כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

גולדסטון מתחרט • ישי במכתב: "הפתעת אותי!"

השופט גולדסטון, מחבר הדו"ח על 'עופרת יצוקה', קיבל מכתב חריף מיו"ר ש"ס - ופירסם מאמר ב'ושינגטון פוסט': "נסוג ממה שכתבתי - טעיתי!" • מכתבו של ישי - פרסום ראשון

מישהו הקשיב. אלי ישי. צילום: פלאש90
מישהו הקשיב. אלי ישי. צילום: פלאש90



רק שבוע חלף מאז שיגר סגן ראש הממשלה ושר הפנים, אלי ישי, מכתב כאוב וחריף אל השופט ריצ'ארד גולדסטון, מחבר הדו"ח אודות פעולות צה"ל במהלך מבצע 'עופרת יצוקה' ברצועת עזה.

יו"ר תנועת ש"ס, כמו כולנו, לא תלה תקוות רבות במכתבו, אולם חש כי חובה עליו לפנות אל השופט, ולו רק בשביל הסיכוי הקטן שהמילים שכתב יפעלו את פעולתן.

והנה, לגמרי במפתיע, פרסם השופט גולסטון מאמר בעיתון 'ושינגטון פוסט', בו כתב דברים נוקבים וחדים אודות חרטתו על הדו"ח שפרסם. לדברי השופט - שפעל מטעם האו"ם - אילו ידע היום את מה שלא ידע כשכתב את הדו"ח - הכול היה נראה אחרת.

גולדסטון מצטדק באמרו, כי אילו מדינת ישראל הייתה משתפת עם צוות החקירה פעולה, לא היו חסרים להם כה הרבה פרטים חשובים בקשר למבצע, ומסקנות הדו"ח היו שונות בעליל. מבלי לקבל נתונים מישראל, לא הייתה לכותבי הדו"ח - לדבריו - כל דרך לאמת את מספר ההרוגים במבצע, תוך פילוחם למספר האזרחים ולמספר המחבלים.

לדברי גולדסטון במאמרו, דו"ח של ועדת מומחים של האו"ם, בראשות מרי דיוויס קבע, כי ישראל הקדישה משאבים רבים על מנת לחקור יותר מ-400 תלונות בנוגע למבצע, ואילו אירגון החמאס לא ערך שום חקירה בנוגע להאשמות שהופנו כלפיו, ואף המשיך בשיגור רקטות לעבר ישראל.

גולדסטון אף כתב, כי הוא מקבל את גרסת ישראל בקשר להפגזת בית משפחת אלסימוני, במהלכה נהרגו 29 בני אדם. לדברי גולדסטון, נכונה טענת ישראל לפיה הופגז הבית בשל טעות מפקד שניתח באופן שגוי תצלום אוויר.

-בהמשך דבריו עובר גולדסטון לפרשת הרצח הנתעב באיתמר, כשהוא קורא למועצת זכויות האדם של האו"ם לגנות "את הרצח הבלתי נסלח בדם קר של הזוג הישראלי ושלושת ילדיהם במיטותיהם".

"ביקרת את מדינת ישראל בחריפות"

במכתב ששיגר אלי ישי הוא כתב לו בדיוק באותו נושא:

"הנידון: פשעים נגד האנושות המתבצעים בימים אלה.

"מזה מספר ימים שמאות אלפי ילדים, נמצאים תחת מתקפת טרור עיוורת וחסרת מעצורים אשר באה לידי ביטוי כירי רקטי מכוון, המבוצע על ידי טרוריסטים אל מרכזי ערים במדינת ישראל, כשמטרתם היא זריעת מוות ואימה בקרב אזרחים תמימים.

"בימים אלה מרותקים רבבות של ילדים מבועתים מאימת הטרור בבתיהם, וזאת במקום לאייש את ספסלי הכיתות בבית-הספר. איני יכול שלא להזכר בדוח וועדת הבדיקה של האו"ם אשר פרסמת ובראשו עמדת, בו ביקרת את מדינת ישראל בחריפות על הפעולות שנקטה במבצע עופרת יצוקה והטחת האשמות בגין ירי ללא הבחנה באוכלוסיה אזרחית.

"דו"ח זה שפירסמת הוא שנותן את הלגיטמציה לארגוני הטרור להמשיך את הירי האכזרי וחסר ההבחנה לעבר יישובים אזרחיים בשטחי המדינה. דו"ח זה הוא שמרגיע רוצחים חסרי מצפון בבואם לטבוח בילדים תמימים, ביודעם שתמיד יוכלו להצטייר אחר כך כקורבנות.

"היכן קולך כעת, מר גולדסטון? היכן היה כשהדס, תינוקת בת שלושה חודשים, אלעזר, בן 4 ויואב בן 11 נטבחו בשנתם. לא בשוגג, אלא בדם קר בידי מרצח שפל. היכן היה קולך כשתחנת אוטובוס ברחוב שלו התפוצצה אמש, גבתה את חייה של אישה אחת ופגעה בעשרות פצועים".

"דבריך הפתיעו גם אותי"

מסתבר שהקריאה "היכן היה קולך?" נשאה פירות ותוצאות בשטח.

בסוף השבוע נשמע קולו של גולדסטון בקול רם, כשהוא מודה: טעיתי.

השר ישי, שחש הערכה עצומה לצעד זה של גולדסטון, מיהר לשגר לו מכתב ברכה, המתפרסם כאן לראשונה:

"לכבוד השופט ריצ'רד גולדסטון.

"הנידון: תגובה להודעתך הפומבית בעניין דוח וועדת החקירה בראשותך.

"נכבדי, לפני שבוע כתבתי אליך מכתב אשר משקף את תחושותיהם של מרבית אזרחי ישראל בעקבות מתקפת הטילים על אזרחי ישראל ויישובי הדרום, הפיגוע באוטובוס במרכז ירושלים והרצח האכזרי של ילדי והורי משפחת פוגל. בעודי כותב לך את מכתבי האישי חשתי כי קלוש הסיכוי שתיענה לבקשתי לסגת מהדוח המעוות המאשים את חיילי צה"ל באישומים חסרי תקדים ושקריים.

"לא חסכתי ממך מילים קשות בעקבות הדוח החד צדדי שפרסמה הוועדה בראשה עמדת, וקראתי לך לגנות את מעשי הפשע המתועב המבוצע על ידי ארגוני הטרור הפלסטיניים כלפי אוכלוסיה אזרחית חסרת ישע בשטחי מדינת ישראל.

"דבריך היום הפתיעו גם אותי ומצביעים על יכולתך לצאת באומץ ולהודות בטעות ועל כך מגיעה לך הערכה. המסורת היהודית מייחסת חשיבות דווקא לכאלו המכירים בטעותם. מדינת ישראל מתמודדת עם מציאות לא פשוטה, מציאות אשר דורשת מכל אחד ואחת מבני עמנו תעצומות נפש יום יומיות תוך מאבק בטרור רצחני ובסכנה קבועה לאוכלוסיה האזרחית בלב ליבה של המדינה.

"למרות זאת, מדינת ישראל, עושה הכול כדי לשמור על ערכי המוסר היהודיים והאוניברסאליים על אף המציאות המאיימת, תוך סיכון מתמיד של חיילינו מול אויב רצחני המקדש את ערך המוות ולא את קדושת החיים.

"דבריך יסייעו לעולם כולו להבין ולראות את האמת וכי ההסתה הפרועה והשקרית נגד מדינת ישראל תקבל תפנית אמיתית, כפי שראוי שיהיה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}