כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

"גפני הוא אחלה בן אדם" • ח"כ יוליה ברקוביץ מדברת

"בימי שישי, בין החברים, אני מגנה על החרדים" • "כל הכבוד לש"ס ויהדות התורה שהם לוחצים לקבל כסף" • ח"כ יוליה שמלוב ברקוביץ מ'קדימה' מסבירה למה היא אוהבת אותנו

ח"כ גפני, בכנסת. צילום: פלאש90
ח"כ גפני, בכנסת. צילום: פלאש90



על חברת הכנסת יוליה שמלוב ברקוביץ' מ'קדימה', רובכם בודאי לא שמעתם. אבל אחרי שפגשתי בה פעם בהופעה, באחת מוועדות הכנסת, לא יכולתי שלא להתלהב. הייתם צריכים לשמוע אותה מגנה בלהט על ארגון 'איחוד הצלה', 'מכניסה' בשיניים לראשי מד"א על התשלומים אותם הם גובים מאנשים, כדי להבין. היה בהחלט מעניין.

מאוחר יותר, בשיחה עם כמה מהח"כים החרדים, הם סיפרו שלא פעם הם מגייסים אותה כדי לדבר עבורם, לטובת עניינים שונים הקשורים בציבור החרדי.

• בואי תציגי את עצמך, ספרי לנו על עצמך כמה מילים.

"אני ממש לא אוהבת לדבר על עצמי".

• אז בואי נעבור הלאה. נגיע אל הרגע בו את נכנסת אל תוך ועדה ומתחילה לדבר. את מכינה מראש את המלל המצחיק, זה שהופך כל וועדה למעניינת? הגולשים לא מבינים על מה אני מדברת, אבל אני ראיתי את זה בשידור-חי. את נכנסת לתוך ועדה, ושופכת אמירות שכולם מתחילים להתגלגל מהם מצחוק. איך את עושה את זה?

"לא יודעת (צוחקת...), זה כנראה חלק ממני".

• תמיד היית ככה? גם בבית הספר?

"כן...גם בעבודה, תשמעי, החיים גם ככה אנחנו עושים אותם קשים. החיים מאוד פשוטים, אבל אנחנו עושים אותם מאוד מאוד לא פשוטים".

• טוב, פה בכנסת הם לא פשוטים...

"גם פה בכנסת אפשר לשלב הומור. זה נשמע שאדם שיש לו הומור לא יכול להיות רציני כי הוא כל הזמן צוחק, אבל לדעתי, דווקא אם את רצינית את יכולה לתת במקום יציאה, שהיא מאוד חשובה במקום הזה. יש פה הרבה מתח, הרבה מאוד תסכול, את רוצה להזיז משהו ולא תמיד מצליחה".

"לציבור החרדי זה במיוחד חשוב"

• היה פעם משהו שרצית להזיז והיית מתוסכלת כשלא הצלחת?

"קודם כל בגלל שאני באופוזיציה הרבה מאוד דברים שאני רוצה להזיז, אני לא מצליחה".

• יש איזשהו חוק שאת זוכרת שממש כאב לך כשלא הצלחת לקדם?

"האמת, שרוב החוקים שלי עברו בטרומית. למרות שאני נמצאת באופוזיציה. למעט אחד, שגם זה לדעתי רק בטעות לא עבר בטרומית".

• מהו?

"חוק המים. זה חוק שאומר שכשאתה נכנס למסעדה מיד חייבים לשים לך קנקן מים. יש את החוק הזה מ-86', ואני הגשתי חוק שיאפשר לאנשים לתבוע עד 1,000 שקל למקרה שבו לא הגישו להם מים. לציבור החרדי זה במיוחד חשוב, כי כשאתה נכנס למסעדה ומבקש מים - שאתה לא אמור לבקש - ושואלים אותך: 'מי עדן? מים רגילים? מים מינרליים?' זה אמור להביך את האדם שיושב בקבוצת אנשים, וכדי לא להיראות קמצן לעיתים אומר 'מי עדן'".

