כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

"מי שלא מאמין בהשגחה שיבוא אלי" • ח"כ זאב בילסקי מ'קדימה' בראיון מרתק

ח"כ זאב בילסקי, לשעבר ראש עיריית רעננה, מוכר היטב לחרדים בעיר • בראיון מיוחד הוא מדבר על הכל: יחסי חרדים-חילוניים, השבת ועל... שמירת הלשון • איך הביא לסגירת קניון בשבתות, מדוע הוא מסתובב בכנסת עם ספרו של החפץ-חיים, ולמה הוא מחזיק בחדרו חידושי תורה? • בליסקי שלא הכרתם

"תמיד היה לי משהו מהרב פרץ...". בילסקי
"תמיד היה לי משהו מהרב פרץ...". בילסקי



• שלום לך, חבר הכנסת זאב בילסקי מ'קדימה', ראש העיר המיתולוגי של רעננה, במשך 16 שנים. מה שעוד הציבור החרדי לא יודע הוא עד כמה הצלחת להביא לשם את השלום והשלווה בין כל הפלגים, בזכותך, ובזכות רב העיר, הרב יצחק פרץ. ספר לנו על הקשר איתו ואיך זה עבד...

"אחרי שנבחרתי, התחלתי לעשות ביקורים תכופים אצל הרב פרץ. פתאום גיליתי מולי אדם נפלא, כל-כך רגיש, ויחד איתו הצלחתי להתקדם במעלות ההנהגה של העיר רעננה. עשינו הרבה. הוא אדם כל-כך רגיש, שתמיד הייתי בא אליו, והיינו מדברים קודם כל שעה בדברי תורה..."

• הוא החזיר אותך בתשובה? כי אני לא רואה כיפה על הראש...

(בחיוך): הוא לא רחוק מזה, כי אני כל-כך מעריך אותו וכל-כך מכבד אותו. הייתי בא, מדברים בדברי תורה, והוא - שידע שאשכח - היה אומר 'בוא נרשום'. זה הוא היה רושם... ואני הייתי לוקח. וכך, במשך השנים צברתי ספריה שלמה של דברי תורה של הרב פרץ. בכל פעם כשהייתי מופיע בפני הציבור ורוצה לומר דברי תורה, תמיד היה לי משהו מהרב פרץ..."



• יש לך את זה שמור עד היום?

"כן, יש לי את זה פה בחדר שלי בכנסת. אגב, קיבלתי מתנה מעוזרו, יואל עזרזר, איש מדהים, יו"ר חברא קדישא ברעננה, קיבלתי ממנו במתנה ספר של החפץ חיים, שמירת הלשון".

"הבנתי שאני צריך את הספר איתי צמוד"

• זה חשוב מאוד בכנסת...

"בדיוק. קראתי את הספר הזה טוב. יש שם על לשון הרע, ויש שם גם על אבק לשון הרע... ואחרי שקראתי את הספר ולמדתי אותו, הגעתי פה לכנסת, מיד הבנתי שאני צריך את הספר איתי צמוד...

"לכל מקום אני הולך עם הספר, ולכל מי שמתחיל להגיד לשון הרע, אני פותח את הספר ומראה לו איפה כתוב לשון הרע ואיפה אבק לשון הרע".

• ואתה עצמך לא מדבר לשון הרע?...

"חס וחלילה..."

• אז אם אשאל אותך על אנשים בתנועה שלך, לטוב ולרע, לא תספר?...

"רק על עצמי אני יכול לספר. טוב..."

הפשיל שרוולים. משה גפניצילום: הפשיל שרוולים. משה גפני
הפשיל שרוולים. משה גפני


"כל דבר שאני עושה איתו יש סיעתא דשמיא"

• סיפרת לי היום שהרב משה גפני עזר לך במשהו...

"הרב גפני היום היה במיטבו. כל דבר שאני עושה איתו יש סיעתא דשמיא (מביט למעלה...) ואני מצליח".

• אתה אומר את המילה הזו ממש כמו חרדי.

"באתי אליו לפני שנה בנושא הכסף לניצולי שואה. הוא אמר לי: 'ברכתי שלוחה לך, נקים לך צוות ותטפל בזה'. בשנה הזו הקמנו צוות, הורדנו את זה מבית משפט לבוררות, לפני שלושה ימים הסתיימה הבוררות ו-130 מיליון שקל יעברו מבנק לאומי לטובת ניצולי שואה. זה דבר חשוב מאוד, וזה בזכותו.

"לפני שלושת רבעי שנה באתי אליו עם תרופות לניצולי שואה. יש דו"ח של ועדת דורנר, והוא לא מבוצע. הרב גפני הפשיל שרוולים והעביר את זה. היום באתי אליו בבוקר ואמרתי לו: 'בדקתי, יש חלק קטן מניצולי השואה, 13 אלף, שהם לא מקבלים השתתפות בתרופות, כי הם מקבלים רנטה מגרמניה. למה? – ככה. הרב גפני כבר דיבר עם האחראית וכבר סודר הנושא".

