. באידיש ליטאית אמר הרב לבני ביתו כי "ניכר בו כי הוא אוהב ישראל". "הוא רציני, הוא לא עושה את זה בשביל כבוד, כוונותיו רצויות".

בשביל המשפט הזה בלבד היה שווה לעשות את הדרך הארוכה בני ברקה...

קישורים:
השר סער אצל הגר
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}