• או שהוא לא יודע שמגיע לו חינם מים רגילים.

"כן, יכול להיות שלא יודעים. כשהגשתי את ההצעה הזו היה לי יותר חשוב לפתוח את השיח הזה מאשר להעביר הצעת חוק. כי אני רואה את המקום שלי כאן לא רק כדי לחוקק חוקים, שהרי חוקים יש לנו מפה ועד להודעה חדשה, אלא להרים את השיח ולפתוח את העיניים לציבור בדברים שהוא אולי לא יודע, לא מספיק בקי.

"והנה, אני אומרת גם לציבור שלכם, שיש חוק, שקיים מאז שנת 86', ואשר על פיו כל בן אדם שנכנס למסעדה חייב על פי חוק מיידית לקבל קנקן מים".

• גם במסעדה פשוטה של פלאפל?

"המעניין הוא שדווקא במסעדות יוקרתיות הם שמים לך לא רק מים, אלא גם לעיתים מי סודה. ודווקא במסעדות היותר עממיות לא שמים.

"אבל במקום לדבר על חוק שלא עבר, אולי נדבר על משהו שעבר".

לי באוטו יש לוגו של איחוד הצלה, כי אני אחת מהם". אופנועי איחוד הצלהצילום: לי באוטו יש לוגו של איחוד הצלה, כי אני אחת מהם". אופנועי איחוד הצלה
לי באוטו יש לוגו של איחוד הצלה, כי אני אחת מהם". אופנועי איחוד הצלה


"לא מסכימה שידברו על החרדים מחוסר ידע"

• הייתי רוצה לדבר, ברשותך, על השיתוף פעולה בינך לבין 'יהדות התורה' וש"ס. אני רואה אתכם יושבים בוועדות, רוקמים דילים ביחד, מעבירים דברים, משתפים פעולה.

"תראי, אני מאוד מאוד מכבדת את האנשים שיושבים פה מש"ס ומיהדות התורה. לעיתים אני מוצאת את עצמי מתווכחת בימי שישי, בין החברים, כשאני באה ואומרת: 'חבר'ה, הם עובדים עבור כל הציבור'. ואת מתארת לעצמך, בגלל התדמית של ש"ס ושל יהדות התורה, הוויכוחים קולניים. 'מה פתאום, הם דואגים לעצמם', וזה עובר ל'פראזיטים, אוכלי חינם, לא הולכים לצבא'. יש הרבה דברים שאני הייתי רוצה לתקן, אבל לדבר אחד אני לא מסכימה בשום פנים ואופן: שידברו מחוסר ידע.

"הרי אף אחד לא מכיר את גפני. גפני הוא אחלה בן אדם. הוא דואג לציבור החרדי, אבל גם לציבור החילוני. ולי אין שום טענה לא לש"ס ולא לאגודה כשאומרים שהם מושכים כסף או לוחצים, והנה הם קיבלו שוב. כל הכבוד להם, כל הכבוד להם שהם קיבלו. הבעיה היא לא של אלו שקיבלו, אלא של אלו שנתנו. למה אתם נותנים? אם אתם חושבים שלא מגיע להם, תגידו להם 'לא'".

• האמת שגם ציפי הבטיחה, כשרצתה לסגור איתם קואליציה לפני שנתיים.

"לי יש בעיה עם העובדה שהכעס מופנה כלפי המפלגות החרדיות, אגודה או ש"ס. הכעס צריך להיות מופנה לציפי, לביבי, לאולמרט, לראשי ממשלה שאולי נתנו כסף למרות שלא היו צריכים לתת".

• אם את היית ראש ממשלה, לא היית נותנת?

"אם אני הייתי ראש ממשלה, אגיד לך מה הייתי עושה. אני קודם כל חושבת שחרדים צריכים לעשות שירות אזרחי או שירות לאומי. חברים, אין שום סיבה שמישהו לא יעשה את השירות תרומה למדינה. אם הם לא רוצים ללכת לצבא, יש הרבה מאד עבודה לעשות במדינה הזו, כדי להיות חלק בלתי נפרד מהמקום הזה שבו הם חיים.