היו שואלים אותי צילום: היו שואלים אותי
היו שואלים אותי


"עשיתי הכול כדי שהרחוב הראשי יהיה סגור בשבת"

• מן הסתם עוזר לך גם סגן שר האוצר, איציק כהן.

"אין ספק, הוא אדם מדהים, איציק כהן. יש לו את הדרך ארץ, אומרים דרך ארץ קדמה לתורה, והוא מפגין את זה הלכה למעשה".

• רגע, אולי תרצה להיות פעם חבר ביהדות התורה או ש"ס...

"אני לא מוציא את זה מכלל אפשרות. ולא רק זה, הבטיחו לי שאם יום אחד אני אתמודד לרבנות, יורידו לי שליש על כל מה שלמדתי עד עכשיו. אי-אפשר לבטל את זה. יש לי ספריה של הרב פרץ...

"אגב, כשהייתי ראש עיר, אז יש פריימריס לרב הראשי. אני הרי הייתי בגוף הבוחר, וכל אחד היה נותן לי מתנה איזה ספר או שנים. אז יש לי ספריה תורנית כל-כך עשירה כתוצאה מהפריימריס.

"לא היה נעים לי כשרבנים כאלו מכובדים היו אומרים לי: 'בילסקי, אני רוצה לבוא אליך'. הייתי אומר: 'לא, לא, הרב, אני אבוא'. אבל הם היו מתעקשים לבוא אלי, ובסוף הפגישה היו משאירים לי ספר או שניים. תמיד אמרתי שכולם חייבים להיות ביחד. היו שואלים אותי 'בילסקי, כמה יש דתיים ברעננה?' הייתי אומר 'לא יודע. מה שאני יכול להגיד לך זה כמה יהודים יש ברעננה'. וככה צריך להתנהל. אני עשיתי הכול כדי שהרחוב הראשי של רעננה יהיה סגור בשבת".

"כבוד הרב, אל תדאג, לא יפתח בשבת". הרב יצחק פרץצילום: "כבוד הרב, אל תדאג, לא יפתח בשבת". הרב יצחק פרץ
"כבוד הרב, אל תדאג, לא יפתח בשבת". הרב יצחק פרץ


"והנה פתאום הרב מתחיל לבכות. בכי תמרורים"

• סיפרת לי פעם סיפור על הרב פרץ ששכב בבית חולים, והצלחת בזכות זה לסגור את הקניון בשבת.

"לרב פרץ היה אירוע מוחי, והוא שכב בבית לוינשטין במצב קשה. ובדיוק אז עמדו לפתוח את הקניון ברעננה בשבת. השמועה הגיעה אליו, והוא נרעש לגמרי. מיד אמר: 'תביאו אלי את בילסקי'.

"הגעתי אליו, הוא החזיק לי את היד ואמר לי: 'בילסקי, שומו שמים, עירנו הקדושה רעננה, הקניון, שאני הנחתי בו את אבן הפינה ושמתי את המזוזה, יהיה פתוח בשבת'.

"יצאתי משם וחשבתי לעצמי מה אני עושה. ואז נזכרתי שאצלנו ביהדות יש מושג של השתדלות. מה עשיתי? התקשרתי לבעל הקניון, יולי עופר, אמרתי לו שיש לי בעיה עם זה שהקניון יהיה פתוח בשבת. הצעתי לו לבוא לעשות ביקור חולים אצל הרב. 'אתה תבוא לרב, הוא יגיד לך מה שיגיד לך, אני חייב להגיד לך למען הגילוי הנאות, אתה תגיד לו מה שתגיד לו', ואני עשיתי את ההשתדלות שלי'.

"הגענו, מאחורי נציגים חרדיים, הסיעות החרדיות, חברא קדישא, כולם באו לשמור שאגיד את המילים הנכונות. יולי עופר הולך ומאחורי המנכ"ל, הסמנכ"ל, מזכירים לו כל הזמן את הכספים שהושקעו בקניון, אל תשכח ואל תסטה מהדרך הנכונה. והוא אומר להם: 'כן, כן כן'...

"הגענו, הושיבו אותו בכסא גלגלים, כיסו אותו בשמיכה וסידרו לו קצת את הזקן, שייראה טוב.

"והנה פתאום הרב מתחיל לבכות. בכי תמרורים, את לא מאמינה. כמו תינוק. ממש בוכה. אני לרגע קפאתי במקום, יולי עופר התאושש ראשון. הוא גמע את המרחק של ה-5 מטר בפחות משניה, ניגש אל הרב, תפס לו את היד ואמר לו: 'כבוד הרב, אל תדאג, לא יפתח בשבת, לא יפתח בשבת'.

"הסתכלתי במחזה ואמרתי: ריבונו של עולם אם יש מישהו שלא מאמין בהשגחה שיבוא אלי אני אספר לו. עד היום הקניון סגור בשבת, ברוך ה' הוא אחד הרווחיים בארץ, ועכשיו הוסיפו עוד 20 אלף מטר כי הוא כל-כך מצליח".

• אז אם, לקראת הרכבת הממשלה הבאה, יחפשו שדכן שישדך בין המפלגות החרדיות לבין 'קדימה', אתה השדכן?

"ללא ספק, בשמחה רבה".

• נגזור, ונשמור...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}