כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מה קרה היום • אירועים בלוח היהודי: כ"ח אדר

למה חוגגים היום הפזורה המצרית את 'פורים'? • משבעת ימי המילואים עד לבחירות לממשלת ישראל • מי נולד היום? ומי נפטר? • כל מה שקרה היום בהיסטוריה של העם היהודי

מה קרה היום • אירועים בלוח היהודי: כ"ח אדר

ב' תמ"ט: היום השישי לשבעת ימי המילואים לחנוכת המשכן על ידי משה רבינו.

כ"ח אדר: נחגג בעבר כיום שמחה, בעקבות ביטול גזרות השמד של אדריאנוס קיסר שהטיל על היהודים בארץ ישראל, לאחר דיכוי מרד בר כוכבא, ובהם האיסור ללמוד תורה, לשמור שבת ולערוך ברית מילה, במטרה לעקור למעשה את הדת היהודית מארץ ישראל.

ג' שס"ד: נפטר צדקיהו מלך יהודה ע"ה.

ה' רפ"ד: 'פורים מצרים'. השליט הטורקי סולימאן הגדול, שיגר למצרים שלח את אחמד שייטאן שישמש כפחה ומושל מצרים. זה מרד בו ובהשראתו, המון מוסת החל להתנפל על היהודים, עם הגל הראשון נהרגו חמישה יהודים, ורבים אחרים הוכו ונפצעו ורכוש יהודי רב נבזז באותו יום. לאחר מכן דרש מהיהודים כופר שהוצג על ידו כמס שמירה בסך מאה וחמישים אלף זהובים. בהגיע י"ח אדר, ליל המועד הסופי שקבע המושל, התקבצו כל יהודי העיר, מנער ועד זקן טף ונשים, בבתי-הכנסת, בכו וזעקו וייחלו לנס. באותה שעה, התכנסו הקצינים שנותרו נאמנים לשולטן והתארגנו למבצע שנועד לחסל את שלטונו של הפחה. בכ"ח באדר בא המבצע אל סיומו, הצורר וכוחותיו חוסלו וליהודים הייתה אורה ושמחה.

ה' תק"י: נפטר הג"מ שמואל לניאדו זצ"ל (ב"ר שמואל) רבה של 'ארם צובה' בעל 'בית דינו של שמואל'.

ה' תקס"ז: נפטר הג"מ רבי שמואל הלוי קליין זצ"ל בעל מחצית השקל.

ה' תקפ"א: נפטר הג"מ שלמה יורבארגר זצ"ל (ב"ר אריה לייב) מווילנא בעל 'באר שבע'.

ה' תרנ"א: נפטר רבי יום טוב גג' השני הי"ד.

ה'תרע"ו: נולד הרב מנחם פרוש זצ"ל, יו"ר אגודת ישראל ומבכירי מפלגת יהדות התורה עשרות שנים.

ה' תרפ"ז : נוסדה תנועת הקיבוץ הארצית המאגדת בתוכה 85 קיבוצים ברחבי הארץ.

ה' תש"ב: תחילת הרציחות ההמוניות במחנה ההשמדה בלז'ץ שהיה הראשון מבין מחנות ההשמדה הנאציים שפעלו במסגרת "מבצע ריינהארד" (השלב המרכזי בביצוע השמדת היהודים בשואה) . המחנה הוקם בפולין הכבושה, כקילומטר דרומית לתחנת הרכבת בכפר בלז'ץ, על קו לובלין-לבוב. ככל הידוע, כ-30 אנשי 'אס אס' הפעילו אותו, ולפחות 434,508 יהודים מצאו את מותם במחנה. כמעט ולא ידוע על ניצולים ממנו, וזו גם אחת הסיבות להיותו של המחנה מן הפחות ידועים, זאת חרף מספר הקורבנות הגבוה.

ה'תשל"ב: ביום זה התרחש "מבצע החלב" שהיה אחת מפעולות 'הפנתרים השחורים'-תנועת מחאה ישראלית של צעירים מבני הדור השני של עולים ממדינות ערב, שהוקמה בשנת תשל"א. הפנתרים קיבלו את שמם בהשראת תנועה אמריקנית בשם זהה, שנאבקה למען שוויון זכויות לשחורים בארה"ב. בפעולה זו גנבו צ'רלי ביטון ופעילים נוספים בקבוקי חלב שהיו מיועדים לשכונת רחביה המבוססת בירושלים, וחילקו אותם בשכונת ה'אסבסטונים' הענייה ששכנה בין קריית יובל לעיר גנים. בכרוז שהצמידו לבקבוקי החלב נאמר: "מבצע חלב לילדי שכונות העוני. ילדים אלה אינם מוצאים מידי בוקר מאחורי הדלת את החלב לו הם זקוקים. לעומתם יש כלבים וחתולים בשכונות העשירות שלהם יש חלב כל יום ובשפע".

ה'תשל"ו: שישה מפגינים ערבים נהרגים באירועי יום האדמה בגליל. יום האדמה הוכרז על ידי הערבים בתשל"ו כיום מחאה שנתי, בעקבות החלטת הממשלה להפקיע 20,000 דונם באזור סח'נין למטרת ייהוד הגליל.

ה' תשל"ט: נפטר הג"מ רבי אשר מאיר שולמן זצ"ל ראש ישיבת רשב"י.

ה' תשמ"ו: נפטר הג"מ רבי מרדכי חברוני זצ"ל (ב"ר משה) ר"י חברון.

ה' תשנ"ב: נפטר הג"מ רבי אליעזר גולדשמידט זצ"ל חבר בית הדין הרבני העליון.

ה'תשס"ב: 6 הרוגים ב'פיגוע מצובה'. היה זה פיגוע ירי שביצעו שני מחבלים שחדרו מלבנון לשטח ישראל. באמצעות מתקן מתוחכם דמוי סולם, הצליחו המחבלים לעבור מעל גדר המערכת ולחדור לשטח מדינת ישראל מבלי שהתגלו. הם התמקמו על גבעה הצופה על כביש שלומי-מצובה, והחלו בירי נשק קל והטלת רימוני יד לעבר כלי רכב שנסעו על הכביש ובהם אוטובוס. בפיגוע זה נהרגו ששה ישראלים, בהם חמישה אזרחים וקצין צה"ל. בפיגוע אף נפצע חבר קיבוץ מצובה. שני המחבלים חוסלו.

ה'תשס"ו: בחירות לכנסת ה-17 בישראל. הבחירות ההלו מתקיימות העל רקע פינוי גוש קטיף ונסיגת צה"ל מרצועת עזה, פרישתו של ראש הממשלה אריאל שרון מהליכוד והקמתה של מפלגת קדימה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}