"עושים עבודת קודש, והציבור לא יודע"

"מה שאני כרגע עשיתי - הזמנתי לפני זמן מה מחקר שבו ביקשתי לדעת כמה חרדים מתנדבים ב'זק"א' ב'יד שרה' וב'איחוד הצלה', כדי להראות שהנה הם מתנדבים, אבל זה לא נחשב להם לשירות לאומי. כלומר, צריך להפוך את הגופים הללו לשירות לאומי. כי אם אדם מתנדב אבל זה עדיין נחשב שהוא פראזיט, למה זה? לי באוטו יש לוגו של איחוד הצלה, כי אני אחת מהם, ראיתי את מה שהם עושים"...

• ראיתי בוועדה שאת מאוד מגינה עליהם.

"נכון, כי הם עושים עבודת קודש, והציבור לא יודע על זה. אני מרגישה שאני פה בכנסת כדי לומר את זה, ולא כדי לבוא ולדבר נגד אלה ונגד אלה. אני כל הזמן קודם כל בעד יהודים, ובטח ובטח בעד יהודים שחיים במדינה ותורמים. אם הם לא מספיק תורמים, אז אולי לא מגיע להם כל מה שהם מקבלים.

"אבל יחד עם זה, גם ביחס לכספים שאומרים שנותנים להם יש חוסר אמינות. כי הרי גם סטודנט במדינת ישראל שלומד באוניברסיטה הלימודים שלו מסובסדים. ואת זה הציבור לא יודע. אלא שאומרים שהוא הולך לצבא, הוא מתנדב. אז הגיע זמן חברים יקרים להראות מה חרדים כן עושים.

"חשבתי השבוע על העוזרים של החכים החרדיים. חשבתי לי, הרי אלו הם לא אנשים שלומדים מהכולל מבוקר עד לילה, הם הרי עובדים פה ומקבלים שכר. הציבור החרדי צריך לפתוח בקמפיין הסברה".

"צריך לקחת לנטורי קרתא את האזרחות"

• את מדבררת אותנו יפה מאוד, אולי תקימי מערך הסברה?

"(מחייכת) אמרתי השבוע לרב גפני, אחרי שראיתי כתבה ב'ידיעות' על שריפת דגלים של הנטורי קרתא. הסברתי לו שהציבור הכללי לא מבין בין אגודה לנטורי קרתא, וזה בדיוק כמו עולים מחבר המדינות שאם יש שנים ששתו, מיד כותבים שהעלייה הביאה פשיעה.

"הצעתי לו: 'אני אגיש הצעת חוק נגד הנטורי קרתא, ואתה תתמוך כדי לבוא ולבדל את עצמך'. כי אין שום זכות קיום לבן אדם שחי במדינה הזו לשרוף דגלים. אדם שזורק אבן על יהודי בשבת הוא טירוריסט מבחינתי, אין לו זכות קיום במדינה הזו והוא לא צריך לקבל כסף".

• הם קבוצה שלא לוקחת כספים מהמדינה בעקרון. אבל אזרחות יש להם.

"אז צריך לקחת להם את האזרחות".

• מה אמר לך גפני על זה?

"אמר שמוכן לחשוב ולשקול ואני מאוד מקווה שייענה בחיוב".

• הוא יחשוש לעשות את זה..

" זו בדיוק הבעיה שלנו פה, שרוב הח"כים חושבים איך ייראה בתקשורת, מה שאני אומר ועושה. אני, למשל, לא מפחדת. המילים שלי מאוד קשות, אני לא אומרת דברים פשוטים גם בוועדות, למרות הצחוקים כמו שאת אומרת. אבל לא כולם ככה. בסך הכול, יש פה אנשים טובים, לא כולם מושחתים, אבל יש פה בעיה אחת: צריך יותר אומץ!"

הצפייה בוידאו לנשים בלבד:



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}