כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

שנת 2030: מדינה של חרדים ודתיים • מחקר

מחקר שפרסם פרופ' ארנון סופר, מדיר שינה מכמה עיניים חילוניות • מהמחקר עולה: בעוד 20 שנה האוכלוסיה החרדית תשלוט במדינה • ויש לו גם כמה תרחישים אפוקליפטים

נערים חרדים בירושלים. צילום ארכיון
נערים חרדים בירושלים. צילום ארכיון

מדינת ישראל בדרך להפוך למדינה דתית. כך קובע פרופ' ארנון סופר, ראש קתדרת חייקין לגיאו אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה, במחקר חדש: 'ישראל 2010-2030, בדרך למדינה דתית'.

מחקר זה, המהווה המשך למחקרו הקודם של פרופ' סופר - 'ישראל 2007-2020, על דמוגרפיה וצפיפות', מתאר תהליכים דמוגרפיים שעוברים על החברה הישראלית, תוך התמקדות בריבוי הטבעי במגזר החרדי, הדתי, החילוני והערבי וההשלכות של תהליכים אלה.

מהממצאים עולה, כי בשנת 2030 יהיה בארץ רוב של אוכלוסייה דתית, דבר שעלול להביא לאחת משלוש התוצאות הבאות: הרוב החילוני מצליח להקים קואליציה חילונית ולבצע "מהפכה חילונית" בכלל התחומים.

אם הדבר לא יצלח, לדבריו, אנו צפויים לחזות במדינה שתכלול חברה דתית וחרדית הולכת וגדלה, עוני גדל ומיעוט חילוני שיאלץ להשלים עם אורח חיים דתי ועם סדרי עולם דתיים.

במידה והמנהיגות הדתית תדחוף את עם ישראל לסיפוח יו"ש, תתקיים החלופה השלישית, ולתפיסתו של פרופ' סופר - המטרידה מכולן: "המשך היחלשות הדמוקרטיה מול כוחות אנטי-דמוקרטיים, כנסת שלא תתפקד, והתגברות האנרכיה שהפכה לנורמטיבית".

איך נגיע, לדבריו של פרופ' סופר, לחלופות השנייה והשלישית? בשנת 2030 יגיע מספר החרדים בישראל ליותר ממיליון בני אדם, זאת בהסתמך על הממוצע השנתי של הריבוי הטבעי בקרב החרדים העומד על כ-6%-7% בשנה.

לדבריו, הריבוי הטבעי של משפחות חרדיות יגרום לכך שאחוז החרדים בקרב האוכלוסייה הצעירה יהיה גדול אף יותר. מספרים אלה יביאו לעומס ונטל כבד על מוסדות המדינה שישנה לחלוטין את דמותה של החברה הישראלית.

לדבריו, גידול כה משמעותי באוכלוסיה זו יהפוך את המגזר החרדי, שרבים מבניו אינם לוקחים חלק פעיל בשוק העבודה, לנטל על יתר האוכלוסייה התומכת בהם. "ככל שהמגזר החרדי גדל, כך גדלים הפערים הכלכליים בין האוכלוסייה החרדית לשאר האוכלוסייה וכך נדרשים סכומים הולכים וגדלים של תשלומי העברה על מנת לצמצם פערים אלה.

תהליך נוסף עליו מצביע פרופ' סופר, שיתרחש בעקבות הגידול באוכלוסייה החרדית והדתית הוא התחזקות כוחן האלקטוראלי של המפלגות החרדיות והדתיות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}